Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

    Ik ben van plan om mij 1 van beide lenzen aan te kopen maar weet niet goed wat het resultaat zal worden of wat het verschil zal zijn op een foto tussen beide lenzen. Er is bij de nikon lens wel een groot prijs verschil. het is de bedoeling om binnen of in een beperkte studio te werken. In een vorig topic staat dat de 1.4 een moeilijke lens is om scherp te stellen op bv de ogen? welke lens zouden jullie kiezen en waarom?

    Alvast bedankt
    Groeten
    Last edited by Franciskine; 4 december 2011, 10:08.
    Groetjes, Herman.
    Ik zal nooit te oud zijn om bij te leren.

  • #2
    Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

    Hallo, als je niet weet wat het verschil is tussen de twee dan zal je het er ook niet kunnen uithalen denk ik, ga dan gerust voor de goedkoopste.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

      Oorspronkelijk geplaatst door hemt Bekijk bericht
      welke lens zouden jullie kiezen en waarom?
      Sigma 85/1.4 prijs en kwaliteit. De Nikkor, ondanks zijn kwaliteiten, vind ik te duur. Maar het zal nog heel lang de oude AF85/1.8 blijven.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

        Mijn ervaring met de Sigma 85 mm/1.4 is heel erg positief. Omdat je weinig scherptediepte hebt, bij 1.4, moet je precies op het juiste deel van het onderwerp 'richten' met het geselectieerde AF vlakje.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

          je kan regelmatig de nikon AF-D lens tweedehands op de kop tikken voor een deftige prijs...

          was lange tijd één van Nikon's meest gelauwerde portret lenzen... dus daar kan je je niet aan mispakken. Is een hele fijne lens (ligt goed in de hand) en stelt goed scherp op 1.4, zie foto's in topic
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

            normaal gezien heb je in de studio geen f/1.4 nodig dus... waarom 1000€ extra uitgeven?
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              normaal gezien heb je in de studio geen f/1.4 nodig dus...
              Beetje kort door de bocht...
              Bovendien heeft de Nikkor 85 1.4 buiten de lichtsterkte toch ook nog wat meer piqué dan de 1.8

              Comment


              • #8
                Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                Oorspronkelijk geplaatst door hemt Bekijk bericht
                ... In een vorig topic staat dat de 1.4 een moeilijke lens is om scherp te stellen op bv de ogen? welke lens zouden jullie kiezen en waarom?

                Alvast bedankt
                Groeten
                Ook een 1.8 op volle opening gebruikt vraagt wat moeite om ze perfect scherp te stellen.

                Comment


                • #9
                  Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                  Eigenlijk is mijn vraag waarom ik de 1.4 zou nemen? prijs speelt een rol maar is niet doorslaggevend. als ik het goed begrijp is het enige verschil op een foto een kleiner scherptediepte, wat kan dan het verschil zijn op een model (hoofd). Als ik met de 1.4 bv bij een licht gedraaid hoofd scherp stel op een oog kan het dan zijn dat het 2de oog onscherp is?

                  Groeten
                  Groetjes, Herman.
                  Ik zal nooit te oud zijn om bij te leren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                    dat heb je ook op f1.8 of zelfs 2.8 voor... als je wat dichtbij staat

                    stel scherp op het dichtstbijzijnde oog...
                    www.aeri-photography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door hemt Bekijk bericht
                      Eigenlijk is mijn vraag waarom ik de 1.4 zou nemen? prijs speelt een rol maar is niet doorslaggevend. als ik het goed begrijp is het enige verschil op een foto een kleiner scherptediepte, wat kan dan het verschil zijn op een model (hoofd). Als ik met de 1.4 bv bij een licht gedraaid hoofd scherp stel op een oog kan het dan zijn dat het 2de oog onscherp is?

                      Groeten
                      neen... er is meer... ik heb beiden gehad, de 1.4 en de 1.8... de 1.8 bleef in de kast liggen...

                      de 1.4 kan inderdaad een kleinere scherpte diepte bekomen
                      maar de 1.4 heeft vooral een mooiere bokeh! (mooiere onscherpe achtergrond)
                      en de 1.4 kan beter focussen bij weinig licht omdat hij op dat moment meer licht binnen laat.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                        op canon overstappen en 85mm 1.2 halen lol
                        sigam 85mm 1.4 deed het aardig tegenover de nikkor kun je op youtube ook wat van vinden. Je betaalt altijd heel veel extra voor een beetje kwaliteit.
                        speelt geld niet al te grote rol dan zou ik geen compromissen sluiten.....hoef je nooit achterom te kijken.
                        But then again, what do i know

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                          Na enkele weken wikken en wegen heb ik net de 1.4 afgehaald. hopelijk heb ik deze lens snel onder de knie en kan ik er mooie foto's mee schieten.

                          Groeten
                          Groetjes, Herman.
                          Ik zal nooit te oud zijn om bij te leren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                            Proficiat, mooie beslissing !

                            Comment


                            • #15
                              Re: waarom 85mm 1.4 of 1.8 lens

                              Gefeliciteerd hemt,

                              Als ik naar mijzelf kijk komt deze lens erbij mij bijna niet meer van mijn body af. Alleen als ik Vogels en of andere kleine dieren fotografeer dan komt mijn telelens erop.

                              Ben zo aan die lens verslingerd geraakt

                              Comment

                              Working...
                              X