Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 --> Nikon D3100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70 --> Nikon D3100

    Help, ik ben het noorden kwijt. Ik werk al een jaar of zeven met mijn Nikon D70 digitale spiegelreflex camera. Ik weet het, dit zal tegenwoordig een 'oude' jongen genoemd worden, zeven jaar is ook al een poos natuurlijk Ben er wel steeds tevreden mee geweest.

    Mijn gedachte was nu, om bvb over te schakelen naar een D3100, ten opzichte van de D70 lijkt me dat toch een grote vooruitgang (qua mogelijkheden en opties). De prijs leek mij enorm interessant, voor de body vraagt men een 449 - 440 euro zag ik op het net.

    Maar uitgande van mijn D70 va, 'toen', ;;; Hoe kan je de D3100 hiermee vergelijken? Ik bedoel, ik ben het noorden wat kwijt, want ik zie bvb dat de D90 er ook nog is en deze kost voor de body nog makkelijk over de 700 euro.

    Welke evolutie is er geweest binnen de Nikon digitale spiegelrefelxen?

    Wat is eigenlijk het grote verschil tussen de types? Welke is bvb de laatste? Ik heb echt interesse in die D3100 body, maar weet niet van wanneer deze dateert, en hoe het komt dat deze zo 'laat ons zeggen' laag ligt qua prijs tov de D90?
    Het is net om die 440 euro voor de body dat mijn aandacht daar naartoe getrokken werd (D3100). Toen ik destrijds mijn D70 aankocht (met kitlens) lag die prijs toch een kleine 3 x hoger dan nu voor de body van de D3100.

    Wat ik mij ook afvraag, kan ik mijn lenzen van mijn D70 (AF-S Nikkor 18-70 mm1:3.5-4.5G ED – r staat ook iets op van DX) en anderzijds de AF Nikkor 70-300mm 1:4-5.6Gà gebruiken op de D3100?
    Net als mijn externe flitser Nikon SB-800

    Blijkbaar werkt men ook niet meer met CF geheugen kaartjes meer maar met SD kaartjes. De batterijen die ik in mijn D70 gebruik (EN-EL3) kunnen volgens mij ook al niet meer in die D3100 gebruikt worden? En dan vraag ik mij eigenlijk al helemaal af, kan ik mijn batterijlader van nu wel of niet gebruiken als ik eventueel zou overgaan tot de aankoop van die D3100 body? Of zit daar bijvoorbeeld dan wel de nieuwe batterij en lader automatisch bij?

    Zijn er mensen die ervaring hebben met de D3100?
    Ik zie in ieder geval dat er geen schermpje meer bovenop het toestel staat (zoals bij de D70), waar je makkelijk je instellingen kon bekijken (ik mis ook een knopje BRACKETING, dat ik wel redelijk vaak gebruik voor mijn hdr foto's), kan dit nu allemaal ingesteld worden via het scherm achteraan ofzo? Net als sluiter, diafragma etc ...?).

    Ik blijf het frappant vinden dat het verschil van prijs van de body zo groot lijkt, zoals ik al aangaf, bvb het verschil tussen de D90 en D3100, ...

    Ik ben geen professional, maar gebruikte mijn D70 toch vaak, ...
    Maar ik ben best wel een leek op vlak van of de lenzen compatibel zijn, batterij, ... dat zijn voor mij wel belangrijke zaken, want als dat niet het geval is voor mijn lenzen, dan besef ik dat het overstappen naar een meer up to date body (zoals ik denk dat die D3100 WEL is), overbodig en kostelijk natuurlijk.

    Mensen hier die er wel meer van af weten, en bereid zijn me hier wat meer info over te geven, ben ik alvast erg dankbaar. Mijn lenzen (twee stuks - zijn van NIKON).

    Hartelijke dank alvast.

  • #2
    Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

    De D3100 is volgens mij een stap terug op gebied van functionaliteit...
    De D3100 is immers (qua bouw, mogelijkheden) te vergelijken met de D40 of D60 uit de reeks waar ook de D70 in zat. (instapmodel)
    Op het gebied van ruis en beeldkwaliteit een stap voorwaarts.

    De D7000 daarentegen zou een SPRONG voorwaarts zijn

    Je lenzen zullen passen...
    Of de autofocus werkt ? als er AF-S (HSM voor sigma) in de naam staat is er echter geen probleem.

    Batterij vormt dan weer een probleem...
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

      Sinds de D70 is er op technologisch vlak heel veel vooruitgang gemaakt.
      Na de D70 was er een D70s, later een D80 en daarna de D90, een toestel dat vandaag dus nog steeds verkrijgbaar is op de markt aan voordelige prijs.
      Wil je jou lenzen blijven gebruiken op een nieuwe body dan zal je moeten kiezen voor een toestel met ingebouwde scherpstelmotor (D90), op een D3100 kan je alleen nog de 18-70 AF-S kitlens gebruiken. De tele die je hebt is een gewone AF lens die de ondersteuning vraagt van een scherpstelmotor aan boord van de camera. Ook qua grootte zal de D90 beter aanvoelen dan de D3100 die eerder klein is. Als je het schermpje bovenaan gewoon bent dan zal je dat zeker missen bij een D3100. Het zijn gewoon verschillende camera's.
      Kijk eens bij www.dpreview.com voor een vergelijking.
      Eric Van Aerschot BD0730BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

        Fotokwaliteit->grote stap vooruit, maar als je nooit hoge isoos gebruikt, betwijfel ik of je het ziet.
        body funktionaliteit->stap achteruit
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Fotokwaliteit->grote stap vooruit, maar als je nooit hoge isoos gebruikt, betwijfel ik of je het ziet.
          Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
          De D3100 is volgens mij een stap terug op gebied van functionaliteit...
          De D3100 is immers (qua bouw, mogelijkheden) te vergelijken met de D40 of D60 uit de reeks waar ook de D70 in zat. (instapmodel)
          Op het gebied van ruis en beeldkwaliteit een stap voorwaarts.
          verschill tussen 6 megapixels en 14 megapixels ga je wel zien hoor!
          en filmen... en veel grotere LCD, betere AF, betere ISO...

          toch wel een grote stap vooruit hoor!
          Maar die 70-300mm, ofwel vervang je die... want 't is geen zo'n bijstere goede lens... ofwel heb je een focus motor nodig... dus D90... maar omwille van die lens zou ik geen D90 kopen... doe dat om andere redenen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

            De meningen lijken verdeeld, ...

            Ik hoef niet perse een nieuwe body te kopen hoor, ... maar omdat ik zo plots op die D3100 viel en die 440 euro dat die zou kosten, ...
            Maar idd, het schermpje bovenop de D70 is vin dik toch bijzonder interessant, hoe zit dat dan met de D3100? Hoe stel je dan je sluiter etc in?
            Ik gebruik ook redelijk vaak de optie Bracekting (op de D70 heb ik daar ook een knopje voor), de D3100 lijkt daarover niet te beschikken?

            Nadelen voor mij zijn alvast en wss, overstappen naar een D3100 --> nieuwe batterij systeem, een lens die ik niet meer kan gebruiken, ... toestel is kleiner (zoals iemaned hier reageerde), ik ben iemand met grote handen

            Inderdaad, wat mij vooral opviel toen ik wat over de D3100 las, veel hogere ISO waarden, 14,2 Megapixel terwijl ik er 6,1 heb nu. Dat is meer dan een verdubbeling op zich.

            De centjes groeien hier ook niet aan de bomen, maar als ik het nu zo afweeg na de reacties hierboven, ... denk ik toch maar beter te blijven bij mijn D70 (qua werking is die best ok), maar de laatste tijd neem ik veel foto's van honden (op een hondenweide, puur als hobby, ...) maar heb ik blijkbaar wel problemen met mijn CF kaartjes, ... Althans ik denk dat het probleem daar zit. Ik trek dan wel eens wat foto's snel na mekaar, maar dan krijg ik vaak een fout, en kan ik niet meer verder, dan moet ik mijn kaartje formatteren, maar afgelopen zaterdag had ik opnieuw prijs. Dan blijkt dat de map geen afbeeldingen bevat, ... Ik begrijp dat kaartjes na tijd wss slijten ofzo? Hoewel ik het kaartje van 4Gb nog nooit vol getrokken heb, ik haal mijn foto's af en dan delete ik ze op het kaartje ... Ik vind het vrij eigenaardig, maar bovenal enorm storend, enkele uren op de hondenweide, en dan kan ik geen foto, of amper enkele afhalen, al de rest is dan kapot ...

            Dus ja ... ik denk dat ik alvast de stap naar de D3100 niet zal zetten, zoals de eerste reactie op mijn onderwerp, je zou veel functionaliteiten verliezen?! Zoals die bracketing?

            Alvast iedereen bedankt

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

              Als je van de D70 komt, is voor mij de D90 een logische opvolger.

              De D90 kan je kopen voor ongeveer 560 euro (incl 5 jaar garantie) klik

              D90 tov D3100:
              beeldkwaliteit zijn alle 2 de toestellen bijna identiek (iso, resolutie, ...)

              Body is bij de D90 groter, heb je een 2de schermpje, meer knoppen op toestel, ingebouwde motor, ...

              Bij de D3100 heb je wel een betere filmmogelijkheid (full HD + AF tijdens filmen)
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                Over het filmen val ik niet, want ik heb daarvoor een kwalitatief goede filmcamera, mijn fototoestel gebruik ik dan ook enkel voor het maken van foto's, ...

                Hoe zit het eigenlijk met de batterij en geheugenkaart van de D90 dan? Dat blijft hetzelfde als de D70?

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                  Batterij blijft dezelfde als in je d70, echter de d90 heeft sd kaart nodig.
                  Nikon en glaswerk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                    Batterij blijft dezelfde als in je d70, echter de d90 heeft sd kaart nodig.
                    Volgens mij heeft een D70 een en-el3 en een D90 heeft een en-el3e

                    Je hebt dus geen batterijinfo meer met de D70 batterij..

                    Ga eens naar een winkel en neem een D3100 vast en daarna een D90, je zal het verschil wel voelen.

                    Ik zelf koop enkel een Nikon camera mét ingebouwde AF motor, de keuze aan (tweedehands) objectieven is zo veel groter.
                    D800 en een goed glasservies

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      verschill tussen 6 megapixels en 14 megapixels ga je wel zien hoor!
                      Ik heb hier 60x90 afdrukken van 6 en 12MP en de helft van een 4MP en daar zie je geen kwaliteitsverschil tussen(mits niet aan het pixelpeepen).
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik heb hier 60x90 afdrukken van 6 en 12MP en de helft van een 4MP en daar zie je geen kwaliteitsverschil tussen(mits niet aan het pixelpeepen).
                        Idem hier, ik heb hier een doek hangen van 100x70 en die komt van m'n D70s en daar krijg ik altijd goede comments over, er is zelfs nog wat aan bijgesneden.
                        Het enige voordeel dat ik zie in meer MP'S is dat je sterker kan croppen maar eigenlijk ben je dan fout bezig hé (je kan ook zorgvuldiger cadreren)
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik heb hier 60x90 afdrukken van 6 en 12MP en de helft van een 4MP en daar zie je geen kwaliteitsverschil tussen(mits niet aan het pixelpeepen).
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Idem hier, ik heb hier een doek hangen van 100x70 en die komt van m'n D70s en daar krijg ik altijd goede comments over, er is zelfs nog wat aan bijgesneden.
                          Het enige voordeel dat ik zie in meer MP'S is dat je sterker kan croppen maar eigenlijk ben je dan fout bezig hé (je kan ook zorgvuldiger cadreren)
                          tiens... ik heb een andere ervaring...
                          op een 40X60 en kleiner is er weinig verschil
                          maar heb net deze week afdrukken binnen gekregen 70X127cm, posters dus... waarvan sommigen gemaakt met een D50, sommigen met een D200 en sommigen met een D700...

                          je ziet absoluut het verschil, zonder te pixelpeeken... ik nodig jullie uit om eens te komen kijken in wilsele...
                          Dat wil niet zeggen dat de foto's gemaakt met de D50 niet goed zijn... dat zijn ze wel, maar bekijk ze (zoals het hoort) van op afstand... de foto's van de D700, daar mag je met je neus op gaan turen... die zijn superscherp.

                          het betreft onder andere volgende foto's: d50, D200, D700...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            Dat wil niet zeggen dat de foto's gemaakt met de D50 niet goed zijn... dat zijn ze wel, maar bekijk ze (zoals het hoort) van op afstand... de foto's van de D700, daar mag je met je neus op gaan turen... die zijn superscherp.
                            het verschil tussen 6 en 10 MP is al wel wat. Het verschil in resolutie tussen de D200 en D700 lijkt me te klein om het scherpteverschil daaraan te wijten. Dat zal eerder aan het opnameformaat liggen en het gevolg daarvan: beeld is minder sterk uitvergroot.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D70 --> Nikon D3100

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              het verschil tussen 6 en 10 MP is al wel wat. Het verschil in resolutie tussen de D200 en D700 lijkt me te klein om het scherpteverschil daaraan te wijten. Dat zal eerder aan het opnameformaat liggen en het gevolg daarvan: beeld is minder sterk uitvergroot.
                              klopt, verschil tussen de D200 en D700 is klein, doch het is er. En natuurlijk is het beeld van de D700 minder sterk uitvergroot... maar als we appelen willen vergelijken... dan moeten we tot het zelfde resultaat vergroten...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X