Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro objectief

    Mag ik enkele vragen stellen over macro?

    1) Is het waar dat men telkens de zonnekap moet gebruiken bij het fotograferen met de Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro.

    2) Is het aangewezen om een beschermingsfilter te gebruiken op zijn macro-objectief en welke of beter van geen te gebruiken?

    3) Welk een meting gebruikt men best bij het fotograferen in macro de matrix,centrum of spotmeting?

    4) Welk is een goed allround macro-objectief zowel voor bloemen als insecten? (105mm of meer of minder)


    Van harte bedankt voor een antwoord.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

  • #2
    Re: Macro objectief

    Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
    1) Is het waar dat men telkens de zonnekap moet gebruiken bij het fotograferen met de Nikon AF-S 105mm F/2.8G iF ED VR micro.
    je gebruikt die beter te veel dan te weinig, alleen afnemen in geval ze ongewenst schaduw op je onderwerp maakt

    2) Is het aangewezen om een beschermingsfilter te gebruiken op zijn macro-objectief en welke of beter van geen te gebruiken?
    Gebruik van filters houdt altijd een mogelijk kwaliteitsverlies in, ik zou dat alleen in omstandigheden gebruiken waar je vuil of spatten op je objectief kan krijgen


    3) Welk een meting gebruikt men best bij het fotograferen in macro de matrix,centrum of spotmeting?hangt van je soort onderwerp af en de beeldvulling maar een geoefend oog kiest gewoonlijk voor spot

    4) Welk is een goed allround macro-objectief zowel voor bloemen als insecten? (105mm of meer of minder)
    rond de 100 mm kan je zowat alle kanten mee uit

    Van harte bedankt voor een antwoord.
    succes
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Macro objectief

      Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
      Mag ik enkele vragen stellen over macro?

      4) Welk is een goed allround macro-objectief zowel voor bloemen als insecten? (105mm of meer of minder)
      .
      105 mm is idd heel goed bloemen en insecten ,ik heb vroeger ook altijd met een 105 mm gewerkt en was daar heel tevreden over ,ik heb mij dan later de sigma150mm f2.8 aangeschaft en die leent zich toch wel beter voor insecten ik bedoel dan sterk bewegende insecten zoals vlinders ,libellen en waterjuffers ,het voordeel is dat je met een 150 mm wat meer afstand kan houden zodat de beestjes niet zo vlug opschrikken en weg onderwerp is ,
      is het alleen maar hoofdzakelijk voor stilstaande onderwerpen te fotograferen dan zou ik het bij de 105mm houden want de 150 mm is ook merkelijk zwaarder ,BTW ik gebruik ook altijd de zonnekap al is het maar om het voorste van je lens te beschermen ,
      veel succes

      Comment


      • #4
        Re: Macro objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
        105 mm is idd heel goed bloemen en insecten ,ik heb vroeger ook altijd met een 105 mm gewerkt en was daar heel tevreden over ,ik heb mij dan later de sigma150mm f2.8 aangeschaft en die leent zich toch wel beter voor insecten ik bedoel dan sterk bewegende insecten zoals vlinders ,libellen en waterjuffers ,het voordeel is dat je met een 150 mm wat meer afstand kan houden zodat de beestjes niet zo vlug opschrikken en weg onderwerp is ,
        is het alleen maar hoofdzakelijk voor stilstaande onderwerpen te fotograferen dan zou ik het bij de 105mm houden want de 150 mm is ook merkelijk zwaarder ,BTW ik gebruik ook altijd de zonnekap al is het maar om het voorste van je lens te beschermen ,
        veel succes
        Hier hetzelfde: geen filters, wel zonnekap

        Grtz,
        Kurt

        Comment


        • #5
          Re: Macro objectief

          1. Je 'moet' uiteraard niets maar ik gebruik steeds een zonnekap (ook indoor) op elk objectief tenzij ik heel dicht op het onderwerp zit of het gebruik van speedlight een slagschaduw in beeld veroorzaakt. (Op een macro lens is een macro ringflash aangewezen en dit sluit uiteraard een zonnekap ook uit...)
          2. Beschermfilters gaan er enkel op wanneer dit echt nodig is: opwaaiend zand, steenslag, rondvliegende modder, alcohol en zatte studenten , e.d.... Zoniet doet het gebruik van een beschermfilter enkel afbreuk aan je fotografie... Gebruik van een zonnekap heeft ook een goede bescherming van het front element van je objectief.
          3. De lichtmeting die je gebruikt is enkel afhankelijk ofdat je de belichting enkel op je onderwerp wenst of niet he. Lijkt me nogal logisch... Een onderwerp dat in z'n omgeving wordt gecadreerd neigt naar spotmeting om de aandacht op het onderwerp te houden. Een beeldvullend onderwerp neigt naar matrix: bvb bij foodshots gebruik 'k meestal ook matrix maar speel 'k met DOF. Allemaal afhankelijk van het gewenste resultaat he...
          4. Alles wat schuw is en kan opschrikken schiet je met een lange lens. Aanraders zijn hiervoor de Sigma 2.8/150 of de Nikkor 4/200. Zijn naar mijn gevoel voor het meeste macro werk zeer goed (zeker in studio) maar wel ietwat onhandig en uiteraard steeds op statief te gebruiken. Kortere macro's zijn handiger en tevens heel goed voor vaste onderwerpen. Maar 100mm macro's vind 'k dan weer zo'n onbepaald tussendoortje. Behalve dan die Nikkor 105 VR want die is wellicht nog zonder statief bruikbaar ondanks dat ik er geen ervaring mee heb...

          Veel succes.
          F.
          Last edited by Fibonacci; 3 december 2011, 14:17.

          Comment


          • #6
            Re: Macro objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
            of het gebruik van speedlight een slagschaduw in beeld veroorzaakt. (Op een macro lens is een macro ringflash aangewezen en dit sluit uiteraard een zonnekap ook uit...)

            F.
            dit is natuurlijk als je met een flits wil werken ,ik doe al enkele jaren aan macro en gebruik nooit geen flits ,gebruik van natuurlijk licht vind ik nog altijd het mooiste resultaat

            Comment


            • #7
              Re: Macro objectief

              Iedereen bedankt voor een antwoord en het is een Nikon 105mm geworden die ik me aangeschaft heb.
              Al de gegeven antwoorden waren nuttig en zal ik trachten te onthouden.
              Misschien toch nog één vraagje?
              Fotograferen Jullie in macro met spiegelvoorontspanning of is dit niet nodig?
              Nogmaals van harte bedankt met een antwoord.
              Last edited by fotokijker; 4 december 2011, 15:16.
              Vriendelijke groeten van fotokijker.
              Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
              https://vanmeulder.be

              Comment


              • #8
                Re: Macro objectief

                Oorspronkelijk geplaatst door fotokijker Bekijk bericht
                Fotograferen Jullie in macro met spiegelvoorontspanning of is dit niet nodig?
                Nogmaals van harte bedankt met een antwoord.
                met opgeklapte spiegels zal je waarschijnlijk bedoelen merendeels niet ,ik gebruik dit alleen bij het fotograferen van vb ochtenddruppeltjes daar die toch wel voor 100% moeten scherp zijn samen in combinatie met draadontspanner (of afstandsbediening) OP STATIEF natuurlijk
                veel succes met je aankoop

                Comment


                • #9
                  Re: Macro objectief

                  Hier geen spiegelvoorontspanning omdat ik macro enkel in studio toepas en wegens belichting steeds sluiters van 1/125 gebruik. Op dergelijke sluiters zie ik geen verschil met of zonder 'lock up' of een afstandsbediening. Op tragere sluiters (vanaf 1/60) kan een 'lock up' (in combo met een remote) wellicht voor een betere scherpte zorgen. Daarnaast is dit ook afhankelijk van toestel tot toestel (slag van opklappende spiegel) en van de D700 heb 'k geen klachten. Een kwalitatief stabiel statief blijft wel altijd aangewezen alhoewel die Nikkor 105 in sommige omstandigheden ook los uit de hand bruikbaar moet zijn.

                  Veel succes.
                  F.
                  Last edited by Fibonacci; 4 december 2011, 21:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro objectief

                    Hoi ,
                    Bij mij staat de spiegelvoorontspanning altijd aan , maar dit is voor bepaalde toestellen , waaronder de D90 die ik heb , wel een beetje anders .
                    Bij de D90 klapt de spiegel ongeveer één sec vooralleer hij de foto neemt op zodat de trilling geen invloed heeft op de foto , maar dat heeft wel tot gevolg dat je soms het moment mist , één sec is soms heel veel , vooral met insecten .

                    Grtz .

                    Dirk .
                    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro objectief

                      Mirror-lockup is enkel nuttig tussen ongeveer 1/50 en 2 seconden sluitertijd. Bij snellere en/of tragere sluitertijden hebben trillingen geen of veel minder invloed op de uiteindelijke scherpte.

                      Interval tussen spiegelopklap en afdrukken moet bepaald worden in functie van hoe goed (snel) je opstelling trillingen dempt. Dat is dus een beetje lastig bij camera's zoals de D90, omdat je daar het interval niet zelf kiest.

                      Om op de vragen van de TS te antwoorden:
                      1. Zonnekap: gaat er altijd op tenzij er redenen zijn om het niet te doen (werkafstand; bepaalde filters).
                      2. Beschermingsfilters zijn enkel potentiëel nuttig als je je materiaal in gevaarlijke omstandigheden gebruikt. En dan nog...
                      3. Ik gebruik altijd matrix met belichtingscompensatie. Maar ieder z'n eigen manier hé.
                      4. 100mm is goed allround, maar dan ook weer niet. Ik heb nu een 28mm, 60mm en 180mm macrolens. Een 100mm zou er best nog bijkunnen
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment

                      Working...
                      X