Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

front focus door body?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • front focus door body?

    Ik heb een probleempje met steeds terugkerende front focus bij AF. Ik heb de 5D II, maar heb de indruk dat die scherp toont in de zoeker (met precisie-matglas) en dan toch net iets voor het onderwerp scherp is. Ik krijg hetzelfde resultaat in AF, scherpte ligt altijd net iets voor het onderwerp. Ik werk dikwijls met groot diafragma (85 1.8 en 135 2) en ik krijg er het **?!#@£$ van. Kan het zijn dat de frontfocus door de body komt?
    Ik kan op m'n 85 mm de AF voldoende corrigeren met de objectief-fijnafstelling als ik AF gebruik, maar op de 135 kom ik niet ver genoeg zelfs met de objectief correctie helemaal naar achter verschoven. Bovendien is het heel vervelend als ik manueel scherpstel, dat ik net iets verder moet scherpstellen dan eigenlijk de bedoeling is.
    Ben ook nogal kritisch op scherpste. full body portret is pas scherp als ik de wimpers kan tellen bij manier van spreken.

    nog iemand dergelijk probleem?

    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

  • #2
    Re: front focus door body?

    Gezien het door jou geconstateerde feit dat er zowel bij AF als bij focussen op het matglas een focusafwijking optreedt mag de conclusie zijn: er zit een probleem in de body en dan met name in de zoeker.
    Mogelijk veroorzaakt door het plaatsten van dat speciale matglas?

    Ik zou dit nog eens testen met een krant fotograferen onder 45 graden of een testplaat , blijft deze conclusie staan dan binnenbrengen bij een servicecentrum.
    Zelf kom je daar niet uit denk ik.

    Comment

    Working...
    X