Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro Nikon

    Ik heb momenteel een oude zoomlens Nikon ED: AF NIKKOR 70-300mm 1:4 - 5.6 D maar zou bij een nog aan te schaffen D90 graag een betaalbare zoom bijkopen maar graag met macrofunctie.
    Graag suggesties.

  • #2
    Re: Macro Nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
    Ik heb momenteel een oude zoomlens Nikon ED: AF NIKKOR 70-300mm 1:4 - 5.6 D maar zou bij een nog aan te schaffen D90 graag een betaalbare zoom bijkopen maar graag met macrofunctie.
    Graag suggesties.
    interessanter is het om een breedhoek bij te kopen... een goedkope kitlens 18-55mm of 18-105mm is prima...

    een macro lens is iets aparts... die vind je zelden als zoomlens (lees: erg duur), in functie van wat je wilt fotograferen kies je de lengte van je lens... 90-105mm algemeen... 150-200mm snelle insecten...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Macro Nikon

      TS,
      Over het woord 'macro' is grote onduidelijkheid. Er zijn lenzen in de handel waar op staat 'macro-zoom' die uiteindelijk toch niet zo heel dichtbij in te stellen zijn.

      Daarom zal je eerst het doel moeten omschrijven. Namelijk hoe groot het onderwerp, uitgedrukt in millimeters, is wat je wilt fotograferen, inclusief e.v. wat omgeving. Zodra je dat bepaald hebt dan wordt duidelijk wat jij onder macro verstaat. En dan zullen wellicht lenzen afvallen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Macro Nikon

        Kleine beestjes, van een bidsprinkhaan tot toch wel een miertje of bijtje . Zoiets ong., het is vooral om wat te experimenteren die macro, de tele moet wel 'écht' dienen...

        Comment


        • #5
          Re: Macro Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
          Kleine beestjes, van een bidsprinkhaan tot toch wel een miertje of bijtje . Zoiets ong., het is vooral om wat te experimenteren die macro, de tele moet wel 'écht' dienen...
          waarvoor?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Macro Nikon

            Euh... Wat waarvoor ? Ben niet mee vrees ik ?

            Comment


            • #7
              Re: Macro Nikon

              Vanwege beeldopbouw zou ik noet voor een 60 mm maar wel voor een 100 mm macro kiezen.

              Nikon, Sigma en Tokina maken erg mooie lenzen op dat gebied. De Tokina is goedkoper maar heeft geen beeldstabilisatie. Ik vind de bokeh van de Tokina erg fraai!
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Macro Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                Kleine beestjes, van een bidsprinkhaan tot toch wel een miertje of bijtje . Zoiets ong., het is vooral om wat te experimenteren die macro, de tele moet wel 'écht' dienen...
                1- Voor kleine beestjes, van een bidsprinkhaan tot een miertje of bijtje,
                koop je best een echte macrolens.
                Dit wil zeggen een lens met een afbeeldingsmaatstaf 1:1
                Je kan met zo'n lens, dicht genoeg bij je onderwerp scherp stellen, om het onderwerp op ware grootte op je sensor weer te geven.
                Een beestje van 2 cm. lang, geeft dan een afbeelding van 2cm. op je camerasensor.
                Dit wordt in brede kring beschouwd als echte macro, wat minder is, is close-up.

                Heeft je lens een vergrotingsmaatstaf kleiner dan 1:1, dan zal je het beestje niet op ware grootte kunnen weergeven, op je camerasensor wel te verstaan.
                Ik kan een lens met vergrotingsmaatstaf kleiner dan 1:1 niet aanraden voor macrowerk.

                Voor mieren is zelfs een vergrotingsmaatstaf 1:1 aan de kleine kant.
                Hiervoor gebruik ik een omgekeerde lens, 35mm. of minder, dit geeft een vergrotingsmaatstaf groter dan 1:1.

                2- Een zoomlens voor macro, kan ik niet aanraden.

                3- heb je een 50mm. lens met vast brandpunt, of eentje onder de 50mm.
                dan zou ik een omkeerring aanraden, kost een paar euro.
                Op deze manier kan je experimenteren met macro, en zal je snel de beperkingen
                ondervinden, en tegelijk ook merken of macro je ligt of niet.

                4- wil je voor weinig geld een zoomlens, met een 'macrofunctie' van 1:2, dan is de TAMRON 18-200MM F/3.5-6.3 een optie, kost tegenwoordig minder dan 200 euro.
                Heb reeds geruime tijd, deze lens, is vrij interessant om mee te experimenteren, heb er veel plezier aan gehad, voor weinig geld, neem ze soms nog mee, de vrije natuur in.
                Hoef je lekker niet te wisselen van lens.

                5- echte macrolenzen zijn niet goedkoop, vaak worden ze door de eigenaar weinig gebruikt, en snel tweedehands aangeboden,
                heb op deze manier een 60mm. micro nikkor, en een 180mm Sigma, kunnen aanschaffen, voor weinig geld.
                Ben zeer tevreden over beide, al is er een wereld van verschil tussen de twee.


                Succes bij je keuze.
                Last edited by pacha; 29 november 2011, 22:14.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #9
                  Re: Macro Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                  Euh... Wat waarvoor ? Ben niet mee vrees ik ?
                  ik bedoel, wat wil je met je tele doen? wat wil je kunnen fotograferen?
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                    Ik heb momenteel een oude zoomlens Nikon ED: AF NIKKOR 70-300mm 1:4 - 5.6 D maar zou bij een nog aan te schaffen D90 graag een betaalbare zoom bijkopen maar graag met macrofunctie.
                    Graag suggesties.
                    Betaalbaar + zoom + macro gaat niet samen vrees ik.

                    Nikon heeft ooit zo een objectief gemaakt: klik

                    Maar denk niet dat deze lens nog nieuw te verkrijgen is.

                    Als je echt macro wil, koop liever een vaste 60 of 100(105) of 150 macrolens.
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro Nikon

                      Ik ga die omkeerring eens bestuderen. Maar dat moet met een vaste lens dus ?

                      De tele gebruik ik om bvb een onderwerp op afstand (boom, huis, ...) te isoleren of om een vogel of everzwijn wat korterbij te brengen of voor een portret. Hoezo die vraag ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                        Ik ga die omkeerring eens bestuderen. Maar dat moet met een vaste lens dus ?
                        de omkeer ring werkt prima op een goedkoop 50mm lensje

                        Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
                        De tele gebruik ik om bvb een onderwerp op afstand (boom, huis, ...) te isoleren of om een vogel of everzwijn wat korterbij te brengen of voor een portret. Hoezo die vraag ?
                        kwestie van vanuit de specifieke behoefte, juister te kunnen adviseren
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro Nikon

                          hier heb je wat "macro" leesvoer, inclusief voorzetlenzen en omgekeerde lenzen, met voorbeelden.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro Nikon

                            Zal het eens bestuderen, dankjulliewel.

                            Comment

                            Working...
                            X