Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm f 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85 mm f 1.4

    Ik weet niet of dit de juiste rubriek is om dit item te beginnen, indien niet, dan kunnen de mods het misschien in de juiste rubriek zetten.
    Ik heb recent de Sigma 85 mm 1.4 aangeschaft, en ik vind dat een verdomd moeilijke lens. Vooral om precies scherp te stellen. Uiteraard bij grote opening. Ik vind dat de AF soms 'verspringt', zeker bij mindere lichtomstandigheden (waar ik die lens juist voor gekocht heb), zodat bv niet de ogen van de persoon haarscherp zijn, maar wel het weefsel van de pull of het tipje van de neus, terwijl ik in de zoeker toch 'probeer' om de ogen in de focus te hebben.
    Nu vraag ik mij af of het niet handiger is om met de manuele focus te werken, en dus of de AF een echte meerwaarde is.
    Benieuwd wat andere gebruikers hierover denken.
    Ik moet er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik het nog maar alleen uit de hand heb geprobeerd, en niet op statief.

  • #2
    Re: 85 mm f 1.4

    Ik heb de Nikkor-variant. Werk ermee op crop en idd, op f/1.4 is de scherptediepte vaak slechts een kwestie van milimeters..dus de minste beweging van je onderwerp of van je hand maakt dat de scherpte al verkeerd ligt..
    Ik werk steeds met AF, maak een burst van opnames van mijn onderwerp en selecteer achteraf de foto waar de scherpte goed ligt.

    Comment


    • #3
      Re: 85 mm f 1.4

      tja, dat is het nadeel hé, die enorm kleine dieptescherpte (die zo mooi kan zijn). Ga maar eens kijken op dof-calculator, en dan kan je camera het idd moeilijk krijgen want het minste dat je beweegt zit je er naast. Ik denk dat het bij bewegende onderwerpen op hand nog moeilijker is....
      Wat je wel kan doen om zeker te zijn dat er niets scheelt aan de AF, is hem eens nakijken met zo'n testblad of toestelletje om de AF te ijken. Het kan immers ook zijn dat je je AF wat moet finetunen.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: 85 mm f 1.4

        Als de focus verspringt, is dat een teken dat ie z'n werk doet. Als de AF gaat "hunten" heb je een probleem.
        Omdat de speling zo krap is, zal je 'volopen' alleen met AF-S kunnen werken: scherpstellen + onmiddellijk vergrendelen (en daarna niet meer teveel bougeren t.o.v. het onderwerp ).

        Met AF-C ingeschakeld, zal zelfs de software van een D700 niet meer kunnen volgen.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: 85 mm f 1.4

          Ik vind het een heel fijn objectief en ik denk dat het probleem dat je schets niet met de lens maar met de opname techniek te maken heeft.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 85 mm f 1.4

            Ik heb intussen een testje gedaan op statief,je weet wel met een rij batterijtjes schuin achter elkaar, en de AF is zeer juist, daar is niets mis mee.
            Het beste zal idd wel zijn om op AF-S te schieten. En veel oefenen zeker ?

            Comment


            • #7
              Re: 85 mm f 1.4

              Heb je het op AF-C staan per ongeluk?
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 85 mm f 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

                Met AF-C ingeschakeld, zal zelfs de software van een D700 niet meer kunnen volgen.
                onzin... de d700 kan heel goed volgen!!

                ik fotografeer basketbal en dans op deze manier... AF-C en f1.4 op een 85mm AF-D lens met D700...



                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: 85 mm f 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  onzin... de d700 kan heel goed volgen!!

                  ik fotografeer basketbal en dans op deze manier... AF-C en f1.4 op een 85mm AF-D lens met D700...
                  En hoe doet ie het in slechte lichtomstandigheden?
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85 mm f 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    En hoe doet ie het in slechte lichtomstandigheden?
                    wat noem je slechte licht omstandigheden?

                    de voorbeelden zijn gemaakt in slecht verlichte dans en sporthallen... ISO 3200 (basket) en ISO 1600(tango)


                    hieronder ISO 6400 F1.4

                    Last edited by d_oracle; 28 november 2011, 22:53.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85 mm f 1.4

                      lol Jos, basket is echt een hel hoor om goed licht te hebben die zalen zijn donkerder dan je denkt. Ik overwoog ook om de sigma te kopen maar zal het maar houden op de goedkopere canon 1.8. Ik werk voornamelijk met primes die maar een beperkte dof hebben dus het is even aanpassen voordat je de scherpte onder de knie krijgt en vooral vooraleer je exact weet op welke instellingen je lens het best zijn werk doet. Gewoon oefenen oefenen en oefenen. Beperkte dof op bewegende onderwerpen zijn echt het moeilijkste scherp te krijgen.

                      Btw d_oracle dieje dans foto is hof waardig hoor die eerste met dat rood rokje
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85 mm f 1.4

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        wat noem je slechte licht omstandigheden?

                        de voorbeelden zijn gemaakt in slecht verlichte dans en sporthallen ...
                        Hmm ... die laatste zou ik niet scherp durven noemen.

                        Tja, dan moet ik mijn mening herzien. Het zal de HSM zijn die slechter presteert dan de SWM.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85 mm f 1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Hmm ... die laatste zou ik niet scherp durven noemen.
                          da's logisch hé? ISO6400... is dikwijls een trade of tussen scherpte en noise-reductie.... hij is enkel door lightroom gegaan...
                          Last edited by d_oracle; 28 november 2011, 23:25.
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85 mm f 1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Tja, dan moet ik mijn mening herzien. Het zal de HSM zijn die slechter presteert dan de SWM.
                            ik gebruik helemaal geen SWM... 't is een AF-D lens... trouwens... 't is niet de HSM of SWM die de focus bepalen... ze voeren ze gewoon uit, en dan zou je net zo goed problemen hebben met AF-S...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85 mm f 1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              ik gebruik helemaal geen SWM... 't is een AF-D lens... trouwens... 't is niet de HSM of SWM die de focus bepalen... ze voeren ze gewoon uit, en dan zou je net zo goed problemen hebben met AF-S...
                              Oké. Dan mag jij een verklaring geven voor het probleem van de TS.
                              Vriendelijke groet,

                              Jos

                              Comment

                              Working...
                              X