Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avond/nacht fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Avond/nacht fotografie

    Hey,

    Ik moet dit weekend foto's gaan maken op een kerstmarkt.
    De bedoeling is dat ik in de avond, als het reeds donker is, de gezellige sfeer van een kerstmarkt kan overbrengen in mijn beelden.

    Heeft hier iemand tips voor?

    Groetjes,
    Elena
    Gemakkelijk is kritiek, doch moeilijk is de kunst.

  • #2
    Re: Avond/nacht fotografie

    Een topic met tips: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...os-162501.html

    Maar die tips zijn alleen bruikbaar voor statische onderwerpen.
    Als je personen wil fotograferen in een omgeving met heel weinig licht, dan zal je met een lichtsterke lens op hoge iso moeten werken om toch nog een aanvaardbare sluitertijd te krijgen. Anders staan de mensen niet scherp op de foto's, tenzij ze heel goed stil kunnen blijven staan.
    Invulflits kan je ook gebruiken, op die manier kan je de gezichten beter belichten en toch nog een deel van de sfeer behouden.

    Je hebt nog een paar dagen om wat uit te proberen, maak daar gebruik van zodat je op de kerstmarkt zelf niet meer moet experimenteren. Het werkt veel gemakkelijker als je meteen weet wat de beste manier is om een bepaalde foto te maken, ervaring opdoen is dus aan te raden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Avond/nacht fotografie

      Bedankt voor de tips!

      Hopelijk gaat het mij lukken...

      Groetjes,
      Elena
      Gemakkelijk is kritiek, doch moeilijk is de kunst.

      Comment


      • #4
        Re: Avond/nacht fotografie

        Ik heb zaterdag avond een aantal foto's gemaakt op de kerstmarkt in Monschau. Persoonlijk stoorde me het niet dat de wandelende mensen wat wazig op de foto staan. Dit zorgt voor sfeer. En de personen die je van kortbij fotografeert staan toch stil en kan je je flitser gebruiken. Wat de gebouwen betreft heb ik het zo gedaan: ISO zo hoog mogelijk (tot 2500 geen probleem met een K5) diafragma ver open (ik gebruikte een Tamron 17-50 f2.8) en leunen tegen een muur of iets dergelijks. Als je een lange sluitertijd gebruikt krijg je veel sfeer in je foto's. Ik heb er eentje met 1/8 s. Maar toen leunde ik op een brugreling.

        1/8s,f 3,2, iso 2500


        1/10s, f2.8, iso 1600
        Last edited by Pink Floyd fan; 29 november 2011, 15:02. Reden: voorbeeldfoto's bijgevoegd
        Comfortably numb with my Pentax

        Comment


        • #5
          Re: Avond/nacht fotografie

          Hey,

          Heb jij die foto's hiervan op dit forum staan? Dat ik ze eens kan bekijken?

          Bedankt alleszinds voor de tips!

          Groetjes,
          Elena
          Gemakkelijk is kritiek, doch moeilijk is de kunst.

          Comment


          • #6
            Re: Avond/nacht fotografie

            Ik zou wanneer je mensen fotografeert een combinatie gebruiken van verhoogde iso, lange sluitertijd en flitsen om de personen "te bevriezen". Wel met flitsbelichtcompensatie de flits dan een derde, halve of driekwart stop terugschroeven om het niet te hard te doen.
            Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

            Comment


            • #7
              Re: Avond/nacht fotografie

              Ik denk dat flitsen heel veel sfeer wegneemt.

              Onderstaande foto heb ik gemaakt in Bangkok/Chinatown.

              F5.6, 1/30 sec, ISO 1250. Ik neem aan dat er toch minstens zoveel licht is op een kerstmarkt.

              http://www.smuttynose.nl

              Comment


              • #8
                Re: Avond/nacht fotografie

                Leuke foto's!

                Ik ga vanavond al eens wat uittesten en experimenteren met en zonder flits :-)

                Alvast bedankt voor jullie tips!
                Gemakkelijk is kritiek, doch moeilijk is de kunst.

                Comment


                • #9
                  Re: Avond/nacht fotografie

                  In ieder geval gebruik ik al geen flits voor dit soort zaken.
                  Neemt alleen de sfeer maar weg!
                  Verder is een lichtsterke lens zeker meegenomen!

                  Ben wel benieuwd naar je resultaten!

                  Comment

                  Working...
                  X