Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera: compact of spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera: compact of spiegelreflex

    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum, net aangemeld en hoop op deze manier wat meer (professionele) adviezen te verkrijgen.
    Ik ben gek op fotografie, weliswaar op amateurniveau.
    Op dit moment ben ik nog tevreden met mijn (oude) camera, een sony T70 snapshot. De macro-closeup hierbij is zeer goed maar heeft ook zo zijn nadelen. Nu ben ik aan het overwegen verder te gaan dan enkel de macro-closeup met de snapshotcamera en wat professioneler te gaan. Maar wat zou voor mijn eisen een goede camera zijn:
    - een camera moet voor mij zeker veelzijdig zijn bij close-ups
    - snelle scherpe foto's kunnen maken (bv. honden die aan het spelen of rennen zijn)
    - ik heb een budget van maximum 1000 euro

    Groetjes Laetitia

  • #2
    Re: Camera: compact of spiegelreflex

    Oorspronkelijk geplaatst door Tisha Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben nieuw op dit forum, net aangemeld en hoop op deze manier wat meer (professionele) adviezen te verkrijgen.
    Ik ben gek op fotografie, weliswaar op amateurniveau.
    Op dit moment ben ik nog tevreden met mijn (oude) camera, een sony T70 snapshot. De macro-closeup hierbij is zeer goed maar heeft ook zo zijn nadelen. Nu ben ik aan het overwegen verder te gaan dan enkel de macro-closeup met de snapshotcamera en wat professioneler te gaan. Maar wat zou voor mijn eisen een goede camera zijn:
    - een camera moet voor mij zeker veelzijdig zijn bij close-ups
    - snelle scherpe foto's kunnen maken (bv. honden die aan het spelen of rennen zijn)
    - ik heb een budget van maximum 1000 euro

    Groetjes Laetitia


    Zie hier een linkje waar je al enkele toestellen kan bekijken, zo heb je al een paar
    richtprijzen.











    Misschien is dit wel iets waarmee je kan beginnen.
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

    Comment


    • #3
      Re: Camera: compact of spiegelreflex

      Eerst en vooral bedankt voor je opzoekwerk :-) op het eerste zich lijkt mij de eerste nikon D5100 wel in orde uit en valt mooi mee qua prijs. Groetjes Laetitia

      Comment


      • #4
        Re: Camera: compact of spiegelreflex

        een nikon d5100 is zeker goed en dan met een 18-105 lens , goede lens om mee te beginnen
        ikzelf heb de nikon d7000 met de 18-105vr maar dit zit net boven je budget maar de nikon d5100 is zeker goed genoeg!

        Comment


        • #5
          Re: Camera: compact of spiegelreflex

          Misschien even ook deze post bekijken waar deze vraag zich eveneens stelt.

          Jouw geval is wel wat anders gezien jouw doel wel degelijk is van fotografie je hobby te maken/uit te breiden. In dat geval zou een spiegelreflex wel de betere keuze kunnen zijn. Met een budget van 1.000€ kom je natuurlijk ook al wel heel wat verder

          Hoewel zelf een Nikon gebruiker (D700), lijkt de Canon Eos 600D (589€) op dit moment behoorlijk wat potten te breken (ook niet voor niets een EISA award ontvangen natuurlijk en Silver Award op dpreview), ook al omdat je er binnen jouw budget nog wat mooie lensjes bij kan gooien. Binnen onze fotoclub is er ook iemand met die 600D en die is er alvast wild enthousiast over.

          Mooie combinatie zou zijn (snel de prijzen van digicamshop genomen):
          Canon Eos 600D: 589 € (EISA Award)
          Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS II: 119 € (Best kit lens)
          Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS: 249 € (TIPA Award)
          2 x B+W UV filter 58 E: 67,9 €
          Geheugenkaartje 8 GB SDHC Class 10: 28 €

          Totaal: 1.052,9 € maar mits "bundels" zelfs nog wat goedkoper te krijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Camera: compact of spiegelreflex

            Mooie combinatie zou zijn (snel de prijzen van digicamshop genomen):
            Canon Eos 600D: 589 € (EISA Award)
            Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS II: 119 € (Best kit lens)
            Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS: 249 € (TIPA Award)
            2 x B+W UV filter 58 E: 67,9 €
            Geheugenkaartje 8 GB SDHC Class 10: 28 €

            Totaal: 1.052,9 € maar mits "bundels" zelfs nog wat goedkoper te krijgen.
            Leuke set, alleen UV filters heb je gewoon niet nodig, dus 67.9 euro voordeel, en ik koop een 16 GB SDHC kaartje Class 10 van Transcend voor 26 euro, dus 2 euro minder voor de dubbele capaciteit.

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Camera: compact of spiegelreflex

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Leuke set, alleen UV filters heb je gewoon niet nodig, dus 67.9 euro voordeel, en ik koop een 16 GB SDHC kaartje Class 10 van Transcend voor 26 euro, dus 2 euro minder voor de dubbele capaciteit.

              MVG, Jeff C.
              Ik zou die UV-filters toch maar nemen ter bescherming van mijn lenzen hoor. Een krasje is snel gemaakt, om nog maar te zwijgen van stof, zand, vuil ...

              Comment


              • #8
                Re: Camera: compact of spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                Ik zou die UV-filters toch maar nemen ter bescherming van mijn lenzen hoor. Een krasje is snel gemaakt, om nog maar te zwijgen van stof, zand, vuil ...
                laat die UV filters maar. Onzin op een digitale sensor, slecht voor de beeldkwaliteit en in een normaal hoofd zit voldoende materiaal om lenzen te beschermen.

                Als macro echt je ding is zou ik een goede macro lens uitzoeken en dan zien wat je voor de rest van je geld nog aan camera en lenzen kan kopen. Bekijk gerust eens de 2de handsmarkt, daar zijn nogal wat koopjes te doen.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Camera: compact of spiegelreflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                  Ik zou die UV-filters toch maar nemen ter bescherming van mijn lenzen hoor. Een krasje is snel gemaakt, om nog maar te zwijgen van stof, zand, vuil ...
                  Een bescherming van je lens bekom je door steeds te werken met een zonnekap, die geeft ten minste geen verlies, iets dat iedere filter wel doet, dus je koopt iets waarvan je weet dat het beeld er nooit beter door wordt. Ik ben het echter wel met U eens als er gewerkt wordt in extreme omstandigheden, zoals ne motorcross bijvoorbeeld. Dan is het risico groter dan het verlies aan kwaliteit, maar in de meeste gevallen is het dat niet !

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera: compact of spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    laat die UV filters maar. Onzin op een digitale sensor, slecht voor de beeldkwaliteit en in een normaal hoofd zit voldoende materiaal om lenzen te beschermen.
                    Wat een nonsens. Ik wil hier echt heel graag het eerste bewijs zien van reductie in kwaliteit ten gevolge van een deftige neutrale UV-filter. Misschien bij een of andere low cost rotzooi filter wel ja (wat je moeilijk B+W kan aanpraten), maar toch niet bij een beetje kwaliteitsfilter??
                    Zo lang een UV-filter multi coated is (ivm mogelijke ghosting), doet dit absoluut NIETS aan de kwaliteit. Enkel bij zeer extreme contrastverschillen, zou het (en dan nog zeer uitzonderlijk!) blijkbaar mogelijk zijn dat er enige flare zou optreden. Zelf heb ik hier echter nog nooit problemen mee gehad en ik heb anders toch al wel menige tienduizenden foto's gemaakt.

                    En zo ver ik weet beschermt het hoofd nog steeds niet tegen krassen, is zand en stof nog steeds niet gezond voor lenzen enz enz ... zelfs niet met een zonnekap (al biedt dit uiteraard al wel enige bescherming).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera: compact of spiegelreflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                      En zo ver ik weet beschermt het hoofd nog steeds niet tegen krassen, is zand en stof nog steeds niet gezond voor lenzen enz enz ... zelfs niet met een zonnekap (al biedt dit uiteraard al wel enige bescherming).
                      Zand en stof doen niks aan een lens(behalve als het in het mechaniek komt), de onhandige schoonmaker is de oorzaak van krassen ed.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera: compact of spiegelreflex

                        Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                        Ik zou die UV-filters toch maar nemen ter bescherming van mijn lenzen hoor. Een krasje is snel gemaakt, om nog maar te zwijgen van stof, zand, vuil ...
                        Plaats je ook een filter voor de voorruit van je wagen om krassen te vermijden?
                        Want dat stuk glas ziet heel wat meer stof, zand en vuil dan het gemiddelde frontelement...
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera: compact of spiegelreflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                          Wat een nonsens. Ik wil hier echt heel graag het eerste bewijs zien van reductie in kwaliteit ten gevolge van een deftige neutrale UV-filter. Misschien bij een of andere low cost rotzooi filter wel ja (wat je moeilijk B+W kan aanpraten), maar toch niet bij een beetje kwaliteitsfilter??
                          Zo lang een UV-filter multi coated is (ivm mogelijke ghosting), doet dit absoluut NIETS aan de kwaliteit. Enkel bij zeer extreme contrastverschillen, zou het (en dan nog zeer uitzonderlijk!) blijkbaar mogelijk zijn dat er enige flare zou optreden. Zelf heb ik hier echter nog nooit problemen mee gehad en ik heb anders toch al wel menige tienduizenden foto's gemaakt.

                          En zo ver ik weet beschermt het hoofd nog steeds niet tegen krassen, is zand en stof nog steeds niet gezond voor lenzen enz enz ... zelfs niet met een zonnekap (al biedt dit uiteraard al wel enige bescherming).
                          minder scherpte en meer flare. Google maar eens wat.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera: compact of spiegelreflex

                            Oorspronkelijk geplaatst door baretsu Bekijk bericht
                            Wat een nonsens. Ik wil hier echt heel graag het eerste bewijs zien van reductie in kwaliteit ten gevolge van een deftige neutrale UV-filter. Misschien bij een of andere low cost rotzooi filter wel ja (wat je moeilijk B+W kan aanpraten), maar toch niet bij een beetje kwaliteitsfilter??
                            Zo lang een UV-filter multi coated is (ivm mogelijke ghosting), doet dit absoluut NIETS aan de kwaliteit. Enkel bij zeer extreme contrastverschillen, zou het (en dan nog zeer uitzonderlijk!) blijkbaar mogelijk zijn dat er enige flare zou optreden. Zelf heb ik hier echter nog nooit problemen mee gehad en ik heb anders toch al wel menige tienduizenden foto's gemaakt.

                            En zo ver ik weet beschermt het hoofd nog steeds niet tegen krassen, is zand en stof nog steeds niet gezond voor lenzen enz enz ... zelfs niet met een zonnekap (al biedt dit uiteraard al wel enige bescherming).
                            een Uv-filter is ten eerste niet neutraal en op een digitale spiegelreflex heeft het geen enkel nut....krassen bekom je het beste als je onder zeer slechte omstandigheden staat te shooten als er evt. een dikke steen tegen je frontglas aanvliegt, (what are the odds for that btw? ) en ook nog eens door verkeerd en teveel poetsen..en multicoated wil ik nog wel eens zien, ik heb van alles en nog wat gehad, en zeker niet het goedkoopste spulleke, van b+w, hoya tot tiffen en ik heb alles er weer afgegooid...ik lees wel eens gevallen van lui die hun objectief lieten droppen, en dat dan zgn. het filter het frontglas beschermde..hangt natuurlijk totaal af, van hoe de lens op de grond valt,op welke ondergrond en van hoe hoog he? mijn 70-200 2.8 is ook es gevallen, zonder uv erop, en daar was ook helemaal niets mis mee..laat die zonnekap dan maar in frieten vallen, die zal in eerste instantie de eerste klap opvangen ipv dat filtertje dat ergens in dat gat van 77mm zit..


                            zonnekap erop, da´s het beste, en ga je langs een rally of ergens in de woestijn staan, zet er dan een beschermingsfilter op..dan heeft het wellicht nog nut..

                            enige filters die ik nog gebruik, zijn effect-filters voor landscaping oid..

                            maar ieder zijn ding natuurlijk..
                            EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera: compact of spiegelreflex

                              Je kan op internet al even veel artikels vinden die zeggen dat dit geen enkel verschil maakt voor het menselijke oog als die zeggen dat het de kwaliteit (drastisch) zou verminderen, tot zelfs meningen die er een verbetering in zien (waar ik het overigens NIET mee eens ben maar wie weet, onder de juiste extreme omstandigheden kan je mss alles bewijzen). In een studio hoeft het natuurlijk helemaal niet maar voor mij is het echt gewoon een extra bescherming en ik zie het verschil écht niet (nochtans op D700 met stuk voor stuk pro lenzen). Anyway, zoals Leontine al zei: ieder zijn ding natuurlijk. Verder beginnen we hier misschien beter een aparte discussie over want we hijacken hier zo'n heel klein beetje het topic

                              Comment

                              Working...
                              X