Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

    Weet dat Sigma 85 f1.4 voor Nikon een prachtige lens is ...
    Echter heb ik reeds de Nikon versie f1.8.

    Nu had ik graag nog een 1.4 lens gehad - twijfel:

    - Nikon 85mm verkopen en Sigma 85 mm kopen
    of Sigma 50mm f1.4 kopen als aanvulling


    Weet iemand of kwaliteit van 50mm in de buurt komt van 85mm van Sigma?
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

  • #2
    Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

    Indien het voor portretjes is, zou ik voor die 85 1/4 gaan. Vind die 50 mm op een crop
    geen fijne afstand. Voor portretten net te kort, voor straatfotografie net te lang en ga
    zo maar door.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

      TS,
      Of een bepaalde lens bruikbaar is hangt heel sterk af van de onderwerpen die je fotografeert en je stijlvan fotografie.

      Om er achter te komen of een lens voor jou bruikbaar is kan je het beste je foto's kritisch gaan bekijken. Stel je dan de volgende vraag:

      Als je een bepaalde foto opnieuw zou maken en meteen beter zou maken, zou je hem dan maken met dezelfde beeldhoek en dezelfde diafragma? Of is een stap naar voren of naar achtere ook voldoende geweest?

      Wanneer je dit systematisch doet dan kom je er achter waar jouw noden liggen op gebied van brandpuntsafstand en volle opening. Dat vertaalt zich dan in een concrete lens.

      Hoor graag de uitkomst van je onderzoekje!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

        Ongeacht welk resultaat je bekomt met je onderzoek, de Sigma 50mm f1.4 heeft de naam de beste 50mm te zijn voor Nikon.
        De AF van Nikon is niet te kloppen maar qua beeldkwaliteit is die Sigma beter, waarmee niet gezegd is dat de Nikon slecht is, verre van zelfs...
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

          de sigma 50 1.4 is een leuke lens, en heel goed van kwaliteit. Maar ik werk ermee op een FF en daar is de focal lenght net te kort. Op een crop zou ik ze beter vinden denk ik. De 85mm is dan weer uitstekend op ff
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

            -> kan iemand mij vertellen of er veel verschil in kwaliteit is tussen beide lenzen?
            Prijsverschil is aanzienlijk ...

            Tnx
            K
            Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

              Check photozone.de eens zou ik zeggen.

              't Is niet omdat de 85mm duurder is, dat die ook beter zou zijn.
              85mm is op zich gewoon duurder qua ontwerp en productiekost.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                -> kan iemand mij vertellen of er veel verschil in kwaliteit is tussen beide lenzen?
                Prijsverschil is aanzienlijk ...

                Tnx
                K
                De 85 is veeeeeeel beter dan de 50mm. De 85 is volledig open nog heel scherp, terwijl de 50mm aan de softe kant is. 1 stop dichtgeknepen is de 85mm super, bij de 50mm moet je al naar F2.8 gaan om een gelijkaardige scherpte te bekomen. K heb ze allebei.
                Bovendien is de AF van de 50mm minder accuraat dan die van de 85mm.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                  Ik zou de mate waarin de 85mm beter is niet al te veel overdrijven, eerlijk gezegd.

                  De 50mm is de beste 50/1.4, om het even met welk merk je vergelijkt.
                  Bovendien is buiten het centrum van het beeld de 50mm ook nog beter dan de 85mm van f/1.4 tot 2.8. Het centrum van de 85mm is tot f/2.8 wel beter, maar niet in die mate dat je de 50mm slecht kan noemen, integendeel. (Tenminste, als de lenzen die men bij Photozone gebruikt heeft representatief zijn...)
                  Tot een formaat van A3 denk ik niet dat ook maar iemand merkt dat de ene scherper is dan de andere .
                  Op aps-c is een "normale" afdruk van (een goed exemplaar van) die Sigma 50/1.4 zelfs bijna even goed als van een CZ85/1.4.

                  Dit alles enkel wat scherpte betreft natuurlijk, en er zit meer aan een lens dan scherpte .

                  Ook de AF/HSM-werking van de 50mm vond ik uitstekend, op een a700 (maar ik zou niet weten waarom dat op een ander toestel minder goed zou zijn).
                  Last edited by K-2; 28 november 2011, 14:50.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Ik zou de mate waarin de 85mm beter is niet al te veel overdrijven, eerlijk gezegd.

                    De 50mm is de beste 50/1.4, om het even met welk merk je vergelijkt.
                    Bovendien is buiten het centrum van het beeld de 50mm ook nog beter dan de 85mm van f/1.4 tot 2.8. Het centrum van de 85mm is tot f/2.8 wel beter, maar niet in die mate dat je de 50mm slecht kan noemen, integendeel. (Tenminste, als de lenzen die men bij Photozone gebruikt heeft representatief zijn...)
                    Tot een formaat van A3 denk ik niet dat ook maar iemand merkt dat de ene scherper is dan de andere .
                    Op aps-c is een "normale" afdruk van (een goed exemplaar van) die Sigma 50/1.4 zelfs bijna even goed als van een CZ85/1.4.

                    Dit alles enkel wat scherpte betreft natuurlijk, en er zit meer aan een lens dan scherpte .

                    Ook de AF/HSM-werking van de 50mm vond ik uitstekend, op een a700 (maar ik zou niet weten waarom dat op een ander toestel minder goed zou zijn).
                    tnx .. aan zulke comments heb ik iets !
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                      Ik verkies persoonlijk de Sigma 1.4/50 boven de Nikkor 1.4/50. Je kan er de grafiekjes bijhalen maar voor mij is 't een gevoel, ligt ook beter in de hand. En dat ding heeft tenminste dezelfde filtermaat als mijn andere objectieven. Het is mijn favoriete 'in the field'-(kinder)portretlens die ik op m'n back-up DX zet. Op FX gebruik 'k ze zeer weinig omdat 50mm noch mossel noch vis is: te lang voor reportage en te kort voor portret, maar wel ok voor repro. Gebruik jij je 35mm (op DX) veel?
                      Een Sigma 1.4/85 zou ik niet doen omdat ik dan toch weer de Nikkor 1.4/85 verkies.

                      Wat ik dus wel zou doen (tenzij je echt volledig verknocht bent aan 85mm) is niet alleen de 1.8/85 verkopen maar ook je 35mm want beiden zou ik vervangen door de Sigma 1.4/50. Je stapt gewoon wat meer voor en achterwaarts. Is daarentegen 85mm echt wel je favoriete brandpunt, dan is het de moeite om de kost te maken van een Nikkor 1.4/85. Vind je 85mm niet een beetje lang op je DX?
                      Zodus zou ik zeker eerst voor de Sigma 1.4/50 gaan en zien of je, zoals ik voorspel uit m'n glazen bol , nog de 85 of de 35, of misschien beide wel nog gaat gebruiken...

                      Veel succes.
                      F.
                      Last edited by Fibonacci; 3 december 2011, 13:50.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                        Gebruik jij je 35mm (op DX) veel?.
                        contstant voor reportagewerk. Gisteren op een betoging ook veel plezier aan gehad.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          contstant voor reportagewerk. Gisteren op een betoging ook veel plezier aan gehad.
                          +1 35mm is perfect voor straatfotografie op DX en zo is de 50mm ook m'n favoriete ik-neem-maar-één-lensje-mee-en-ga-in-de-stad-foto's-nemen-lensje op FX

                          perfect!
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                            Tiens tiens... Ik schiet precies graag wat breder. Was me nog niet eerder opgevallen. Anyway, elk z'n ding...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 50 f1.4 vs Sigma 85 f1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                              Tiens tiens... Ik schiet precies graag wat breder. Was me nog niet eerder opgevallen. Anyway, elk z'n ding...
                              breder heb ik het gevoel dat ik te dicht moet komen om confortabel te zijn. Zelfs als je uitgenodigd bent om ergens foto's te komen nemen.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X