Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

    Hallo,

    Ik ben in het bezit van een Canon 400D waar momenteel de Canon kitlens EFS 18-55mm op staat. Ik ben hier nu een jaartje mee aan het fotograferen en ben hier erg tevreden over.
    Ik heb gemerkt dat ik erg graag panorama foto's trek en foto's van sport, maar vooral panorama foto's.
    Nu is het zo dat ik binnenkort voor enkele maanden naar Cambodia trek.
    Daarom ben ik al een tijdje aan het denken over een fisheye of groothoeklens. Ik had zelf eentje in elkaar gestoken met zo'n deurkijklens om een idee te hebben Nu, dat experiment trok natuurlijk op niets, maar ik zou mij wel binnenkort zo'n lens willen aanschaffen, alleen heb ik geen idee welke goed en niet goed zijn. Ik heb dan ook al enkele keren gelezen dat een fisheye niet veel effect zou hebben op een 400D.

    Het is zo dat mijn budget niet erg toereikend is, maar dat ik wel opensta voor alle voorstellen. Het kan mogelijk zijn dat binnen enkele maanden mijn budget dan wel weer toereikender is.

    Daarnaast heb ik op tweedehandssites wel verschillende groothoeklenzen gevonden, en ook lenzen die je op een standaardlens kan opschroeven? Die zijn dan wel aanzienlijk veel goedkoper. Ik weet niet of dat ook wat kan zijn voor mij?

    Daarnaast hoeft het voor mij ook geen automatische lens te zijn, met dat ik alles manueel tracht te doen.

    Indien iemand tips of ervaringen wil delen, graag welkom.

  • #2
    Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

    Groothoeklenzen zijn idd geweldig leuk.

    Ik denk niet dat er specifiek betere lenzen zijn voor een 400D, maar koop je lenzen op de kwaliteiten van de lens zelf, een body verander je sneller dan een lens.

    Welke goed is hangt af van wat je wilt en je budget.
    Met de canons/sigma 10-20/tokina 11-16 kan je niet erg misgaan.
    er is ook een sigma 8-16mm maar daar kan je geen filters op zetten (niet zo erg als het klinkt, op 8 mm moet je erg oppassen met een polarisatiefilter, je krijgt meteen een gradient in je kleuren omdat je zo wijd fotografeert)

    Ik zou een fisheye vermijden in jou geval. Het is wel leuk, maar zeker niet geschikt om panorama's of landschappen te trekken. De vervormingen corrigeren achteraf om een recht beeld te krijgen zal enkel de beeldkwaliteit aantasten.

    Kijk anders even op http://photozone.de/ om een idee te hebben

    Comment


    • #3
      Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

      Wat is er mis met die Efs 18-55mm die je nu reeds hebt om panorama's te maken. Je kan je panorama's net zo goed met die lens maken. 18mm is nu niet echt superbreed...maar dan neem je toch gewoon wat meer foto's die je aan elkaar kunt zetten dmv panosoftware. Je kunt zelfs in verschillende rijen boven elkaar foto's aan elkaar zetten.

      Misschien begrijp ik je verkeerd en wil je eigenlijk gewoon een superbreedhoek om uitgestrekte landschappen in beeld te brengen in één enkele opname
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

        Daar is niets mis mee met die lens, ik gebruik ze erg graag. Maar, zoals ik al zei interesseert een groothoek of fisheye mij enorm. Ik fotografeer ook skaten, wat een mooi effect geeft bij foto's met zo'n lens.

        Daarnaast wil ik graag panorama foto's maken waar alles op 1 foto geraakt inderdaad, ik ben ook maar minimaal bezig met bewerking van foto's. Maarja, uiteindelijk maakt dat mij niet uit. Ik ben zeker dat foto's met mijn standaardlens erg mooi zullen zijn, en ik zal die ook gebruiken daar, maar een andere lens erbij is toch altijd leuk? En ik heb het gevoel dat zo'n lens mijn ding is. Ik ga trouwens niet heel mijn leven fotograferen met 1 enkele lens..

        Nu is dit misschien een domme vraag, maar zouden lenzen in Cambodia niet goedkoper zijn dan hier?

        Comment


        • #5
          Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

          Waarschijnlijk wel, maar ben je wel zeker dat ze echt zijn?
          En als je er een hebt, ga je dan voor de herstellingen die nog binnen de garantie vallen helemaal naar Cambodja afreizen, of geeft canon een internationale dekking?
          I don't take pictures, i create photographs (gregory cazillo).

          Comment


          • #6
            Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

            Als je panorama's wil maken door meerdere foto's aan elkaar te zetten, dan is een lens met weinig vervorming beter.
            Een fisheye is daarvoor niet echt de beste keuze.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

              Ja, daar heb je wel een punt bij die lenzen.

              Sorry ik ben volledig fout geweest bij het advies dat ik vroeg. Ik ben meer voor landschapsfotografie dan panorama, ik zat mis met de termen. Op dat gebied snap ik jullie advies volledig en zou het idd niet voordelig zijn een fisheye of groothoek aan te schaffen.

              Ik kan het topic wss niet meer veranderen, maar ik ben dus vooral op zoek naar een lens voor landschapsfotografie waarmee ik op 1 foto toch het grootste deel van het landschap erop krijg. Een beetje zoals je het door het menselijk oog kan zien.

              Bij deze nog eens sorry voor de verwarring, het is vooral landschapsfotografie dat ik wil benadrukken.

              Comment


              • #8
                Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

                @ canot: Ik heb zojuist eens gekeken of canon internationale garantie geeft en op een forum dat ik gevonden heb zeggen ze dat er internationale garantie is op de lenzen, maar niet op de body bijvoorbeeld.

                Comment


                • #9
                  Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lacher Bekijk bericht
                  Een beetje zoals je het door het menselijk oog kan zien.
                  Het beeld dat wij als mensen zien wordt vergeleken met 50mm op fullframe (35mm sensor).
                  En dat is natuurlijk alles behalve groothoek.

                  Voor landschappen is een UWA wel leuk, mits je de nodige correcties doet in je nabewerking op vlak van vervorming.

                  Een fisheye, daar kan je geweldige beelden mee maken en kan je heel creatief mee zijn. Zo kan een panorama er zo uit komen te zien:

                  Foto credits:WVS

                  Maar dus voor jou zou een gewone ultra wide angle het beste zijn, met niet al te veel vervorming, maar met wel een zeer breed gezichtsveld.
                  Last edited by florholvoet; 29 november 2011, 15:51. Reden: credits vergeten
                  Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

                    Dat is wel een héél leuk effect. Een wideangle, zijn dat lenzen zoals de Sigma 10-20, Canon 10-22,..?

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lacher Bekijk bericht
                      Dat is wel een héél leuk effect. Een wideangle, zijn dat lenzen zoals de Sigma 10-20, Canon 10-22,..?
                      Ja ...dat zijn reeds extreme breedhoeklenzen. Sigma heeft er zelfs één die nog breder gaat...een 8-16mm objectief.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Ja ...dat zijn reeds extreme breedhoeklenzen. Sigma heeft er zelfs één die nog breder gaat...een 8-16mm objectief.
                        Hoe goed zijn die naar vervorming/scherpte/... toe? Deze werken enkel op de APS-C sensoren (EF-S lenzen), wil dit dan zeggen dat je minder vervorming krijgt dan als je bvb die nieuwe fish-eye zoom van Canon koopt (8-15mm EF L) die wel geschikt is voor FF en waar dus waarschijnlijk meer compromissen moeten gesloten worden gezien de extreme beeldhoek?

                        Ik vind het jammer dat er geen 28mm (vaste brandpunt) alternatief bestaat voor crop sensoren. Je moet onmiddellijk een fisheye (op FF) nemen, waarvan je weet dat de vervorming groot is. Ik ben zelf immers op zoek naar een goeie landschapslens (en liefst low budget ;-)). Ik heb nu een 18-200, en op 18mm ben ik niet steeds tevreden, vooral ton-vervorming, waardoor achteraf gebouwen nog moeilijk recht te trekken zijn (bvb deze).

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht

                          Ik vind het jammer dat er geen 28mm (vaste brandpunt) alternatief bestaat voor crop sensoren. Je moet onmiddellijk een fisheye (op FF) nemen, waarvan je weet dat de vervorming groot is. Ik ben zelf immers op zoek naar een goeie landschapslens
                          .
                          Hoezo bestaat niet...
                          Er zijn zat alternatieven , diverse merken bieden en 20mm F2.8 aan.
                          Wil je nog wat wijder dan zijn er zooms zoals 10-22 /10 --24/ 12-24 ....

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke fisheye of groothoek voor landschapsfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Andyvy Bekijk bericht
                            Hoe goed zijn die naar vervorming/scherpte/... toe? Deze werken enkel op de APS-C sensoren (EF-S lenzen), wil dit dan zeggen dat je minder vervorming krijgt dan als je bvb die nieuwe fish-eye zoom van Canon koopt (8-15mm EF L) die wel geschikt is voor FF en waar dus waarschijnlijk meer compromissen moeten gesloten worden gezien de extreme beeldhoek?

                            Ik vind het jammer dat er geen 28mm (vaste brandpunt) alternatief bestaat voor crop sensoren. Je moet onmiddellijk een fisheye (op FF) nemen, waarvan je weet dat de vervorming groot is. Ik ben zelf immers op zoek naar een goeie landschapslens (en liefst low budget ;-)). Ik heb nu een 18-200, en op 18mm ben ik niet steeds tevreden, vooral ton-vervorming, waardoor achteraf gebouwen nog moeilijk recht te trekken zijn (bvb deze).
                            Breedhoekobjectieven die absoluut niet vervormen bestaan volgens mij niet...zelfs niet indien het prime lenzen zijn.Hoe groter de beeldhoek hoe moeilijker om vervorming te voorkomen. Veel hangt ook af hoe je de opname maakt. Indien je je camera wat naar boven of onderen richt bij bepalen van de compositie zal bv ook rechte lijnen naar binnen of buiten lijken te vallen. Hou je je objectief en camera recht (sensorvlak loodrecht naar middenpunt van aarde of anders gezegd 90° tov vlakke ondergrond, evenwijdig aan het gebouw) dan zullen de lijnen niet zo sterk hellen. Om dan nog je gebouw op dezelfde plaats te houden in de compositie kan je de camerahoogte aanpassen(verhogen of verlagen). Tonvorming op een normale breedhoek (non fisheye) zal je altijd wel wat hebben.....maar mits je bij het maken van de opname voldoende ruimte rondom het gebouw laat kan je dit heel makkelijk en onzichtbaar corrigeren. Wil je toch absoluut geen tonvorming , geen nabewerking met software en voldoende breedhoek....dan zal enkel een dure tiltshift (17 , 24mm ) de enige manier zijn vrees ik.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 29 november 2011, 19:28.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke fisheye of groothoek voor panorama?

                              Gij moet niet alles door elkaar haspelen.....
                              Vervorming (rechte lijnen worden krom weergegeven) en vertekening (verticale lijnen worden niet verticaal weergegeven) zijn 2 geheel verschillende dingen die ook niets met elkaar van doen hebben....
                              Vertekening kan je vermijden doorhet standpunt slim te kiezen, vervorming is onvermijdelijk , maar beiden zijn softwarematig goed aan te pakken,

                              Comment

                              Working...
                              X