Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-HX9V - Canon SX230 HS - Panasonic DMC-TZ20 - Nikon Coolpix S9100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony DSC-HX9V - Canon SX230 HS - Panasonic DMC-TZ20 - Nikon Coolpix S9100

    Neen, ik ben niet op zoek naar een vervanger voor mijn D700 (duh) en neen, ik heb geen zin om een fortuin uit te geven aan een compacte camera
    Ja, ik heb wel nood aan een kleine, compacte camera die deftige snapshots kan maken en toch zo in je broekzak kan verdwijnen. Momenteel gebruik ik voor deze situaties een Panasonic DMC-TZ03 (waar ik overigens nog steeds best tevreden van ben!) maar gezien de kids zich deze meer en meer toeëigenen (any excuse will do ) en de tijd ondertussen ook niet heeft stil gestaan (vooral naar video toe dan), ben ik op zoek naar een nieuwe camera.
    En gezien ik alles behalve alleen ben op dit forum, had ik maar wat graag ervaringen uitgewisseld van real life performance of toch op zijn minst de nodige info bijdragen aan andere forumleden die ook naar zo'n allrounder.
    Na heel wat reviews doorwoeld te hebben en al duizend-en-een vergelijkingen (die overigens geen duidelijke en zeker niet eenduidige 'winnaar' aanduiden!) gezocht te hebben, heb ik het rijtje 'toppers tussen 200€ - 300€ afgeslankt tot 4 kandidaten:
    • Canon Powershot SX230 HS (TIPA award en dpreview favoriet)
    • Nikon Coolpix S9100 (eveneens dpreview favoriet)
    • Panasonic Lumix DMC-TZ20 (gevorderde opvolger van mijn DMC-TZ03)
    • Sony Cybershot DSC-HX9V (overigens EISA award)


    Wat voor mij de belangrijkste kenmerken zouden moeten zijn:
    • Deze keer echt wel binnen het vooropgestelde budget (zooooo sorry voor de Fujifilm X10 of X100 )
    • Aanvaardbare grootte (OK, ik heb behoorlijke broekzakken maar dan nog!)
    • Best mogelijke fotokwaliteit en kleurgetrouwheid binnen deze prijscategorie
    • Grote breedhoek (echt minimaal 28mm, 24mm is uiteraard nog beter)
    • Aanvaardbare foto's bij weinig licht op hoge ISO (en nu even niet gaan vergelijken met mijn D700 met een f1.4 lensje er op he!)
    • Snel en makkelijk om mee te werken (manueel is nice maar geen absolute vereiste voor snapshot)
    • Deftige video-functionaliteit (altijd leuk op een uitstapje)
    • Handelbare formaten (vooral voor video dan)


    Zet ik de camera's even op een rijtje krijg ik:



    Ze voldoen dus uiteraard ALLEMAAL aan wat ik wens maar er zijn toch wel enkele sterktes/zwaktes terug te vinden:
    • kwaliteit en kleur: de canon blijkt hier zowat best of the class volgens de meeste reviews. Verrassend!
    • Breedhoek: Hier scoort de Canon met zijn 28mm helaas minder tov de 24mm van de andere camera's (tele vind ik veel minder belangrijk). Toch wel een belangrijk punt!
    • Noise op hoge ISO: Hier blijkt alweer de Canon samen met de Sony met de prijzen te gaan lopen. De Panasonic scoort hier echt onder de middelmaat ...
    • Gebruikersgemak: hier scoort de Nikon en de Sony blijkbaar het beste maar de Sony blijkt wel tergend langzaam te zijn in bepaalde handelingen!
    • Video: hier scoren de Sony en de Panasonic het beste
    • Formaten: zijn allemaal zowat hetzelfde alleen blijkt dat de Sony een codering gebruikt die NIET ondersteund wordt door de meeste programma's zoals Premiere en dergelijke!!


    Samengevat:
    • Eerst en vooral scoren AL deze camera's zeer goed dus wat dat betreft spreken we eerder over andere accenten en kleine nuances dan over wereldschokkende verschillen. Alle scores en reviews bij elkaar optellend echter, blijkt de strijd vooral te gaan tussen de Canon en de Sony.
    • Het enige wat mij weerhoudt van meteen naar de winkel te lopen en de Canon te kopen (want toch echt wel algemeen de verrassing), is de 28mm. Al is dat 'maar' 4mm verschil, we weten allemaal wat een serieus verschil dit maakt bij panorama's!
    • De Sony heeft het zowat allemaal. Hij is natuurlijk wel - zelfs ondanks de superpromo - een behoorlijk pak duurder dan de concurrentie maar goed, nog mooi binnen het vooropgestelde budget dus binnen "handbereik". Ik vraag me alleen af wat ik van die "tergend trage werking" bij bvb switchen "foto's kijken - foto's nemen" moet denken, komende van een toestel dat al enige jaren meegaat.
    • De Panasonic heeft vooral (te?) veel problemen met foto's bij weinig en slechte belichting, iets wat op (avond)feestjes natuurlijk wel een belangrijk punt is! Maar ik weet uit ervaring dat zijn voorganger die ik nu gebruik echt een fantastische camera is en mij nog nooit echt in de steek heeft gelaten, ongeacht deomstandigheden. Voor mij de minst grote gok dus ;-)
    • De Nikon scoort op ALLES zeer behoorlijk zonder specifieke uitschieters, niet in de positieve, niet in de negatieve zin. Foto's bij weinig licht zijn misschien wel wel een stapje lager dan die van Canon en Sony, maar allround blijkt dit één van de prettigste camera's van al te zijn. Gezien mijn jarenlange ervaring met Nikon materiaal, weet ik in ieder geval dat ik echt kwaliteit en service koop met een Nikon. Natuurlijk ook een stevig argument!


    => alles op een rijtje gezet (eindelijk!), neig ik momenteel toch eerder naar de Sony. Alle ervaringen, tips of opmerkingen zijn bij deze zeer welkom!

  • #2
    Re: Sony DSC-HX9V - Canon SX230 HS - Panasonic DMC-TZ20 - Nikon Coolpix S9100

    Heb de camera's heel even naast elkaar kunnen uittesten en samen met de erg gewaardeerde en overtuigende linken van Wimpy's foto's, heeft de Sony het pleit gewonnen.

    Snel al een paar snapshots genomen en dat ziet er echt niet verkeerd uit! Die panorama-functie is ook echt fantastisch. Toch heel wat vooruitgang gemaakt in de laatste jaren wanneer ik vergelijk met mijn DMC-TZ03

    Comment


    • #3
      Re: Sony DSC-HX9V - Canon SX230 HS - Panasonic DMC-TZ20 - Nikon Coolpix S9100

      Beste Baretsu, wat is het uiteindelijk geworden? Ik heb met belangstelling uw uiteenzetting gelezen omdat ik ook een compacte wil bijkopen om makkelijk mee te nemen. Ik zie wel dat de optische zoom van canon SX230 HS 14x moet zijn ipv 8x, maar dat terzijde. Ik neig naar deze voor de kleurweergave die heel goed zou zijn.
      ** oeps, zie dat je al gekozen hebt voor de Sony. Nog steeds tevreden met je keuze?

      Mvg,
      Last edited by Jempi; 1 februari 2012, 07:03. Reden: Update
      Jempi
      CANON Ixus 800 IS
      BD0978BE

      Comment


      • #4
        Re: Sony DSC-HX9V - Canon SX230 HS - Panasonic DMC-TZ20 - Nikon Coolpix S9100

        ik heb vorig jaar zowel de canon powershot s 230 ( of 220,was zonder gps) gehad als de nikon s9100 . soms kwamen er mooi foto's uit, dikwijls ook niet. deze beide toestellen hadden veel moeite met focussen bij iets minder licht ... maar belangrijkste was dat ook vakantie fotookes niet zo wauw waren, beiden zeer veel last van "lens flare" denk ik ... ongeveer helft foto's gewoon slecht... ergens buitenfoto waar zoninval was en tuuuuuut, overbelichting, fletse delen vooral bovenaan ... denk dat het eigen is aan teveel zoom ?
        Last edited by yoep; 1 februari 2012, 09:46.

        Comment

        Working...
        X