Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Lens voor Nikoon D5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Lens voor Nikoon D5100

    Beste Belgium digitallers,

    Ik heb mezelf een Nikon D5100 aangeschaft en daarbij de Nikon 18-200 mm VR2 lens, maar ik zou nog graag een portretlens willen bij aanschaffen maar wat raden jullie me aan.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon AF-S nikkor 50mm f/1.8 G, of misschien de Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G of de Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX lens.
    Wat zijn jullie ervaringen en raden jullie me een 35 mm aan of een 50 mm lens aan en wat is eigenlijk het verschil tussen 1.4G of 1.8 G.

    Groeten en bedankt
    Last edited by erwinanja; 25 november 2011, 20:56.

  • #2
    Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

    de f1.8 of f1.4 is de maximale opening van je diafragma. Hoe kleiner dat getal, hoe meer licht je krijgt op je sensor. (groter diafragma = kleinere f waarde)
    Met 1.4 ga je dus in het donker nog net iets beter zijn of met de 1.8

    een 35 mm komt met jouw camera overeen met wat het menselijk oog ziet.
    Voor portret is een 35 echter te weinig. Dan ga je beter naar de 50mm, en best eigenlijk naar de 85mm.

    De 50mm 1.8 is naar mijn mening een lens waar je voor relatief weinig geld een zeer veelzijdige objectief gaat hebben.

    Let wel op, met jouw camera moet je zeker de AF-S hebben!
    Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

      Bij een wat krap portret zit je met een 35 of 50 mm zo dicht bij het model dat er een kans is op vertekening. De neus wordt te groot.

      Alternatieven:
      Nijon 85 mm1.8
      Nikon 85 mm 3.5 macro
      Sigma 85 mm 1.4.

      Met de laatse heb ik ervring, heel fijn objectief en geweldig als je wilt spelen met scherptediepte!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

        Maar als je nu op een feestje bent en je wilt mensen fotograferen, is een 85mm dan wel nog werkbaar, want vaak heb je maar beperkte ruimte om achteruit te gaan, en dan denk ik dat een 85mm te hard zoomt.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

          Kan dit draadje dan ook niet intersant zijn, zit in dezelfde context? Is er ook in een nikon uitvoering.
          Die van portrait studios hebben een ef 50 f1.4 (wel een canonobjectief) gebruikt om een hoofd-schouders portret te maken van mijn zoontje. Ik schat dat dit op een afstand van 1,5m was. Gewoon om u een idee te geven.
          Last edited by eos550; 4 december 2011, 11:30. Reden: aanvulling text
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

            Waneer je maar voldoende afstand bewaart heb je geen last van vertekening.
            Dat kan je natuurlijk nu al zelf met je bestaande lens uitproberen!
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

              Oorspronkelijk geplaatst door Stofken79 Bekijk bericht
              Maar als je nu op een feestje bent en je wilt mensen fotograferen, is een 85mm dan wel nog werkbaar, want vaak heb je maar beperkte ruimte om achteruit te gaan, en dan denk ik dat een 85mm te hard zoomt.
              probeer het eens uit... met je 18-200mm, zet die op 85mm... voor een portret (hoofd) moet je echt niet zo ver achteruit...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

                Oorspronkelijk geplaatst door Stofken79 Bekijk bericht
                Maar als je nu op een feestje bent en je wilt mensen fotograferen, is een 85mm dan wel nog werkbaar, want vaak heb je maar beperkte ruimte om achteruit te gaan, en dan denk ik dat een 85mm te hard zoomt.
                sterk, zoomen met een vaste lens. Misschien moet ik die lenzenjargon-draad toch maar eens beginnen.

                Voor een kop en schouder portret sta je met een 85 op een APS-C camera op ongeveer 2m van je model. Dat zou toch moeten lukken op een feestje.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Lens voor Nikoon D5100

                  Om te portretteren verkies ik op Nikon DX de Sigma 1.4/50mm (boven de Nikkors) maar da's persoonlijk. 85mm vind 'k op DX iets te lang en 35mm is dan weer te kort voor portretten. Maaaaàààr mocht ik nog een 18-200 liggen hebben dan zou ik weliswaar die gebruiken in het langere einde van de zoom, als er licht genoeg is tenminste. Die 18-200 heeft een vrij korte focus afstand...

                  Veel succes.
                  F.

                  Comment

                  Working...
                  X