Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

28mm Architectuur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 28mm Architectuur?

    Beste mensen,

    ik ben aan het nadenken om een FD 28mm 2.8 te kopen voor architectuur,
    maar ik dacht dat het misschien wijs was om hier nog eens te vragen of dit een goed plan is of niet. De autofocus heb ik niet echt nodig aangezien gebouwen niet echt gaan lopen, dus kan ik rustig scherp stellen manueel of is mijn denkwijze verkeerd?

    Alvast bedankt voor het lezen!

  • #2
    Re: 28mm Architectuur?

    Als je hem op een EOS camera wil gebruiken is dat een slecht idee.
    Daarmee kan je slechts tot hooguit een paar meter voor de camera scherpstellen en dat gaat niet voldoen, los van eventuele optische kwaliteiten.
    Wil je persee een goedkope 28 mm , dan zijn er genoeg alternatieven zonder die handicap.

    Comment


    • #3
      Re: 28mm Architectuur?

      Je kan er niet mee tot op oneindig scherpstellen?

      Comment


      • #4
        Re: 28mm Architectuur?

        Was ik niet duidelijk?

        Comment


        • #5
          Re: 28mm Architectuur?

          Nee Jawel, maar ik kan het gewoon niet geloven dus ik vraag om bevestiging, dacht dat ik heb gelezen op het internet dat het wel ging dus daarom ben ik zo verbaasd.

          edit: heb juist gelezen dat het dus wel mogelijk is mits je een adapter hebt met glas.
          edit2: zie ook dat je dan kwaliteit verlies hebt, tenzij je zo'n dure zeldzame adapter van canon vind ...
          Last edited by Matthias Smits; 25 november 2011, 20:06.

          Comment


          • #6
            Re: 28mm Architectuur?

            Als het echt een unieke lens qua beeldkwaliteit was , dan zou het gebruik met een adapter met glas nog te overwegen zijn.
            Maar er zijn zoveel goede en goedkope alternatieven in de sector 28mm dat het gewoon zinloos is.

            De bovengenoemde adapter was speciaal ontwikkeld voor FD L telelenzen, waarschijnlijk past ie niet eens op een 28mm , bovendien werkt ie als een teleconverter zodat je 28mm een 34 mm ofzo wordt.

            Comment


            • #7
              Re: 28mm Architectuur?

              Heel veel andere lenzen passen met adapters (zonder extra glas) wel uitstekend op Canon: Nikon, M42 en met name die laatste zijn goedkoop in prima kwaliteit te vinden.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: 28mm Architectuur?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Heel veel andere lenzen passen met adapters (zonder extra glas) wel uitstekend op Canon: Nikon, M42 en met name die laatste zijn goedkoop in prima kwaliteit te vinden.
                Dus ook de 28mm ?



                Adapter type: M42 Universeel schroefdraad lens naar Canon EOS body (film of digitaal body)
                Focus oneindig: Ja
                Glass element: Nee
                AE voorkeur: Ja
                Lichtmeting: AE voorkeur, Stop-down meting
                TTL flash meting: Ja


                Ooh, maar deze adapter is niet voor canon lenzen?
                Last edited by Matthias Smits; 28 november 2011, 10:01.

                Comment


                • #9
                  Re: 28mm Architectuur?

                  Nee voor M42, deze schroefdraad werd o.a. Gebruikt door Praktica, Pentax, Zenit, Fuji, Chinon.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: 28mm Architectuur?

                    en Vivitar?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 28mm Architectuur?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Smits Bekijk bericht
                      en Vivitar?
                      Indertijd waren er volop lenzen in deze maat te koop van Panagor, Vivitar en nog veel meer merken. Nu vaak voor een prikkie te koop.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: 28mm Architectuur?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Indertijd waren er volop lenzen in deze maat te koop van Panagor, Vivitar en nog veel meer merken. Nu vaak voor een prikkie te koop.
                        edit:

                        Ok ik zou dus een 28mm F2.8 van Vivitar willen met een Olympus mount. Als ik deze op mijn canon wil heb ik deze nodig. Ik verlies niet scherp stellen op oneindig maar moet wel manueel scherp stellen, wat ik dus niet erg vind. Klopt dit zo'n beetje?
                        Last edited by Matthias Smits; 28 november 2011, 17:44.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 28mm Architectuur?

                          Klopt helemaal.

                          Comment

                          Working...
                          X