Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

    Ik zou aanstaande zondag nog eens een paar foto's moeten gaan nemen van kameraden.
    De foto's worden voornamelijk binnen gemaakt waar in principe veel daglicht binnenkomt.
    Nu voorspellen ze voor de zondag zwaar bewolkt, dus jullie kunnen al raden dat ik de ISO wat zal moeten opschroeven....

    Mijn vraag?
    Blijf ik op ISO100 schieten en maak ik met het flitsen de juiste foto?
    of
    Drijf ik mijn ISO op?
    of
    Flits ik ipv 1/125 nu aan bijvoorbeeld 1/60?
    Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

  • #2
    Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

    Hangt ervan af wat voor foto je wil.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

      portret + groepsfoto
      Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

        Op statief of uit de hand ?

        Uit de hand lijken me je sluitertijden wat lang.

        Kan je off- camera flitsen ? zo ja doen
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

        BD1614BE

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

          Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
          Op statief of uit de hand ? beide

          Uit de hand lijken me je sluitertijden wat lang. die waarde was maar om iets op te geven

          Kan je off- camera flitsen ? zo ja doen
          ja, met een RF602

          Maar mijn vragen blijven nog steeds onbeantwoord!
          Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

            Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
            ja, met een RF602

            Maar mijn vragen blijven nog steeds onbeantwoord!
            stel je vragen mss duidelijker

            welk effect wil je op je foto?

            heb je eigenlijk al eens een workshop gevolgd?

            weet je wat je RF-602 doet? welke mogelijkheden dit biedt?
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

              Ik zou zeggen koop een lichtmeter dan kan je alles juist instellen voor de belichting , maar mess moet je wel je vraag nog eens verduidelijken of anders stellen

              groetjes ,

              Isai

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                Wil je omgevingslicht in de foto dan kan je best je iso wat omhoog schroeven ipv je diafragma wat openen. Voor een groepsfoto kan je wel wat scherptediepte gebruiken.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                  Als het plafond wit is, heb je de grootste bewegingsvrijheid:
                  - flitser op de camera, bouncen met catchlight-plaatje uitgetrokken en TTL lichtmeting

                  Hebben plafond of muren minder ideale kleuren dan kan je off-camera, rechtstreeks invulflitsen.

                  De ISO mag op 200 blijven en de sluitersnelheid tussen 1/60" en "syncspeed" (1/200").

                  Mijn twee centiemen.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                    Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
                    Mijn vraag?
                    Blijf ik op ISO100 schieten en maak ik met het flitsen de juiste foto?
                    of
                    Drijf ik mijn ISO op?
                    of
                    Flits ik ipv 1/125 nu aan bijvoorbeeld 1/60?
                    gebruik de externe flits, dat is mooier... als je hem juist gebruikt.

                    zet je camera in manuele mode, werk met je sluitertijd om het achtergrond licht toe te laten en verhoog indien nodig je ISO
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dreamer187 Bekijk bericht
                      Ik zou zeggen koop een lichtmeter dan kan je alles juist instellen voor de belichting

                      Je hebt gelijk, maar voor die paar keer dat ik een shoot'je doe is het een heel duur investering.
                      Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        gebruik de externe flits, dat is mooier... als je hem juist gebruikt.

                        zet je camera in manuele mode, werk met je sluitertijd om het achtergrond licht toe te laten en verhoog indien nodig je ISO
                        Merci, was al op een antwoord van jou aan't wachten
                        Paly en Jos ook merci voor jullie nuttig antwoord
                        Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                          Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
                          Merci,
                          Paly en Jos ook merci voor jullie nuttig antwoord
                          oefen het eerst eens thuis...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            oefen het eerst eens thuis...
                            Ben ik op het eigenste moment aan't doen
                            Trek altijd manueel...nooit automatisch

                            Maar het zal op locatie, zonder lichtmeter, eerst een paar test shoots worden om het gewenste resultaat te verkrijgen. vooraleer ik kan beginnen aan compositie.

                            Het is zoeken.

                            Je weet, als je die flitsen niet gebruikt, je moet zorgen dat je TTL-lichtmeter in het "midden" staat.
                            Bij flitsen moet je je snelheid van het flitsen regelen tot het gewenste resultaat
                            of zie ik dat fout?
                            Nikon D90 + Sigma 70-200mm F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB900 Speedlight + YongNuo RF-600Tx

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik van flits bij slechte lichtomstandigheden

                              Oorspronkelijk geplaatst door U.R.Fotolicious Bekijk bericht
                              Bij flitsen moet je je snelheid van het flitsen regelen tot het gewenste resultaat
                              of zie ik dat fout?
                              je moet bij off camera flitsen rekening houden met het volgende:

                              1. bepaal je diafragma, dus hoe scherp wil je je foto
                              2. bepaal je sluiter om omgevingslicht toe te laten (max 1/200ste natuurlijk met de RF)
                              3. bepaal je flitskracht die je nodig hebt om je object(en) te belichten

                              hou er ook rekening mee dat als je je flits verder weg zet, je je kracht dient te verdubbelen (omgekeerde kwadraatswet)

                              en nog een goeie tip: d_oracle geeft goeie en degelijke strobist-workshops
                              volg er eentje en ben er vrij zeker van dat je resultaten er zullen komen
                              Website: http://www.svisimaging.be

                              Comment

                              Working...
                              X