Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-lens voor Canon EOS 7D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro-lens voor Canon EOS 7D

    Goedemiddag iedereen

    Zoals de titel al doet vermoeden, zou ik graag wat advies vragen rond macro-lenzen voor canon.
    Ikzelf bezit nu een canon eos 7D met volgende macrolens: Canon - EF-S 60mm f/2.8.

    Ik ben hier altijd zeer tevreden met geweest, maar na een drietal jaar deze lens gebruikt te hebben, kriebelt het toch om eens een andere macrolens te gebruiken. Mijn oog valt al een tijdje op de Canon EF 100 mm f/2.8 L IS USM Macro lens.

    Echter zit ik hier nog met enkele vragen/problemen die me tegenhouden om deze onmiddellijk aan te schaffen...

    1. Ik hou me hoofdzakelijk bezig met het fotograferen van bloemen, en in mindere mate insecten. Met de 100 mm zou ik verder van mijn object kunnen blijven, maar of dit met bloemen echt noodzakelijk is, is me niet duidelijk.

    2. De canon eos 7D is geen full-frame fototoestel, waardoor de 100 mm in feite 160 mm wordt (als ik dit goed begrepen heb). Hier zit ik dan met de vraag of deze lens op mijn 7D nog geschikt zou zijn voor het fotograferen van bloemen.
    160 mm lijkt me persoonlijk te groot in vergelijking met de 60 mm die ik nu heb. Aangezien de bloemen die ik doorgaans fotografeer, zich doorgaans ergens tussen het gras of op een andere moeilijk bereikbare plaats bevinden, stel ik me de vraag of ik met de 100 mm niet van té ver moet gaan fotograferen...

    3. Aangezien dit een lens met L-glas zou worden, zou ik verwachten dat dit kwalitatief een veel betere lens is dan mijn 60 mm. Echter vroeg ik me af of er mensen zijn die mij kunnen bevestigen of je als hobby-fotograaf het verschil ook daadwerkelijk duidelijk kan merken.

    Alvast hartelijk bedankt

    Bram

  • #2
    Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

    Oorspronkelijk geplaatst door BramDB Bekijk bericht
    De canon eos 7D is geen full-frame fototoestel, waardoor de 100 mm in feite 160 mm wordt (als ik dit goed begrepen heb)..
    Bij macro werkt dit anders, bij 1:1 is de scherpstelafstand exact gelijk voor FF en crop, maar alleen het dingetje dat 1:1 op een cropsensor kan is kleiner.



    Oorspronkelijk geplaatst door BramDB Bekijk bericht
    Hier zit ik dan met de vraag of deze lens op mijn 7D nog geschikt zou zijn voor het fotograferen van bloemen.
    160 mm lijkt me persoonlijk te groot in vergelijking met de 60 mm die ik nu heb.
    Waarmom wordt dat geen 90mm? Je kan er gewoon bloemen mee fotograferen alleen moet je verder af staan.

    Lijkt mij meer een voorbeeld van CAS(Canon Aankoop Syndroom), alleen te bestrijden met een grote uitgave.
    Last edited by hjanssen; 23 november 2011, 12:11.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

      Ik heb geen ervaring met de 60mm maar alvast deze opmerking:

      Een 100mm blijft een 100mm: de focuslengte blijft dezelfde. Wat wel het geval is, is dat je een stuk van het beeld maar gebruikt (je cropt je beeld omdat je geen full frame maar een kleinere sensor hebt), waardoor je dezelfde beeldhoek hebt als een 160mm lens.
      Daarentegen heeft je 60mm ditzelfde voor: het is ook een 60mm maar de beeldhoek is dezelfde als een 96mm op een full frame camera.


      Ik denk dat je echt de vraag moet stellen: wat is er mis met mijn huidige lens dat ik een nieuwe wil? En eventueel (relevant of je de IS of non-IS versie kiest): wil ik die lens ook gebruiken voor andere dingen zoals bvb portret, of dient het enkel als macro lens?

      Comment


      • #4
        Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

        Daar zit hem deels het probleem voor mij: als ik verder van mijn object moet gaan zitten voor dezelfde "compositie" te krijgen als met mijn huidige lens; is dit dan voor mij nog een handige lens om mee te werken...

        Wat betreft gebruik van de lens: deze zou ik (momenteel toch, wat de toekomst wordt weet je natuurlijk nooit) uitsluitend voor macrofotografie gebruiken, eventueel kan deze denk ik ook wel dienst doen als lichte tele voor eventueel eens een vogel te proberen fotograferen.
        Waarom deze en niet mijn oude behouden? Dat zit deels in mijn vraag: is de kwaliteit van de 100 mm met L-glas echt beduidend beter dan de lens waar ik nu mee werk?

        Comment


        • #5
          Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

          Mijn vrouw heeft haar 'oude' 100mm macrolens verkocht en de nieuwe 100mm L IS lens aangeschaft. Zij werkt met de 50D, d.i. zelfde cropfactor als mijn 7D. Zij vindt die L lens beduidend beter dan de vorige, en kan meer 'uit de hand schieten' omwille van de stabilisatie. Toch wel een aanrader dus.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

            De EF-S 60mm is een zeer scherpe lens (zoals alle macrolenzen), ik zie niet in waarom je voor de beeldkwaliteit een andere zou kopen.
            En op een crop komt de beeldhoek wel degelijk in de buurt van 100mm op een FF.

            Zelf heb ik de 100mm 2.8 (non-IS) weggedaan (voor een 60mm en een 180mm) omdat ik ze vis nog vlees vond, redelijk lang voor bloemen ed en te kort voor insecten.
            Ook niet zo klein meer.
            Gebruik als tele (als je 100mm zo kan noemen) gebeurde in praktijk zelden (alhoewel ik er wel eens vogels in vlucht mee heb gefotografeerd).

            Buiten de (oeverloze ) discussies over brandpuntsafstanden en beeldformaat,
            moet je er wel rekening mee houden dat deze lenzen allemaal interne focussing hebben en dat daardoor de brandpuntsafstand bij dichtbijopnamen gevoelig korter wordt dan op oneindig.
            Geen weet van een site waar dit aspect van macro's wordt vergeleken.

            Naar mijn ervaring totnutoe (en in tegenstelling met wat ik vroeger dacht) is het met een lange macro gemakkelijker om een onderwerp binnen de DOF te krijgen dan met een korte.

            Het laatste jaar zijn IS macrolenzen blijkbaar de norm geworden (en het zal zeker helpen), als je daarin mee wil gaan kost dat geld.

            Comment


            • #7
              Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

              Ik heb de sigma 150 en zeer tevreden van.

              Comment


              • #8
                Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                TS,

                eem macrofoto gemaakt met een 60 mm ziet er anders uit als een fot gemaakt met 100 of 150 mm.

                Het gaat erom wat jij mooi vindt.


                Zie de link en je weet meteen welk beeld jou het meeste aanspreekt.


                Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen


                Overigens, 100 mm macro op APS-C vind ik zelf heel fijn werken. Ik heb wel gemekrt dat de Canon 100 mm 2.8 L IS gevoelig voor tegenlicht is.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                  Ik ben (nog) niet zo thuis in de macrofotografie, maar om op je vraag te antwoorden of je het verschil ziet met de L lenzen van Canon in vergelijking met de andere kan ik je klaar en duidelijk JAAAA antwoorden
                  Ik heb recent de 70-200 f4,0 zoomlens uit de L serie gekocht en die zowel al voor portret als landschap gebruikt en na amper 2 dagen deze lens te hebben gebruikt, wist ik het wel zeker: alle andere lenzen die ik me nog ga aanschaffen zullen ook uit de L-serie komen ( al zal ik dan wel nog serieus moeten sparen, maar voor die kwaliteit heb ik het ervoor over)
                  Ook ik zit momenteel nog met een cropcamera, maar heb bewust gekozen voor een lens die later op fullframe past, want zeg nu zelf, als je binnen hier en 5 jaar een nieuw toestel zult kopen zit de kans er dik in dat full frame standaard zal geworden zijn... tja, en als je dan nog eens al je lenzen moet vervangen, das ook een duur grapje !
                  Voila, hopelijk heb je er iets aan

                  groetjes
                  Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                    Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
                    Ik ben (nog) niet zo thuis in de macrofotografie, maar om op je vraag te antwoorden of je het verschil ziet met de L lenzen van Canon in vergelijking met de andere kan ik je klaar en duidelijk JAAAA antwoorden
                    Ik heb recent de 70-200 f4,0 zoomlens uit de L serie gekocht en die zowel al voor portret als landschap gebruikt en na amper 2 dagen deze lens te hebben gebruikt, wist ik het wel zeker: alle andere lenzen die ik me nog ga aanschaffen zullen ook uit de L-serie komen ( al zal ik dan wel nog serieus moeten sparen, maar voor die kwaliteit heb ik het ervoor over)
                    Ook ik zit momenteel nog met een cropcamera, maar heb bewust gekozen voor een lens die later op fullframe past, want zeg nu zelf, als je binnen hier en 5 jaar een nieuw toestel zult kopen zit de kans er dik in dat full frame standaard zal geworden zijn... tja, en als je dan nog eens al je lenzen moet vervangen, das ook een duur grapje !
                    Voila, hopelijk heb je er iets aan

                    groetjes
                    De 60mm macro is een EF-S lens en die zijn nooit L, maar wel in de betere reeks zoals de 17-55 en de 10-22.

                    We wijken af, maar FF is nog een stuk duurder dan crop.
                    Het zijn woelige tijden op de financiele markten, maar ik ben niet zo zeker of je spaargeld veilig zit in Canon L-lenzen .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                      Ik heb zelf gemerkt dat de Tokina 100 mm macro minder gevoelig voor tegenlicht is dan de Canon 100 mm L IS macro. Beide hebben een mooi bokeh en de AF van Canon is een klasse apart.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                        Als je wenst te gaan voor de beste kwaliteit, dan adviseer ik je de Canon 180 mm f3,5 aan.
                        Deze lens is een stukje scherper tov de nieuwe 100 mm en de bokech is toch stukken mooier. En hij is gebouwd als een tank.
                        De kwaliteit kan je vergelijken met de Canon 300 mm F2,8 IS.

                        Ik gebruik deze lens nu enkele jaren en het verbaast mij altijd welke mooie beelden deze lens weergeeft. Ik gebruik deze alround, dus macro, portret, landschap, .....
                        Nu enige kleine nadeel van deze lens is dat ze geen IS en een tragere AF geeft.
                        Maar als je macro doet ga je toch in 90% van de gevallen een statief en LV gebruiken (allee ik toch)

                        Momenteel staat er hier eentje te koop heb ik gezien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                          dat verklaart het advies ?!

                          een 180 mm voor bloemen lijkt me iets teveel voor het goede nl !!

                          Het verschil in beeldscherpte zal niet zo denderend groot zijn, maar het verschil in bokuh wel, doordat je met een wat langere lens het veld in gaat, in jou geval dan de 100 mm, wordt je achtergrond al een stuk mooier geblurd dan met een 60 mm, alleen daarvoor zou ik het al doen, maar als je echt alleen voor de beeldkwaliteit gaat dan volstaat een bormale 100mm macro van canon al, het verschil zit het voornameleijk in iets beter contrast en IS.
                          Dus als je echt alleen maar bloemen met incidenteel een ander onjectje dan volstaat een 100 mm en kan een 150 of 180 weleens te lang zijn.
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                            probeer de 100mm eens ergens te lenen en vergelijk dan zelf waar je naar toe wil. Eventueel houd je de 60mm ook.
                            Albums
                            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro-lens voor Canon EOS 7D

                              een 180 mm voor bloemen lijkt me iets teveel voor het goede nl !!
                              Om een beetje plant met stengels en bladeren vast te leggen moet je 5-6 meter achteruit.
                              Gelijk welke all-roundlens (bv Sigma 17-70 gaat erg dichtbij, is scherp en heeft IS), of een compactje, is dan handiger.
                              Een tussenring neemt ook niet veel plaats in de tas.

                              Maar voor insecten heb ik (in mijn eerste seizoen met de 180) m.i. veel sneller resultaten gehad dan met een kortere lens.
                              Ik kijk al uit naar de lente (terwijl de laatste libellen nog rondvliegen ).

                              Als ik één van de twee zou moeten verkopen is het de 60mm.

                              Comment

                              Working...
                              X