Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm op APS-C

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm op APS-C

    Hallo,

    ja, hier ben ik weer met mijn verwarrende APS-C-sensorvragen (amai, dat is een mond vol ;D). De vraag luidt als volgt: heeft een 50mm lens (f/1.8 <= die dus) het gewenste effect op een APS-C-sensor? De gewilde effecten zijn (lichtsterkte) scherptediepte en uitvergrootting.

    Alvast bedankt,
    Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
    Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

  • #2
    Re: 50mm op APS-C

    vergelijkbare vraag

    Is het voor portret?
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: 50mm op APS-C

      ja, vooral voor portret ga ik het gebruiken. Maar als het even kan evt. ook voor landschap
      Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
      Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

      Comment


      • #4
        Re: 50mm op APS-C

        is inderdaad een goede portretlens op aps. Door de aps ga je ook wat meer scherptediepte hebben maar met 1.8 kan je die vrij goed beperken en wil je meer voor landschap dan ga je wat moeten diafragmeren (hoger cijfer, kleinere opening) alhoewel je voor lanschap meestal beter een groothoek kan gebruiken.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: 50mm op APS-C

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          is inderdaad een goede portretlens op aps. Door de aps ga je ook wat meer scherptediepte hebben maar met 1.8 kan je die vrij goed beperken en wil je meer voor landschap dan ga je wat moeten diafragmeren (hoger cijfer, kleinere opening) alhoewel je voor lanschap meestal beter een groothoek kan gebruiken.
          Landschappen kan je eigenlijk met elke lens, het hangt er gewoon vanaf wat je erop wilt. Het is wel zo dat hoe meer je inzoomt (of hoe groter de brandpuntsafstand wordt, des te meer het beeld gecomprimeerd (opeengedrukt) lijkt of wordt.
          En er bestaat ook nog altijd zoiets als de benenzoom hé

          Maar om terug te komen op de oorspronkeleijke vraag : lichtsterkte blijft hetzelfde op een APS-C sensor, de scherptediepte wordt iets groter. De Uitvergroting is factor 1.6 bij Canon.
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #6
            Re: 50mm op APS-C

            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
            Landschappen kan je eigenlijk met elke lens, het hangt er gewoon vanaf wat je erop wilt.
            1 Het is wel zo dat hoe meer je inzoomt (of hoe groter de brandpuntsafstand wordt, des te meer het beeld gecomprimeerd (opeengedrukt) lijkt of wordt.
            En er bestaat ook nog altijd zoiets als de benenzoom hé

            2 Maar om terug te komen op de oorspronkeleijke vraag : lichtsterkte blijft hetzelfde op een APS-C sensor, de scherptediepte wordt iets groter. De Uitvergroting is factor 1.6 bij Canon.
            1 compressie wordt door het standpunt en niet door de brandpuntsafstand bepaald. Kijk maar eens naar een foto van een laan met bomen. De bomen ver in beeld lijken veel dichter bijeen te staan dan de bomen in de voorgrond.

            2 Op APS-C heeft een 50mm een kleinere scherptediepte dan op een FF sensor. Bij gelijke beeldhoek is op FF de scherptediepte kleiner, bij gelijke brandpuntsafstand is de scherptediepte op een cropsensor kleiner.

            Geen idee wat je bedoelt met uitvergroting? Als je daarmee de vergrootingsmaatstaf bedoelt (bij de 50mm f/1.8 1:7) kan ik zeggen dat die niet beïnvloed wordt door het sensorformaat.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: 50mm op APS-C

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              1 compressie wordt door het standpunt en niet door de brandpuntsafstand bepaald. Kijk maar eens naar een foto van een laan met bomen. De bomen ver in beeld lijken veel dichter bijeen te staan dan de bomen in de voorgrond.
              Het is een algemeen bekend gegeven dat portretten best genomen worden met iets langere lenzen,tot telelenzen toe,die ervoor zorgen dat het beeld inderdaad iets gecomprimeerd krijgt,iemand met een lange neus bv. kan zo veel flatterender in beeld gebracht worden.


              2 Op APS-C heeft een 50mm een kleinere scherptediepte dan op een FF sensor. Bij gelijke beeldhoek is op FF de scherptediepte kleiner, bij gelijke brandpuntsafstand is de scherptediepte op een cropsensor kleiner.

              Daar heb je het eens uitgebreider over gehad.In de praktijk heb je daar niets aan ,nada zilch,nothing.Grote sensor=kleine(re) scherptediepte,kleine sensor =grote(re) scherptediepte.


              Walter



              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: 50mm op APS-C

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                1 Het is een algemeen bekend gegeven dat portretten best genomen worden met iets langere lenzen,tot telelenzen toe,die ervoor zorgen dat het beeld inderdaad iets gecomprimeerd krijgt,iemand met een lange neus bv. kan zo veel flatterender in beeld gebracht worden.





                2 Daar heb je het eens uitgebreider over gehad.In de praktijk heb je daar niets aan ,nada zilch,nothing.Grote sensor=kleine(re) scherptediepte,kleine sensor =grote(re) scherptediepte.


                Walter



                Walter
                1 het is niet de langere lens, maar de afstand die voor compressie zorgt. Ga verder achteruit met dezelfde lens en crop en je hebt dezelfde compressie als achteruit gaan met een langere lens.

                2 TS vraag heel duidelijk naar scherptediepte met dezelfde LENS, niet naar dezelfde BEELDHOEK.

                Samdg
                De vraag luidt als volgt: heeft een 50mm lens (f/1.8 <= die dus) het gewenste effect op een APS-C-sensor? De gewilde effecten zijn (lichtsterkte) scherptediepte en uitvergrootting.
                dofmaster:

                50mm f/4 vanop 150cm => 13.2cm scherptediepte op een Canon cropsensor
                50mm f/4 vanop 150cm => 21 cm scherptediepte op 35mm

                scherptediepte neemt af met de cropfactor 21/1.6 =13.8 omdat de COC ook toeneemt met de cropfactor 0.03/1.6 = 0.019mm. 1.6x minder scherptediepte lijkt mij in de praktijk relevant, als de vraag is wat het effect op gebied van scherptediepte van eenn 50mm zal zijn op een kleinere sensor.

                in de praktijk heb je daar alles aan. Scherptedieptefreaks die nauwkeurig met hun diafragmering om willen gaan gaan niet content zijn als blijkt dat hun scherptediepte elke keer met een factor 1.6 kleiner is dan verwacht. 1.6 is veel.
                Last edited by putor; 22 november 2011, 20:00.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm op APS-C

                  Oorspronkelijk geplaatst door samdg Bekijk bericht
                  Hallo,

                  uitvergrootting.

                  Alvast bedankt,
                  Efen teruch naar sgool...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm op APS-C

                    Vertekening treedt op wanneer je te dicht op het te fotograferen onderwerp zit.

                    Wil je een wat gekaderd portret maken met een 50 mm op een APS-C camera dan zit je tamelijk dicht bij het model. Vertekening kan zich dan manifesteren in te grote neus. Je kan dan verder van het model af gaan zitten. Maar dan werk je niet meer beeldvullend en het blijft jammer pixels weg te gaan gooien. Je kan dan beter, bij een wat grotere afstand, bv een 85 mm erop zetten.

                    Mijn advies is dan ook om niet een 50 mm als portretlens in te gaan zetten.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: 50mm op APS-C

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      2 TS vraag heel duidelijk naar scherptediepte met dezelfde LENS, niet naar dezelfde BEELDHOEK.

                      Je zaait verwarring tot en met voor mensen die toch al moeilijk crop/FF verschillen vatten.

                      Zeg er dan meteen bij dat het verschil in beeldhoek wel maakt dat die kleinere DOF van de 50mmAPS-c combi wel een beeld geeft als van een 75mm objectief.Zou je een 35mm objectief nemen om quasi hetzelfde beeld te bekomen als met een 50mm op FF,dan kom je op een grotere scherptediepte uit.Dat is wat ik bedoel met praktijk. Portretten met prachtige bokeh waar alleen de ogen ,de neus en de lippen van scherp zijn maak je niet met een compactje.En meteen in dat verbandortretten maak je in regel ook niet met een groothoek,tenzij het bedoeld is voor een grappig effect.Ga je ver genoeg af staan heb je dezelfde compressie ja,maar dan wordt het een zoekplaatje:"waar staat het model?".
                      D850

                      Comment


                      • #12
                        Re: 50mm op APS-C

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Je zaait verwarring tot en met voor mensen die toch al moeilijk crop/FF verschillen vatten.

                        Zeg er dan meteen bij dat het verschil in beeldhoek wel maakt dat die kleinere DOF van de 50mmAPS-c combi wel een beeld geeft als van een 75mm objectief.Zou je een 35mm objectief nemen om quasi hetzelfde beeld te bekomen als met een 50mm op FF,dan kom je op een grotere scherptediepte uit.Dat is wat ik bedoel met praktijk. Portretten met prachtige bokeh waar alleen de ogen ,de neus en de lippen van scherp zijn maak je niet met een compactje.En meteen in dat verbandortretten maak je in regel ook niet met een groothoek,tenzij het bedoeld is voor een grappig effect.Ga je ver genoeg af staan heb je dezelfde compressie ja,maar dan wordt het een zoekplaatje:"waar staat het model?".
                        Ik zaai geen verwarring, ik geef TS een correct antwoord op zijn vraag. Ik denk niet dat iemand dat kan ontkennen.

                        Wat jij bedoelt met praktijk verschilt van waar TS naar vroeg. TS vroeg naar wat een 50 mm IN DE PRAKTIJK op een kleinere sensor betekende op gebied van scherptediepte betekend. Daar beeldhoeken bijsleuren en vergelijken met brandpuntsafstanden waar TS NIET naar vroeg schept verwarring.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: 50mm op APS-C

                          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Zeg er dan meteen bij dat het verschil in beeldhoek wel maakt dat die kleinere DOF van de 50mmAPS-c combi wel een beeld geeft als van een 75mm objectief.Zou je een 35mm objectief nemen om quasi hetzelfde beeld te bekomen als met een 50mm op FF,dan kom je op een grotere scherptediepte uit.Dat is wat ik bedoel met praktijk. Portretten met prachtige bokeh waar alleen de ogen ,de neus en de lippen van scherp zijn maak je niet met een compactje.En meteen in dat verbandortretten maak je in regel ook niet met een groothoek,tenzij het bedoeld is voor een grappig effect.Ga je ver genoeg af staan heb je dezelfde compressie ja,maar dan wordt het een zoekplaatje:"waar staat het model?".
                          Reeds voor jij het gelijke beeldhoek betoog begon. Heb ik in #6 reeds dit geschreven

                          Putor
                          2 Op APS-C heeft een 50mm een kleinere scherptediepte dan op een FF sensor. Bij gelijke beeldhoek is op FF de scherptediepte kleiner, bij gelijke brandpuntsafstand is de scherptediepte op een cropsensor kleiner.
                          Je kan mij onvolledigheid noch verwarringstichterij verwijten.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: 50mm op APS-C

                            Ok, bedankt voor de reacties!!!

                            Nu komt de hamvraag: zou ik de Canon EF 50mm f/1.8 (voor de volledigheid ;D) kopen of niet?

                            Alvast bedankt,
                            Twitter: @sam_lovesMJ - Flickr:samdg - Pixoto:sam
                            Amateur fotograaf - Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm - Canon EF-S 55-250mm - Canon EF 50mm f/1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: 50mm op APS-C

                              Oorspronkelijk geplaatst door samdg Bekijk bericht
                              Ok, bedankt voor de reacties!!!

                              Nu komt de hamvraag: zou ik de Canon EF 50mm f/1.8 (voor de volledigheid ;D) kopen of niet?

                              Alvast bedankt,
                              Even mijn glazen bol bovenhalen...
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X