Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar een portrait lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar een portrait lens

    hallo iedereen,

    ik ben op zoek naar een goede lens om indoor portrait foto's te trekken.
    Ik ben namelijk net vader geworden, en zou graag foto's maken van mijn dochter Lore.
    We hebben in onze woonkamer niet al te veel natuurlijk licht, en ben op zoek naar een lichtsterke lens.
    Momenteel heb ik enkel een 18-135 voor mijn canon 500d.

    Welke lens zouden jullie mij kunnen aanraden?
    maximaal zou ik aan deze lens 200 € geven.

    alvast bedankt

    Bert Coolman

  • #2
    Re: op zoek naar een portrait lens

    18-135 is wel bruikbaar voor portretten. Kijk misschien eens hoeveel f-stops je tekort komt met je huidige lens op bv 105mm (gebruik ik veel voor portretten). Als je op basis daarvan kan zien dat je er met f/1.8 niet zou geraken om aan een deftige sluitertijd te geraken, is het misschien beter die 200 € te investeren in materiaal om Lore mooi te belichten.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: op zoek naar een portrait lens

      50mm f1.8 is denk ik een goede mogelijkheid voor wat jij zoekt.
      Binnen budget (ongeveer 110€), lichtsterk en ideaal voor portret van baby.
      Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar een portrait lens

        Voor portretten is het vooral belangrijk om genoeg mm's te hebben. Een portret op 20mm genomen gaat meer vervorming geven dan op 50mm. Dus een 18-135 is ok, maar gebruik die dan wel niet op 18mm !
        Voor een mooie zachte achtergrond is een groot diafragma van belang, bv f1.8. Dus de genoemde 50mm 1.8 is ook ok, alhoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan 85mm f1.8, omdat je dan verder van het onderwerp kan blijven (mensen schrikken wel eens als ze een lens in hun gezicht geduwd krijgen) .
        Nikon Df

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar een portrait lens

          Hallo,

          Ik heb altijd portret gedaan met een 50mm 1.8, dit ging eigenlijk prima. Onlangs heb ik mij de 105mm 2.8 aangeschaft en hier ben ik echt tevreden van. Met deze lens kan je ook beter close-ups maken (voor zover jij dit nodig zal hebben natuurlijk). Het prijsverschil is wel vrij groot, maar een 50mm zal zeker voldoen voor jouw doeleinden.
          ~Try and fail, but don't fail to try ~

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar een portrait lens

            Hier altijd een 85 1.8. Binnen niet altijd ideaal zegt men weleens. Maar voor kleinmensen
            vind ik dat juist fijn. Een beetje afstand om ze niet nog nieuwsgieriger te maken dan ze
            al zijn.

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar een portrait lens

              De 85mm f1.8 is een van de onterecht ondergewaardeerde lenzen van canon. Heel mooie en scherpe beelden komen uit dit lensje en dit voor een spotprijs. Voor mij ook ideaal voor portret- en indoorsportfotografie.
              (Ik denk trouwens dat er een recent model te koop wordt aangeboden hier op het forum)

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar een portrait lens

                zeker geen 85 1.8 in dit geval, te lange focal lenght. In jouw geval is een 50mm 1.8 al meer dan voldoende, lichtsterk, heel goedkoop en past beter op een crop bij mijn weten. Met de 85 ga je nogal een grote salon ofzo moeten hebben waar je je aan de andere kant ervan bevind. En je hebt toch een 500D dus pixels genoeg om toch eventjes te croppen indien het moet?
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar een portrait lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                  Met de 85 ga je nogal een grote salon ofzo moeten hebben waar je je aan de andere kant ervan bevind.
                  zet je lens eens op 85mm en neem eens een portret foto... dan zal je vaststellen dat je 1,5 à 2 meter van je onderwerp moet staan... een 85mm lens is een ideale portret lens.
                  doe dat ook eens met je lens op 50mm, je zal vaststellen dat je erg dichtbij moet komen... 1m of minder (hoofd alleen, en eventueel schouders erbij)

                  een 50mm zal daardoor al redelijk wat vertekening vertonen... grotere neuzen enzo... dus niet erg geschikt voor portret, wel voor full body, want daarvoor sta je op pak weg 5m afstand...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar een portrait lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    zet je lens eens op 85mm en neem eens een portret foto... dan zal je vaststellen dat je 1,5 à 2 meter van je onderwerp moet staan... een 85mm lens is een ideale portret lens.
                    doe dat ook eens met je lens op 50mm, je zal vaststellen dat je erg dichtbij moet komen... 1m of minder (hoofd alleen, en eventueel schouders erbij)

                    een 50mm zal daardoor al redelijk wat vertekening vertonen... grotere neuzen enzo... dus niet erg geschikt voor portret, wel voor full body, want daarvoor sta je op pak weg 5m afstand...
                    Dit gaat inderdaad op bij fullframe maar bij een crop gedraagt die 50mm zich als een 80mm en die 85mm als een 135mm dus respectievelijk als een portretlens en als een matige tele.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar een portrait lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      Dit gaat inderdaad op bij fullframe maar bij een crop gedraagt die 50mm zich als een 80mm en die 85mm als een 135mm dus respectievelijk als een portretlens en als een matige tele.
                      precies... ik gebruik op m'n fullframe een 135mm als portretlens... en een 85mm voor fullbody...
                      en voor crop... een 85mm als portretlens... en een 50mm fullbody...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: op zoek naar een portrait lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        zet je lens eens op 85mm en neem eens een portret foto... dan zal je vaststellen dat je 1,5 à 2 meter van je onderwerp moet staan... een 85mm lens is een ideale portret lens.
                        doe dat ook eens met je lens op 50mm, je zal vaststellen dat je erg dichtbij moet komen... 1m of minder (hoofd alleen, en eventueel schouders erbij)

                        een 50mm zal daardoor al redelijk wat vertekening vertonen... grotere neuzen enzo... dus niet erg geschikt voor portret, wel voor full body, want daarvoor sta je op pak weg 5m afstand...
                        het gaat om een baby, dan sta je met een 50mm op een cropcamera voor full body op 1 m.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: op zoek naar een portrait lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          het gaat om een baby, dan sta je met een 50mm op een cropcamera voor full body op 1 m.
                          da's juist... dan kan je hier ook beter een 85mm nemen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: op zoek naar een portrait lens

                            Ik zou je ook aanraden om even door te sparen en een 85 1.8 te kopen. Ik heb zelf ook een kleine en met de 50 mm heb ik zeker wat leuke portretjes kunnen maken, maar met mijn 100mm macro kon ik toch echt mooiere portretten schieten.
                            Ik zou tzt ook dolgraag een 85 mm hebben.
                            Zodra ze gaan kruipen is een 85 mm echt stukken fijner dan een 50 mm.
                            Maar dat neemt niet weg dat je met een 50mm 1.8 voor een paar centen geen leuke dingen kunt doen.
                            Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                            Canon powershot s120

                            Comment


                            • #15
                              Re: op zoek naar een portrait lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                              Maar dat neemt niet weg dat je met een 50mm 1.8 voor een paar centen geen leuke dingen kunt doen.
                              eigenlijk komt het daar zo'n beetje op neer: die lens is eigenlijk te goed en te goedkoop om niet in huis te halen.

                              Ik heb er eens een reekske peuterportretjes mee gemaakt.







                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X