Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compacte camera met verwisselbare lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compacte camera met verwisselbare lens

    Op dit moment zijn compacte camera's met een verwisselbare lens heel populair. (Sony, Olympus, Nikon etc. etc.) Zelf wil ik er binnenkort ook 1 kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er ervaring met zo'n camera en wat raden jullie mij aan, en waarom
    Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Compacte camera met verwisselbare lens

    Van de Nikons is nog niet zoveel geweten.

    Als je daarmee iets wil doen met een beperkte(re) scherptediepte, zou ik het niet aanraden. Dankzij de grotere sensoren van de Sony NEX-serie (cropfactor van 1,5) en in mindere mate de Olympus- en Panasonictoestellen (cropfactor van 2, Micro Four Thirds) kan je makkelijker met scherptediepte spelen .

    Voor de Micro Four Thirdscamera's zijn er al iets meer lenzen dan voor de Sony E-mount (de NEX-serie) dacht ik.

    Voor de E-mountcamera's (Sony NEX-3, -5, -C3, -5N, -7) zijn er nu een zevental lenzen (de drie originele en nu vier nieuwe), gaande van 16mm tot 210mm. Volgend jaar komt er normaal gezien een 'G'-klasse standaardzoom uit, en er is nu ook een 24mm f/1.8 van Sony/Carl Zeiss die subliem zou zijn. Volgend jaar komen er sowieso 3 nieuwe lenzen uit (dat heeft Sony op de Photokina vorig jaar al aangekondigd). In een video van B&H, waar een uitgebreide uitleg over het NEX-systeem werd gegeven door een man van Sony kwamen ook meer pancakelenzen ter sprake. Volgens hem zou Sony ook meer aandacht geven aan pancakelenzen, om het geheel "truly portable" te maken.

    't Leuke aan de NEX is dat je via een adapter er een translucent (à la A77/A65) kan van maken. Je krijgt dan hetzelfde AF-systeem als bij de A65/A55/A35/A33: phase-detection AF en je kan A-mountlenzen volledig gebruiken (daarmee bedoel ik dat je de lichtmeting, het diafragma, de AF, enz volledig onder controle hebt.

    Het filmpje (opgelet, het duurt anderhalf uur!):

    Sony NEX Mirrorless Cameras at B&H: http://bhpho.to/sonynexmirrorlesscamerasThe Sony NEX-7 a new camera with 24.3 megapixels, and a world first OLED built-in...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: Compacte camera met verwisselbare lens

      Amai de NEX 7 is inderdaad indrukwekkend

      Comment


      • #4
        Re: Compacte camera met verwisselbare lens

        Hier komt toch ook de Sony NEX 5N meer en meer in het daglicht te staan. Zijn er nog wel niet helemaal uit omdat mijn oog ook op de Canon PowerShot SX40 HS is gevallen. Beiden zijn te vergelijken in snapsort maar de Canon komt er wel als betere uit. Probleem is dat de Canon bridge is en geen verwisselbare lens heeft, dus toch geen vergelijk mogelijk vind ik.
        Volgens dat ik hier en op andere sites lees is de nieuwe NEX 5N toch de betere uit de groep met de verwisselbare lenzen, DSLR niet meegerekend uiteraard. (en komt zelfs in de buurt van...als ik sommige mag geloven).
        Gezien zijn prijs (wat toch niet mals is) zou ik toch eens willen kijken in het buitenland (Singapore bvb). Indien men van daar ééntje zou laten meebrengen, zou men dan de taalinstelling kunnen aanpassen? Iemand ervaring mee?

        Comment


        • #5
          Re: Compacte camera met verwisselbare lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
          Canon PowerShot SX40 HS is gevallen. Beiden zijn te vergelijken in snapsort maar de Canon komt er wel als betere uit. Probleem is dat de Canon bridge is en geen verwisselbare lens heeft, dus toch geen vergelijk mogelijk vind ik.
          Een vergelijk is sowieso al niet mogelijk omdat de Canon een kleine (kompakt) sensor heeft.
          Het is gewoon een superzoomcamera met daarbij horende voor- en nadelen.

          Comment


          • #6
            Re: Compacte camera met verwisselbare lens

            Hier een heel erg tevreden gebruiker van de Olympus ep-3. Compact, zeer goede beeldkwaliteit en AF die snel is. Camera is bovendien gewoon mooi .
            Kitlens is goed maar de Pansonic 20mm voldoet moeiteloos aan de (hooggespannen)verwachting.

            peter
            www.peterlaurent.be

            Comment

            Working...
            X