Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

juiste instellingen weten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • juiste instellingen weten ?

    hallo,

    Ik heb nu al 2 jaar een 450D van canon, maar nooit geen tijd gehad om me erin te verdiepen, nu ben ik onlangs foto's gaan trekken in Doel met de auto maar mijn foto's zijn niet allemaal scherp. hoe komt dit ? ik heb uit gemak de functie "automatisch" gebruikt.

    ik zal zo meteen de foto's eens uploaden.
    klik (in process)
    Groetjes
    Last edited by Citroene; 17 november 2011, 22:54.

  • #2
    Re: juiste instellingen weten ?

    Hoe het komt: door de automaat.
    Het toestel kan toch niet weten waar jij op wil scherpstellen....
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: juiste instellingen weten ?

      @Citroene: je kunt toch niet verwachten dat de leden van dit forum tussen 90 foto's gaan zoeken welke niét scherp zijn?

      Dat foto's niet scherp zijn kan verschillende redenen hebben. Het gebruik van de 'auto' stand is daar géén reden voor, zoals Paly verkeerderlijk aanhaalt. Post misschien eens een linkje naar een onscherpe foto, dan kunnen we wat betere tips geven.

      Comment


      • #4
        Re: juiste instellingen weten ?

        Heb er twee bekeken. Sluitertijd van 1/25, waarschijnlijk uit de hand, gekozen door de auto-stand zit er toch wel tussen voor iets.
        Last edited by paly; 18 november 2011, 09:48.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: juiste instellingen weten ?

          Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
          Het gebruik van de 'auto' stand is daar géén reden voor, zoals Paly verkeerderlijk aanhaalt.
          Tuurlijk kan dat wel, je hebt dan geen controle over je instellingen. Je sluitertijd word dan
          ook bepaald door de "Auto" stand net als al de rest. En als dan die instelling niet meer goed
          haalbaar is uit de hand of om te fotograferen voor de persoon die de foto's maakt. Dan kan
          het wel degelijkaan de "Auto" stand liggen hoor. Het wil niet zeggen dat je een 450D hebt,
          wat en goede camera is. Dat dan ook "Auto"matisch je foto's goed gaan zijn...

          Ik persoonlijk vind dat je zo geen toestellen koopt om de "Auto" stand te gebruiken. Dan je
          voor veel minder geld ook gesteld zijn met een niet DSLR die ook een goede "Auto" stand heeft...

          Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
          Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

          Comment


          • #6
            Re: juiste instellingen weten ?

            de camera krijgt op een bepaald moment onvoldoende belichting en kiest daarom (automatisch) voor een langere sluitertijd, waardoor het moeilijk(er) wordt om scherpe foto's uit de vrije hand te nemen. dàt is de reden waarom de foto's niet scherp zijn. niet omdat je foto's neemt in de Auto stand. met dezelfde instellingen en dezelfde omstandigheden in Tv stand (shutter priority) zal de foto ook niet scherp zijn. dat je in de Auto stand die instellingen niét kunt wijzigen klopt dan wél weer.

            voor de TS: het loont de moeite om de mogelijkheden van je camera verder te verkennen. je zal het je niet beklagen.
            Last edited by GameBE; 18 november 2011, 10:11. Reden: typo

            Comment


            • #7
              Re: juiste instellingen weten ?

              bij de meeste van je opnamen had je te weinig licht.
              daarom zit je auto op het randje.
              zonder auto had het ook moeilijk geweest redelijke opnamen te maken met een te kort aan licht.
              natuurlijk kan het wel maar, dan zal je je toch wat verder in de materie fotografie moeten verdiepen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: juiste instellingen weten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
                Ik persoonlijk vind dat je zo geen toestellen koopt om de "Auto" stand te gebruiken. Dan je
                voor veel minder geld ook gesteld zijn met een niet DSLR die ook een goede "Auto" stand heeft...
                beeldkwaliteit op AUTO van een DSLR zal altijd beter zijn dan van een compactje. Er is maar 1 reden om de auto-stand NIET te gebruiken en dat is niet tevreden zijn van het resultaat ervan, wat TS nu meemaakt.

                De AV, TV, P, M geven controle over de belichting waardoor je weet wat er gaat gebeuren in de camera en je dus ook kan weten of je dat vanuit de hand scherp houdt of niet.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: juiste instellingen weten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
                  niet omdat je foto's neemt in de Auto stand. met dezelfde instellingen en dezelfde omstandigheden in Tv stand (shutter priority) zal de foto ook niet scherp zijn. dat je in de Auto stand die instellingen niét kunt wijzigen klopt dan wél weer.
                  Tuurlijk, dus als je de camera kent en hem niet op de Auto stand uit de hand gaat gebruiken ga die
                  instellingen nooit doen. Omdat je weet dat je dan onscherpe beelden gaat krijgen, dus
                  beslis je de camera anders te gaan instellen. De auto stand kiest daar niet voor in dit geval
                  en laat toe dat de foto's worden genomen met de betreffende instellingen. En dan zijn ze
                  dus onscherp door de gekozen instellingen van de Auto stand .

                  Dus is het de Auto stand die dit veroorzaakt in dit geval, want die kan je niet veranderen...

                  Maar hoe je het ook opneemt of bekijkt, ik denk dat het het enige juiste antwoord hier
                  gaat zijn. Leer je camera eens goed kennen, want met de auto stand ben je best snel
                  uitgespeeld als de situatie niet voor de hand liggend is.

                  Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                  Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                  Comment


                  • #10
                    Re: juiste instellingen weten ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    beeldkwaliteit op AUTO van een DSLR zal altijd beter zijn dan van een compactje.
                    Ik heb nooit over een compactje gesproken... Dus die stelling van jou hierboven klopt
                    helemaal.Maar dat is niet wat ik heb gezegd .

                    Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                    Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                    Comment


                    • #11
                      Re: juiste instellingen weten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
                      Ik heb nooit over een compactje gesproken... Dus die stelling van jou hierboven klopt
                      helemaal.Maar dat is niet wat ik heb gezegd .
                      met een bridge of systeemcamera kom je in de auto-stand dezelfde problemen tegen als met elk ander soort camera dat een auto-stand heeft.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: juiste instellingen weten ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        met een bridge of systeemcamera kom je in de auto-stand dezelfde problemen tegen als met elk ander soort camera dat een auto-stand heeft.
                        Maar die zijn meestal (niet altijd met de goedkope prijs van de DSLR) wel goedkoper en
                        met wat geluk ook lichter en kleiner. Maar daar ging het mij niet meteen om. Het gaat er
                        gewoon om dat je geen DSLR moet kopen om de Auto stand te gebruiken. Dat kan je ook
                        met goedkopere, kleinere en lichtere toestellen. Die dan ook tegen dezelfde beperkingen
                        zullen aanbotsen als een 450D in de Auto stand...

                        Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
                        Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

                        Comment


                        • #13
                          Re: juiste instellingen weten ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door The Art Of Silence Bekijk bericht
                          ..........
                          gewoon om dat je geen DSLR moet kopen om de Auto stand te gebruiken....
                          waarom zit die mogelijkheid er eigenlijk op..?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: juiste instellingen weten ?

                            okey alvast bedankt voor de reacties,

                            nu mijn vraag is, hoe weet je welke instellingen en standen je moet gebruiken?

                            Comment


                            • #15
                              Re: juiste instellingen weten ?

                              Een basiskennis van diafragma/iso/sluitertijd en de kennis om dit in te stellen helpt.
                              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X