Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro-lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro-lens

    Graag zou ik wat willen gaan experimenteren met macro-fotografie.
    Ik heb hier nog geen ervaring mee en het is gewoon de bedoeling dat ik de vogels in de tuin en insecten kan fotograferen.
    Zou het volgende objectief hier geschikt voor zijn?
    Canon EF 50mm f/2.5 Macro.
    Deze is namelijk niet zo duur en vermits ik nog echt een beginneling ben speelt dat natuurlijk wel een rol.
    Alvast bedankt voor jullie reacties!

  • #2
    Re: macro-lens

    Je spreekt hier over 2 verschillende takken van natuurfotografie, insekten(macro) en vogels(tele).
    Beide takken kan je niet met 1 lens doen(uitgezonderd enkele grote insekten zoals sommige libellen en vlinders kan je soms ook met een tele fotograferen).

    Voor macro geldt hoe langer de lens(meer mm) hoe meer afstand je kan houden tot een insekt om tot dezelfde vergroting te komen(en we spreken hier over centimeters, geen meters).
    Mijn inziens is een 50mm lens veel te kort(meer geschikt voor bloemen en dergelijke).
    Als je niet te duur wil gaan zou ik kijken naar een lens van rond de 100mm(Tamron 90mm, Sigma 105mm, Canon 100mm of Tokina 100mm).
    Wil je het wat serieuzer aanpakken dan is een lens van 150mm of meer op zijn plaats(Sigma 150mm, Sigma 180mm of Tamron 180mm).
    Er bestaan geen slechte macrolenzen dus welk merk maakt niet niet veel uit.
    Probeer tweedehands te kopen, veel mensen willen macro proberen maar verkopen hun lens vlug erna wegens enerzijds de niet voorziene moeilijkheidsgraad en anderzijds de wens voor een langere lens.

    Wat tele betreft, ik zie dat je een Canon toestel hebt dus daar kan ik niet veel over vertellen.
    Maar ik zou je de raad geven om direct een goede te kopen.
    Ik heb nu een Sony 70-400mm G waar ik zeer tevreden over ben maar ik heb voordien verschillende tele's gehad die de helft kostten van de Sony maar het resultaat was er ook naar.

    Voor insekten ga je nu toch wel moeten wachten tot tenvroegste eind maart of begin april.

    Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

    Comment


    • #3
      Re: macro-lens

      100-150mm lijkt mij ook het meest geschikt voor insecten... Bovendien kan je met meer mm's nog kiezen of je insecten of bloemen wilt fotograferen. Terwijl je met minder mm's, zeg maar 30-50mm, eigenlijk meer "gebonden" bent aan onderwerpen die er niet van door gaan als je te dicht komt.

      Moest je voor een hoger aantal mm's gaan, zeg maar 150, dan kan je die eventueel nog gaan gebruiken als "lichte" tele, echter nog steeds niet geschikt om vogels te gaan fotograferen. (je kan nog gaan werken met teleconverters enzovoort maar dat verhaal laat ik aan iemand die er meer over weet dan ik )
      Zo durf ik mijn minolta 100mm f2.8 bv ook gebruiken als portretlens.

      Verder wil ik je graag doorverwijzen naar de eerste vraag die ik ooit gesteld heb op die forum.

      KLIK

      Dit topic waarin ik informatie vraag over macro lenzen zou alles tot in de puntjes moeten uitleggen, ik snapte het althans

      Ik hoop dat je er wat aan hebt!

      R0b!n

      ps: macro is moeilijker dan het lijkt
      R0b!n
      PORTFOLIO

      Comment


      • #4
        Re: macro-lens

        Hallo,

        Ik ken het, ik wou ook heel graag wat experimenteren met macro, maar enkel een macrolens aanschaffen vond ik zo definitief. Wat als macro mij niet lag,.... om deze reden heb ik de Nikkor 105mm 2.8 aangeschaft. Met deze lens kan je zowel macro, studio,... doen. Ik ben zeer tevreden van de lens. Heb al macro gedaan en heb ze al gebruikt in de studio voor portret en product.... Ik vind het een ideale lens. Je hebt Canon zag ik.

        Deze heb ik: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-vr-micro.html
        Je hebt ook ongeveer dezelfde van Canon....

        Ik heb wel gezocht naar een goede tweedehands... kwestie van de kosten toch een beetje te beperken. Je kan ze geregeld op tweedehands websites terugvinden.
        ~Try and fail, but don't fail to try ~

        Comment


        • #5
          Re: macro-lens

          Ik zou, zie hierboven, nooit een 50 m macro aanschaffen en eerder denken aan een brandputnsafstand van 100 mm voor APS-C en 150 mm voor FF.

          De gestabiliseerde versies van Canon, Nikon en Sigma zijn beduidend duurder dan de niet gestabiliserde versies van Tamron en Tokina.

          Ik heb zelf gemerkt dat de bokeh van de Tokina erg fraai is.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: macro-lens

            Heb 2 macro lenzen, 60mm. en 180mm.

            60mm. voldoet in mijn ervaring vrij goed voor bloemen, planten, statische onderwerpen, en niet al te schuwe insecten, spinnen, wantsen, Lieve heer beestjes enz.
            is bovendien ruimschoots voldoende voor vliegen, bijtjes, hommels en dergelijke,
            je kan deze benaderen tot op 5-10 cm. van de frontlens, hiermee zit je dicht genoeg, heb je zo goed als 1:1 vergrotingsmaatstaf.

            De 180mm. gebruik ik voor vlinders, libellen, en ook voor vogels in de tuin,
            met een beetje vindingrijkheid kan je de vogels in je tuin vrij dicht benaderen.
            Wil je vogels fotograferen in de vrije natuur, dan is 180mm. een beetje kort, al lukt het nogal eens met reigers.

            Heb beide lenzen tweedehands gekocht, macrolenzen gaan inderdaad vaak snel van de hand.
            60mm Nikkor voor 250 euro.
            180mm. Sigma voor 375 euro.
            voor deze prijs kan ik ze vast terug van de hand doen.
            Aan een macrolens tweedehands aangeschaft, in goed staat uiteraard, doe je praktisch geen verlies bij wederverkoop.

            Heb je er al eens aan gedacht om een lens met vast brandpuntafstand pakweg tussen 20 en 50mm., omgekeerd te gebruiken voor macrowerk?
            Een omkeerring kost een paar euro,
            en je leert enorm veel over macrotoestanden, wanneer je kan oefenen met een omgekeerde lens, zonder dat het je meteen een fortuin kost.

            Succes bij je keuze.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #7
              Re: macro-lens

              Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, tips, bruikbare informatie!

              Comment


              • #8
                Re: macro-lens

                Zou dit een goede aankoop zijn?
                Tamron AF70-300mm F/4-5.6 DI LD macro 1:2
                Groeten,

                Comment


                • #9
                  Re: macro-lens

                  Voor macro, Neen.
                  Het is geen macro lens.
                  Wat de fabrikant ook beweert, een echte macrolens heeft een vergrotingsmaatstaf van 1:1.
                  Alles wat minder is, is niet geschikt voor macro, enkel voor close-up.
                  Spaar liever verder voor een echte macro lens, anders heb je tweemaal kosten.

                  Voor vogels, wat je ook zou willen, kan de lens dienen, maar verwacht er niet te veel van.

                  De enige lens waar ik macro en vogels(in de tuin) mee kan combineren, is er een van 180mm. een Sigma maar dat maakt niet uit, het zijn de millimeters die tellen.
                  Met deze lens kan ik zowel insecten, ook de schuwe, als tuinvogels fotograferen, met bevredigend resultaat.

                  In praktijk zal zelfs 300mm. voor vogels, in de vrije natuur, wat kort uitvallen.
                  Voor macro- en vogelfotografie schaf je dus best 2 lenzen aan.
                  Eén voor macro, en één voor vogels.

                  Indien het budget het toelaat, kies vooral voor kwaliteit,
                  goedkoop is in deze meestal duurkoop, want na een tijdje wil je toch kwaliteit, en dan zijn er bijkomende kosten.
                  Last edited by pacha; 26 februari 2012, 14:50.
                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro-lens

                    In het analoge tijdperk,werd de 50 mm vnl gebruikt om reprodukties te maken met een daarvoor ontwikkelde reproductiezuil.De voorwerpafstand mag daarvoor niet te groot zijn,anders wordt die zuil veel te groot.Voor diaprojectie was dit de enige mogelijkheid om een document te projecteren.Met de beamers en scanners van tegenwoordig is deze vorm van reproduktie veel minder belangrijk geworden.
                    Wil je in de natuur close-up of macro ,zoals je het wilt noemen,fotograferen dan heb je best een 100 mm of meer nodig.Wil je postzegels,munten etc. fotograferen,dan heb je met 50 mm genoeg.

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro-lens

                      Dank je voor de info.
                      Ik onthoud dus dat ik vooral moet kijken naar die vergrotingsmaatstaf van 1:1 en minimum 60mm voor insecten en bloemen.
                      Hou de tweedehandsmarkt in het oog...
                      Maakt een stabilisator op de lens een groot verschil?

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro-lens

                        het maakt een verschil maar macro wordt voorla vanop statief gedaan en dan is die stabilisator niet nodig.
                        Ben je van het antwerpse of kom je er al eens, mag je me contacteren om even een macro 100mm en een 75/300 telezoom te proberen zodat je weet wat je kan verwachten.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro-lens

                          Ga je voor 105 tot 180 mm. en wil je met de lens nog wat anders doen, dan is beeld stabilisatie een pluspunt.
                          Uiteraard betaal je er een prijs voor.

                          Persoonlijk zou ik geen lens kopen zonder auto focus, ook al is deze hoofdzakelijk voor macro/close-up bedoeld,
                          je zal de auto focus meer gebruiken dan je denkt.

                          Is de brede periferie rond Brussel, voor U bereikbaar, ben je welkom om wat lenzen uit te proberen,
                          o.a
                          60mm. macro zonder beeld stabilisator.
                          180mm. macro zonder beeld stabilisator.
                          70-300 mm.VR (met beeld stabilisatie.)

                          De lenzen zitten op een Nikon body, maar dat maakt niet veel uit, als om een test gaat van deze orde.
                          Last edited by pacha; 27 februari 2012, 10:12.
                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment

                          Working...
                          X