Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro-lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro-lens

    Graag zou ik wat willen gaan experimenteren met macro-fotografie.
    Ik heb hier nog geen ervaring mee en het is gewoon de bedoeling dat ik de vogels in de tuin en insecten kan fotograferen.
    Zou het volgende objectief hier geschikt voor zijn?
    Canon EF 50mm f/2.5 Macro.
    Deze is namelijk niet zo duur en vermits ik nog echt een beginneling ben speelt dat natuurlijk wel een rol.
    Alvast bedankt voor jullie reacties!

  • #2
    Re: macro-lens

    Je spreekt hier over 2 verschillende takken van natuurfotografie, insekten(macro) en vogels(tele).
    Beide takken kan je niet met 1 lens doen(uitgezonderd enkele grote insekten zoals sommige libellen en vlinders kan je soms ook met een tele fotograferen).

    Voor macro geldt hoe langer de lens(meer mm) hoe meer afstand je kan houden tot een insekt om tot dezelfde vergroting te komen(en we spreken hier over centimeters, geen meters).
    Mijn inziens is een 50mm lens veel te kort(meer geschikt voor bloemen en dergelijke).
    Als je niet te duur wil gaan zou ik kijken naar een lens van rond de 100mm(Tamron 90mm, Sigma 105mm, Canon 100mm of Tokina 100mm).
    Wil je het wat serieuzer aanpakken dan is een lens van 150mm of meer op zijn plaats(Sigma 150mm, Sigma 180mm of Tamron 180mm).
    Er bestaan geen slechte macrolenzen dus welk merk maakt niet niet veel uit.
    Probeer tweedehands te kopen, veel mensen willen macro proberen maar verkopen hun lens vlug erna wegens enerzijds de niet voorziene moeilijkheidsgraad en anderzijds de wens voor een langere lens.

    Wat tele betreft, ik zie dat je een Canon toestel hebt dus daar kan ik niet veel over vertellen.
    Maar ik zou je de raad geven om direct een goede te kopen.