Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

    Hoi allen

    Ik ben van plan een Canon 600D met standaard 18-55mm IS II lens te kopen als 1e DSLR camera. Met een tweeling op komst zal de camera gebruikt worden voor fotos van de kleintjes en eventueel ook filmpjes ervan. (full hd kunnen filmen was een belangrijk criterium bij selectie van de cam, alsook uitklapbaar schermpje)

    Verder ben ik ook webmaster van een model vliegtuigen club (DiestModelClub)en zou ik de camera willen gebruiken voor fotos voor onze website. Hiervoor is natuurlijk wat meer zoom nodig dan de 18-55mm kan geven. Kennissen raden me aan een 100-500mm lens te nemen voor vliegtuig fotografie, echter vallen die lenzen toch een beetje buiten het budget van ongeveer 1000 euro dat ik aan deze hobby wil spenderen. Primaire hobby blijven de vliegtuigen.

    Na wat opzoekwerk kwam ik de 70-300mm full frame lenzen (tamron en sigma) tegen, welke met pakweg 350 euro nog binnen het budget vallen. Op de APS-C sensor van de canon zou zo'n lens ruwweg overeenkomen met een 100-480mm lens, waarmee ik mijn doel volgens mij voldoende dicht zou benaderen.

    Tot slot zou de camera eventueel ook onder mijn hexacopter kunnen komen te hangen voor video/fotografie vanuit de lucht.

    Nu mijn vragen :
    1) Zijn er nadelen aan gebruik van een full frame lens op een APS-C sensor ? Maw, ga ik hier ergens de mist in met mijn redenering ? Of is dit een slimme zet om goedkoop een flinke telezoom te verkrijgen ?

    2) Na wat internet reviews lezen, lijkt op het eerste zicht de Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS de beste keus uit de 70-300mm full frame lenzen. Of zijn de ervaringen hier anders ?

    3) Andere tips voor de bedoelde fotografie zijn ook welkom ! (zal de 18-55mm kitlens voldoen voor amateurfotografie van de kinderen ?)

    Alvast bedankt voor de tips en adviezen !
    Rudi
    Last edited by u4eake; 16 november 2011, 11:10.

  • #2
    Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

    Het zetten van een lens ontworpen voor full frame op een APS-C camera heeft een aantal voordlen. De lichtafval en de vervorming bij APS-C is minder dan bij FF.

    De huidige APS-C camera's hebben een heel hoge pixeldichtheid, met name oude objectieven kunnen daar last van hebben. Maar, dat is geen antwoord op je vraag.

    De 600D werkt handig als filmcamera.

    De kitlens heeft beperkingen wat betreft lichtsterkte, kwaliteit en zoombereik. Het gaat om jouw verwachtingen die jij stelt aan dit lensje. Je bent echter onvoldoende duidelijk wat betreft je verwachtingen om je antwoord te geven over je vraag omtrent dit lensje.

    Ga je bv een afdruk op A2 formaat aan de muur hangen of beperk je je tot foto's op briefkaart formaat? Dat soort zaken bepalen de lenskeuze.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

      Na wat lezen van reviews ben ik uitgekomen op de Tamron 70-300 VC USD.
      Tamron
      Sigma
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

        Dank voor de antwoorden !
        Ik ben NIET van plan een A2 afdruk te maken voor aan de muur. De fotos zullen dienen om op websites te plaatsen of om in fotoboeken verwerkt te worden. Wat ik van de 18-55mm kitlens verwacht is dat ze beter presteert dan een midrange point en shoot pocket camera wat betreft beeldkwaliteit en lichtsterkte + dat ze wat meer mogelijkheden biedt om te spelen met scherptediepte.

        Wat de full frame op APS-C betreft vermoedde ik inderdaad dat dit voordelen had ivm zoombereik + lichtafval en vervorming vermits enkel het middenste deel (beste deel) van de lens gebruikt wordt. Doch ik zie weinig mensen dit blijkbaar doen. Ook de paar amateurfotografen die ik hierover wat vroeg konden mij niet echt zeggen wat de nadelen waren of waarom dit niet meer gedaan wordt.
        De mogelijke problemen met pixeldichtheid waren mij niet bekend. Ik vind dit zeker een antwoord op mijn vraag naar mogelijke nadelen. Wat versta je onder 'oude' lenzen ? Lenzen die niet voor digitale SLR's ontworpen zijn ?

        Dank voor de links naar de reviews, de tamron lijkt daar inderdaad beter voor de dag te komen. Vooral het feit dat de focus ring niet meedraait bij de tamron lijkt me handig. Heb je die tamron al of moet j'em nog kopen ?

        Comment


        • #5
          Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

          Ik heb hem.
          1/80 5.3 210mm 10.000 iso D700

          De VC werkt ook zeer effectief.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

            Oorspronkelijk geplaatst door u4eake Bekijk bericht

            1-Wat de full frame op APS-C betreft vermoedde ik inderdaad dat dit voordelen had ivm zoombereik + lichtafval en vervorming vermits enkel het middenste deel (beste deel) van de lens gebruikt wordt. Doch ik zie weinig mensen dit blijkbaar doen. Ook de paar amateurfotografen die ik hierover wat vroeg konden mij niet echt zeggen wat de nadelen waren of waarom dit niet meer gedaan wordt.

            2-De mogelijke problemen met pixeldichtheid waren mij niet bekend. Ik vind dit zeker een antwoord op mijn vraag naar mogelijke nadelen. Wat versta je onder 'oude' lenzen ? Lenzen die niet voor digitale SLR's ontworpen zijn ?
            1-Je perceptie hierover klopt niet.
            Er worden vanouds heel veel EF objectieven gtebruikt op cropcamera's omdat er geen andere waren.
            ALS er al een nadeel daaran is, dan is het dat sommige oude lenzen op cropcamera's minder presteren dan je zou verwachten op grond van de reputatie uit analoge tijden.
            In de praktijk speelt dat geen rol waarmee je rekening zou moeten houden.
            2- Zie 1

            Comment


            • #7
              Re: Canon 600D en Sigma 70-300mm f/4-5,6 DG OS

              Dat vind ik een zeer overtuigende foto hjanssen ! De tamron zit zeker ook binnen budget.
              Bedankt iedereen voor de info en links !

              Comment

              Working...
              X