Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelpunten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelpunten

    Ik ben de trotse bezitter van een Nikon D7000, die 39 scherpstelpunten telt.
    Momenteel volg ik een avondcursus digitale fotografie, en daar raadt de lesgever mij aan om te fotograferen met slechts 1 scherpstelpunt.
    Voor portretfotografie kan ik volgen dat er enkel op de ogen wordt scherpgesteld, maar volgens de lesgever moet dit zelfs in diverse situaties.
    De reden waarom is mij helemaal niet duidelijk, want ik ben van mening dat in de meeste gevallen meer scherpstelpunten een beter resultaat moeten geven.
    Hij is de ervaren professionele lesgever en ik de onervaren en leergierige leerling, dus volg ik zijn advies, maar ik heb twijfels.
    Kan iemand mij een begrijpelijke uitleg geven over het waarom van slechts 1 scherpstelpunt ?
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: scherpstelpunten

    tis maar waar je de scherpte wil hebben hè.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelpunten

      Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
      want ik ben van mening dat in de meeste gevallen meer scherpstelpunten een beter resultaat moeten geven.
      Waarom heb je deze mening?

      Meerdere scherpstelpunten gebruik ik bij BiF en als ik wil tracken en verder nooit.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelpunten

        misschien heeft jouw leraar een hele loopbaan van stilstaande mensen/objecten achter zich.
        1 Scherpstelpunt gebruiken veronderstelt scherpstellen en herkadreren en dat gaat niet altijd.

        Ik heb al zotte dingen horen vertellen van lesgevers in fotografiecursussen. Ik denk dat een groot deel van die mensen hun manier als de manier beschouwen.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelpunten

          Zou het kunnen dat je een basiscursus aan het volgen bent ?
          Het is namelijk heel dikwijls zo dat de meeste beginners niet eens weten op welk punt ze daadwerkelijk scherpstellen, gewoon omdat ze de automatische opnamestand van het fototoestel gebruiken en daardoor kiest het toestel vaak zelf waarop wordt scherpgesteld.

          Gebruik maken van het centrale autofocuspunt heeft zo z'n voordelen, het is het meest gevoelige autofocuspunt waardoor de kans op perfecte focus een stuk groter is dan bij de andere focuspunten.
          Scherpstellen met het centrale autofocuspunt en je compositie maken door het onderwerp daar te plaatsen daar waar je het wil zal zorgen voor een beeld zoals jij het wil zien.
          Het is gewoon een basis techniek die voor heel veel ( niet bewegende onderwerpen ) een goede manier van werken is.

          @ putor,
          Persoonlijk gebruik ik in bijna 95% van de gevallen het centrale autofocuspunt en ik maak niet alleen beelden van perfect stilstaande onderwerpen
          Eric Van Aerschot BD0730BE

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelpunten

            beginpost nog eens gelezen. Ik was een beetje verward ts maar 1 punt gebruiken en groepen van punten gebruiken. Als je 1 scherpstelpunt gebruikt betekent dat nog niet dat je geen scherpstelpunten kan selecteren naar believen.

            Als TS het zo bedoelt dan prefereer ik ook 1 punt boven een groep punten en zie ik er nog wel enig didactisch nut in.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelpunten

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              beginpost nog eens gelezen. Ik was een beetje verward ts maar 1 punt gebruiken en groepen van punten gebruiken. Als je 1 scherpstelpunt gebruikt betekent dat nog niet dat je geen scherpstelpunten kan selecteren naar believen.

              Als TS het zo bedoelt dan prefereer ik ook 1 punt boven een groep punten en zie ik er nog wel enig didactisch nut in.
              Dat bedoel ik inderdaad. Je kunt centraal in beeld toch ook een groep van scherpstelpunten gebruiken in plaats van 1 punt.
              Ervaring is de som van je fouten.
              Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelpunten

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                misschien heeft jouw leraar een hele loopbaan van stilstaande mensen/objecten achter zich.
                1 Scherpstelpunt gebruiken veronderstelt scherpstellen en herkadreren en dat gaat niet altijd.
                Dat veronderstelt dat jij niet begrijpt dat je ook één scherpstelpunt kan gebruiken buiten het centrum.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelpunten

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat veronderstelt dat jij niet begrijpt dat je ook één scherpstelpunt kan gebruiken buiten het centrum.
                  waarom? ik gebruik contstant scherpstelpunten buiten het centrum.

                  Als je # 6 gelezen had...
                  Last edited by putor; 12 november 2011, 12:15.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstelpunten

                    Ik denk dat het er hier over gaat om het juiste scherpstelpunt te selecteren, in plaats van de camera te te laten kiezen uit één van de scherpstelpunten.

                    Als je de camera laat kiezen (alle scherpstelpunten ingeschakeld), dan is het best mogelijk dat die op een andere plaats scherpstelt dan wat jij zelf zou willen. In dat geval heb je dan een onbruikbare foto...

                    In elke camera zitten meerdere scherpstelpunten, je moet dus zelf de juiste keuze maken, dat laat je beter niet over aan de camera.
                    Als je met een niet zo lichtsterke kitlens werkt, dan kan dat nog wel meevallen. Maar als je met een lichsterke lens werkt, en het diafragma helemaal open gebruikt, dan komt het er wel op aan om zo correct mogelijk scherp te stellen. Die keuze laat je dan niet aan de camera over, je bepaalt dan zelf welk scherpstelpunt het beste is voor de foto die je wil maken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstelpunten

                      Het soort fotografie dat je doet speelt ook een rol.

                      Je hebt de hoofdscherpstelpunten maar rond sommigen bevinden zich ook nog eens hulpscherpstelpunten of hulpsensoren.

                      Als je met een kleine DOF werkt (grootste opening van de lens) is het toch het best dat je die hulpsensoren uitzet.

                      Doordat de DOF zo klein is ga je direct zien als de scherpte niet zit waar je het wil. Het verschil tussen scherpte op de ogen of op de wangen( bij een portret ) is maar een 2 tal cm en die hulpscherpstelpunten durven hiertussen wel verspringen.

                      Als je een vlakke gevel van een of ander gebouw fotografeert maakt het niet uit dat deze punten verspringen. (ze reageren op contrastverschillen )

                      Gebruik je een kleiner diafragma (grotere DOF ) wordt je speelruimte wat groter.

                      Vergroot je de afstand tot je onderwerp krijg je ook wat meer speelruimte met die hulpsensoren maar ook dan moet je opletten omdat dan ook de afstanden waarop die hulpsensoren zich richten vergroten.

                      Vb. Een portretje maken:
                      • Middelste focuspunt op het rechteroog, hulpsensoren zitten hier rondom en kunnen verspringen naar vb de neus.

                      • Hetzelfde portretje maar dan vanaf een grotere afstand. Middelste focuspunt op het rechteroog maar de hulpsensoren kunnen nu langs het gezicht door gaan naar iets in de achtergrond.( Beeldhoek, afstand etc...)


                      Bij statische fotografie ( architectuur-,portret-,urbex etc ) kun je herkansen maar bij natuur- (vogel, dier, macro etc ) straat- , kinder- ,sportfotografie krijg je gewoonlijk maar één kans en die moet dan goed zijn.

                      Daarom prefereer ik het middelste focuspunt met zo weinig mogelijk hulppunten. Soms gebruik ik wel eens een ander hoofdscherpstelpunt maar dan heb ik het gekozen en niet de camera.
                      Groetjes
                      ----JO

                      Comment

                      Working...
                      X