Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling D 700 nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelling D 700 nikon

    Hallo

    ik heb sinds een aantal maanden een nikon D700 gekocht.
    lens 24 -70 nikkor.

    Ik ondervind heel wat problemen wanneer ik scherpstel op één punt en dan moet herkadreren.
    bv: doe veel aan portretfotografie, ik stel scherp op de ogen en herkadreer en dan loopt het mis, niet echt scherp.

    De scherpstelling staat op S, dus hier ligt het probleem niet.
    heb al grote en kleine f geprobeerd , telkens met hetzelfde probleem.

    het lijkt me precies een lens die vanaf ST 400 het een stuk beter doet dan lager, maar dit is toch een serieuze beperking?

    ben toch beetje radeloos, want dit komt niet echt op gang.
    tips aub?

    bedankt!

  • #2
    Re: Scherpstelling D 700 nikon

    Oorspronkelijk geplaatst door FABIENNE Bekijk bericht
    Ik ondervind heel wat problemen wanneer ik scherpstel op één punt en dan moet herkadreren.
    bv: doe veel aan portretfotografie, ik stel scherp op de ogen en herkadreer en dan loopt het mis, niet echt scherp.
    Waarom herkader je? je kan toch één van de 51 focuspuntent kiezen? Daar zijn ze voor...

    Oorspronkelijk geplaatst door FABIENNE Bekijk bericht
    De scherpstelling staat op S, dus hier ligt het probleem niet.
    heb al grote en kleine f geprobeerd , telkens met hetzelfde probleem.
    Laat eens foto's zien?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelling D 700 nikon

      Als je herkadreert op F2.8 met de 24-70 en je onderwerp is dichtbij zoals portret, dan kan er een onscherpte optreden. Je verandert nl. de afstand van sensor tot onderwerp, wat voor jou minimaal lijkt maar het niet altijd is. Daarvoor heb je net 51 punten.

      Doe de simpele test :

      lens volopen
      scherpstellen op oog en afdrukken, af-on houden en
      herkadreren en afdrukken

      beide zullen normaal niet dezelfde scherpte hebben wat normaal is.

      Ga naar F4 of hoger en normaal zijn beide nagenoeg evenscherp. Als alles onscherp is, heb je een ander probleem, mogelijk bewegingsonscherpte of AF-fout. Crosstest lens met ander toestel en toestel met andere lens. En ga vooral eerst je opname-instellingen goed na.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelling D 700 nikon

        ik zie meerdere mogelijkheden...

        1: kies een beter scherpstelpunt... (via de pijltjes in single focuspoint mode) met mensen of zo herkader ik echt nooit... soms als je bvb je scherpte helemaal aan de rand wil voor iets creatief... dan kan het nodig zijn... voor de rest heb je die 51 punten... gebruik ze

        2: er is een knop afs lock net onder de rand (twee knopjes, is rechtse) druk dat in na scherpstellen en zo en hij behoudt alle waarden van scherpstelling in belichting... hou die in en maak je foto...

        je kan je focus ook op continuous zetten zodat focustracking aan het werk gaat...

        zoals eerder vermeld is dit met f2.8 of zo erg lastig... je raakt snel uit focus als er maar een paar cm dieptescherpte is... model of jij beweegt twee cm en je hebt het zitten al...
        www.aeri-photography.be

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelling D 700 nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door FABIENNE Bekijk bericht
          het lijkt me precies een lens die vanaf ST 400 het een stuk beter doet dan lager, maar dit is toch een serieuze beperking?
          ST 400
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelling D 700 nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door FABIENNE Bekijk bericht
            Hallo

            ik heb sinds een aantal maanden een nikon D700 gekocht.
            lens 24 -70 nikkor.

            Ik ondervind heel wat problemen wanneer ik scherpstel op één punt en dan moet herkadreren.
            bv: doe veel aan portretfotografie, ik stel scherp op de ogen en herkadreer en dan loopt het mis, niet echt scherp.

            De scherpstelling staat op S, dus hier ligt het probleem niet.
            heb al grote en kleine f geprobeerd , telkens met hetzelfde probleem.

            het lijkt me precies een lens die vanaf ST 400 het een stuk beter doet dan lager, maar dit is toch een serieuze beperking?

            ben toch beetje radeloos, want dit komt niet echt op gang.
            tips aub?

            bedankt!

            Gebruik je de AF on knop?Dan kan je scherpstellen met dat knopje achteraan op de body,bij herkadreren gaat anders de camera bij het indrukken van de ontspanknop opnieuw scherpstellen,op datgene wat zich dan op dat moment voor het scherpstelpunt bevindt.Als het bovendien gaat om snel bewegende objecten is het logisch dat je foto onscherp is.
            Een andere methode is inderdaad je scherpstelpunt locken.En herkadreren kan inderdaad op korte afstand met wijopen diafragma leiden tot een te groot verschil in afstand object/camera met onscherpte tot gevolg.

            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelling D 700 nikon

              bedankt voor de tips!
              ga ik morgen uitproberen en dan de foto's posten!

              Comment

              Working...
              X