Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen vs macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tussenringen vs macrolens

    wie geeft mij graag antwoord op deze :

    graag zou ik een macrolens aanschaffen van tokina 100 mm f2,8 of sigma 105 mm f2,8.
    Nu na enige uren op het net te liggen zoeken ben ik op filmpjes gestuit, van professionele fotografen die tussenringen gebruiken van kenko om het brandpuntafstand langer te maken en macro na te bootsen.
    Heb zelf een 18 - 55 mm en telezoom 55 - 200 mm, zouden bij deze de tussenringen een oplossing zijn of is het toch beter om bovengenoemde macro lens aan te schaffen.

    groetjes den ajuin
    nikon D5000, 18 - 55 mm, 55 - 200mm, 105 mm macro and some lights

  • #2
    Re: tussenringen vs macrolens

    De brandpuntsafstand verandert niet bij gebruik van tussenring.

    Het kost wel veel licht. Naar ik meen 2 stops om 1 op 1 te werken.Daarnaast heb je nog een probleem. Het gebruikte objectief moet gecorrigeerd zijn op zo dicht bij en niet op oneindig. Alleen speciale macrolenzen zijn optimaal gecorrigeerd in het macro gebied.

    Voor de beste resultaten adviseer ik een macro lens.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: tussenringen vs macrolens

      thx annoh

      beste dan toch voor macrolens gaan dan
      nikon D5000, 18 - 55 mm, 55 - 200mm, 105 mm macro and some lights

      Comment


      • #4
        Re: tussenringen vs macrolens

        Ik heb gemerkt dat, optisch gezien, de genoemde Tokina en Sigma erg goed zijn. De Sigma is voorzien van beeldsatbilisatie. De Tokina heeft dat niet en is nog al wat goedkoper.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: tussenringen vs macrolens

          In mijn 'beginperiode' maakte ik ook gebruik van tussenringen met goede resultaten en zelfs HOF-nominatie hier op BD. Eens je hebt leren omgaan met de nadelen, kan je dus redelijk werk afleveren. Ik gebruikte ze wel in combinatie met 2.8 lenzen.
          Het omslachtige wisselen van de tussenringen om de werkafstand te veranderen en het lichtverlies, hebben me doen overstappen op de Sigma 105 f2.8 ... en een nieuwe wereld ging voor mij open.
          Indien je het budget hebt, zou ik dus dadelijk naar de macrolens grijpen. Maar als je het eventjes wil aanzien en je wil ontdekken of het je ding is, dan kan je je best vermaken met tussenringen.
          Even terzijde: als ik de resultaten zie van de Tokina, dan moet ik eerlijk bekennen dat die een mooiere bokeh heeft dan mijn Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: tussenringen vs macrolens

            qua budget liggen de sigma en de tokina nu niet zoveer uiteen, das een meevaller.
            Zal ineens maar voor de lens gaan, achteraf krijgen ik mss toch spijt dat ik de ringen dan eerst zou gekocht hebben.
            Dank u allen voor u ervaring

            grtz ajuin
            nikon D5000, 18 - 55 mm, 55 - 200mm, 105 mm macro and some lights

            Comment


            • #7
              Re: tussenringen vs macrolens

              je kan ook nog altijd tussenringen kopen voor je macrolens. Waarom stoppen bij 1:1?
              Last edited by putor; 13 november 2011, 15:05.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: tussenringen vs macrolens

                De Sigma 105 mm macro zonder beeldstabilisatie is inmiddels uit productie. De OS versie is wel wat duurder.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: tussenringen vs macrolens

                  @ annoh : hopelijk heb de shops nog wel reserve van de oudere versie, want die nieuw scheelt bijna het dubbele in prijs.

                  @ putor : best interessant
                  nikon D5000, 18 - 55 mm, 55 - 200mm, 105 mm macro and some lights

                  Comment


                  • #10
                    Re: tussenringen vs macrolens

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    De Sigma 105 mm macro zonder beeldstabilisatie is inmiddels uit productie. De OS versie is wel wat duurder.
                    En daarmee bijna net zo duur als de originele Nikon, Canon enz.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X