Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor sony alfa 55

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens voor sony alfa 55

    Ik ben zinnens een macro lens te kopen en zit een beetje te twijfelen. De lens gaat gebruikt worden op een Alfa 55 & Alfa 350 (van mijn vriendin)
    Ondertussen ben ik al zo ver dat ik de Sony lenzen aan de kant geschoven heb vanwege de prijs.
    Het is de bedoeling dat we die lens vooral gaan gebruiken voor bloemen, paddenstolen en insecten.
    Deze spreken me aan.
    Tamron 60mm F2.0 Di II Macro 1:1 Sony (vooral vanwege zijn F2.0)
    Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 Sony (voor zijn 90 mm.)
    Sigma 70mm F 2.8 EX DG Macro 1:1 Sony (en voor deze heb ik iets minder voorkeur)
    Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lenzen en wat vinden ze ervan?

  • #2
    Re: Macro lens voor sony alfa 55

    Een foto gemaakt met een 60 mm macro ziet er heel anders uit dan gemaakt met een 90 mm. Jij zal zelf moeten bepalen wat jij het mooist vindt. Pas wanneer jij die keuze gemaakt het zou ik me gaan verdiepen in bepaalde merken e.d.

    Als je de link volgt zie je een artikel met foto's gemaakt met diverse macro-objectieven.

    Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens voor sony alfa 55

      Zelf heb ik een beetje ervaring met de 50mm van minolta (2dehands gekocht) en de 100mm van cosina.

      Het is effectief zoals men het beschrijft - het verschil tussen beide afstanden, is behoorlijk groot (naast het feit dat de cosina nog eens doet alsof ie uiteen gaat vallen, maar wel goeie beelden - zeker voor het prikje dat ik 'm gekocht heb - maakt).

      Als je snelle focus wilt - moet je niet bij de cosina zijn. De 50 mm 2.8 macro is zeker niet slecht - en ook bruikbaar als portretlens. Plezierig ding - de 50mm 3.5 vindt je iets minder vaak - maar is wel verkrijgbaar in 2e hands vanaf 150€ - en volgens wat ik er over lees - prijs/kwaliteit niet te kloppen!

      Snuister zeker ook eens op dyxum.com - daar ga je zeker collega's en info genoeg vinden over al die lenzen uit uw lijstje.

      Met de A55 moet je wat oppassen met sigma's - nakijken of ze compatible zijn, en desnoods in de winkel testen met uw eigenste camera. Geen problemen gehad met tamron's of Minolta's (ik heb ook een A55 en een "paar" lensjes vooral K-M materiaal).

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens voor sony alfa 55

        Ik zou in jou plaats de tamron 60mm f2 durven nemen, ik vind dat een heerlijke lens om te gebruiken, de lens heeft IF (internal focussing) dus de lens wordt niet langer bij het scherpstellen, zeer scherp en f2 maakt het plaatje af! De werkafstand is dankzij IF voldoende groot, het verschil is daardoor met de andere "langere" macro's al een stuk minder!

        F2 en IF, uitstekende prijs en goede AF, daarvoor zou ik het doen

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens voor sony alfa 55

          Bedankt voor de info en links. De kogel is door de kerk, het wordt de Tamron 60mm F2.0 Di II Macro 1:1 Sony. Ik heb in de winkel beide lenzen kunnen proberen. De F 2.0 stak me de ogen uit plus het handmatig scherpstellen kon bij deze lens veel fijner.
          Nu maar hopen dat het de goede keuze is

          Comment

          Working...
          X