Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studioflitsen op locatie en battery pack

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • studioflitsen op locatie en battery pack

    Ik overweeg de aankoop van enkele flitskoppen voor gebruik op locatie (en soms een geïmproviseerde studio).

    Voor binnen is normaal 300 a 400 W/s ruim voldoende, denk ik, maar wil ik buiten de zon "overpoweren" dan heb ik wat meer nodig. Ideaal is dus een krachtigere flitskop die ik voldoende kan dicht draaien.

    Een belangrijk punt waar ik nog niet helemaal zeker over ben, maar wat wel bepalend is voor de keuze van de flitskoppen is de battery pack. Ik wil namelijk écht op locatie kunnen werken.

    Kan iemand me bevestigen dat ik onderstaande correct begrepen heb?
    Enerzijds heb je de battery packs die als kit samen met studioflitsen komen en bijgevolg een specifieke aansluiting hebben en meestal ook een specifiek voltage geven. (Jinbei, Elinchrom, etc)
    En anderzijds battery packs zoals een Explorer XT (http://shop.fotorubens.be/tronix-explorer-xt-se-2400ws) die gewoon 220V geven en een standaard stekker aansluiting hebben voor "normale" studioflitsen.

    Heb ik dat zowat goed begrepen?

    Iemand ervaring met Menik flitskoppen?

  • #2
    Re: studioflitsen op locatie en battery pack

    Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
    Ik overweeg de aankoop van enkele flitskoppen voor gebruik op locatie (en soms een geïmproviseerde studio).

    Voor binnen is normaal 300 a 400 W/s ruim voldoende, denk ik, maar wil ik buiten de zon "overpoweren" dan heb ik wat meer nodig. Ideaal is dus een krachtigere flitskop die ik voldoende kan dicht draaien.

    Een belangrijk punt waar ik nog niet helemaal zeker over ben, maar wat wel bepalend is voor de keuze van de flitskoppen is de battery pack. Ik wil namelijk écht op locatie kunnen werken.

    Kan iemand me bevestigen dat ik onderstaande correct begrepen heb?
    Enerzijds heb je de battery packs die als kit samen met studioflitsen komen en bijgevolg een specifieke aansluiting hebben en meestal ook een specifiek voltage geven. (Jinbei, Elinchrom, etc)
    En anderzijds battery packs zoals een Explorer XT (http://shop.fotorubens.be/tronix-explorer-xt-se-2400ws) die gewoon 220V geven en een standaard stekker aansluiting hebben voor "normale" studioflitsen.

    Heb ik dat zowat goed begrepen?
    Is ongeveer correct je hebt aggregaten die zijn uitgerust met standaard stekkers (Tronix Explorer, Walimex powerbox, Godos Leadpower, Electrona flashfeeder,....)

    Flitsers met powerpacks (of powerpacks voor specifieke flitsers).
    Flitsers met powerpackts (Elinchrom rangers bvb) zijn koppen die speciaal gemaakt zijn om op lokatie te gebruiken (iets robuuster gebouwd).
    Je hebt daar natuurlijk ook goedkopere merken in maar de bouw is minder natuurlijk.

    Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
    Iemand ervaring met Menik flitskoppen?

    Als ik moet afgaan op wat ik op internet zie dan zien ze op het eerste zicht ze er vrij basic uit (weer het zoveelste budgetmerk) maar ik kan me natuurlijk vergissen.
    Daarom dacht in laatste instantie naar een demo te gaan vorige week (bij de enige winkel die die in België blijkbaar verdeeld) om ze eens te testen, mail gestuurd (paar uur voor opening winkel) -> geen antwoord
    verschillende malen naar winkel gebeld in de voormiddag -> namen de telefoon niet op
    (is een hele grote winkel met veel personeel, maar toch wilde niemand de telefoon beantwoorden omdat het wat druk was).

    Voor mij dus geen Menik want ik kan niet vertrouwen op de dienstverlening van een winkel die niet de moeite doet om een mail te beantwoorden (nu nog steeds geen reactie op gehad) of de telefoon te beantwoorden als een klant een vraag heeft

    dan rij ik gaag een paar km verder waar ik de service wel krijg.
    Last edited by zunoel; 10 november 2011, 07:04.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: studioflitsen op locatie en battery pack

      de zon overpoweren zelf is onmogelijk ... je kan wel duistere en surrealistische scene's creeeren

      qua vermogen moet je inderdaad naar MINSTENS 1000watt kijken voor zoiets , en een effectieve reflector (dus bv een open reflector heeft erg veel lichtoutput,maar is qua lichtval lelijk vind ik)

      packs zoals een Xtronic zou ik niet aan denken, als je die gebruikt met bv een Elinchrom RX1200 of Bowens 1500 kan je er een slordige 50 foto's mee maken, en duurt 10 a 20 seconden voor te herladen (wat een eeuwigheid lijkt als je bezig bent met foto's)

      ik gebruik zelf een Ranger RX (en een Quadra) , en die hebben 2 a 3 seconden nodig voor een vol-power herlaad en gaan een 150x per batterij nodig.
      Er zijn nog snellere packs zoals bv Hensel porty Lithium en Profoto B3s (welke allen gebruik maken van Lithium batterijen ipv van mijn loodaccu's)

      enfin, xtronic is goedkoop maar je krijgt waar voor je geld, dus de echte vraag is ...hoeveel wil je
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: studioflitsen op locatie en battery pack

        En als je met grijsfilters werkt dan breng je de power van de zon ook omlaag. Hoef je misschien niet zo'n sterke flitser te hebben. Ik heb wel eens filmpjes gezien van Frank Doorhof dat hij zo werkt. Ook een Joe Mc Nally werkt regelmatig zo.
        "The important thing is not the camera but the eye..............

        but the camera helps "

        Comment


        • #5
          Re: studioflitsen op locatie en battery pack

          met grijsfilters beinvloed je je gehele beeld, ook je model word er donkerder mee
          Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

          Comment


          • #6
            Re: studioflitsen op locatie en battery pack

            Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
            met grijsfilters beinvloed je je gehele beeld, ook je model word er donkerder mee
            Ik wil niet zagen hoor maar met een variabele ND-filter en een Quadra op 400WS kan je met een 80 cm beautydish op f1.4 - iso200 - 1/250sec wel degelijk de zon "overpoweren".

            Zie mijn voorbeeld en let vooral op de schaduw op de grond ... zon staat achter het model. Uit mijn ervaring is 400WS voldoende om de zon te "overpoweren" ... zelfs met 3 SB900's lukt dit.

            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: studioflitsen op locatie en battery pack

              Met drie sb900's kan je dan wel een kortere sluitertijd gebruiken.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Met drie sb900's kan je dan wel een kortere sluitertijd gebruiken.
                als je met CLS werkt mss of HSS-triggers ja, mor niet met de alom gekende cactussen / RF602 / phottix'en, toch nie zonder te 'tweaken'
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Met drie sb900's kan je dan wel een kortere sluitertijd gebruiken.
                  Idd... maar het lukt wel

                  1000WS om de zon te overpoweren is decadent veel ... tenzij je op f16 wil werken.
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                    Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                    als je met CLS werkt mss of HSS-triggers ja, mor niet met de alom gekende cactussen / RF602 / phottix'en, toch nie zonder te 'tweaken'
                    Idd ... of de TT5 & TT1 & AC3 combinatie ...

                    De rest (zoals je hierboven vermeld heb ik geen ervaring mee). Liever CLS dan 3rd party triggers ...
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                      Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                      Liever CLS dan 3rd party triggers ...
                      Omdat niet iedereen de TT5 & TT1 + AC3 kan veroorloven ... CLS doet net hetzelfde, zelfs beter.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Idd ... of de TT5 & TT1 & AC3 combinatie ...

                        De rest (zoals je hierboven vermeld heb ik geen ervaring mee). Liever CLS dan 3rd party triggers ...
                        ja, in jouw opzet ga je voor iets vrij betrouwbaar natuurlijk he tom

                        ik heb een tijd PT-04 triggers gebruikt maar op locatie lieten die het na een tijd afweten, momenteel ben ik bezig met de RF-602's en die werken toch heel behoorlijk tot op heden

                        ik heb dan ook (mss nog) niet het geluk om ze te kunnen afschrijven he zoals gij

                        als dit ooit gebeurd, kan het wel zijn dat we overschakelen naar phottix of mss zelfs PW
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                          Oorspronkelijk geplaatst door SyntaX TerroR Bekijk bericht
                          Iemand ervaring met Menik flitskoppen?
                          Ikzelf heb twee sw-400 flitskoppen van Menik, en heb deze tot nu toe zonder problemen gebruikt. (Te vinden op http://www.folux.nl/Webwinkel-Produc...epakket-4.html)

                          Voor de prijs zijn die degelijk gebouwd vind ik zelf, en de Bowens koppeling zorgt ervoor dat heel wat softboxen e.d. hierop passen.

                          Menik heeft ook accus te vinden op http://www.folux.nl/accus.
                          Hier heb je een accu die volgens hen op 1000Ws ongeveer 300 flitsen kan leveren op volle sterkte voor € 449. (nog niet zelf getest)

                          Als ik dan kijk naar Studioflash (http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1833) dan heb je een stroomvoorziening die 3 x 1000Ws kan leveren voor € 687.
                          En dan spreek ik nog niet over de grote merken zoals hierboven beschreven...

                          Voor mij persoonlijk is Menik zeker aan te raden, in vergelijk met flitskoppen in dezelfde prijscategorie. Lampstatieven en zo zijn ook redelijk stevig.
                          Het is geen Profoto materiaal of zo, maar voor de amateurfotograaf zeker stevig genoeg.
                          De aankoop op Folux.nl gaat ook zonder problemen, en levering is gratis via UPS.

                          Van waar ben je ergens? Als het niet te ver is kunnen we misschien eens afspreken en kan je toch een Menik set testen (nee, ik heb geen aandelen in Menik )
                          Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                            de uitleg die Tom hier geeft is helemaal de goede, je hebt dus idd zeker geen 1000W nodig , zelfs met een paar SB kes lukt het...
                            de Quadra geeft 400W maar is schreeuwend duur, als heel goed alternatief mag je de genesis 300B zeker niet uitsluiten en kost een fraktie van de quadra en doet wat het moet doen en hier gaat het ook mee.....meer dan snel en krachtig genoeg, kan je ook in de studio gebruiken .....
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: studioflitsen op locatie en battery pack

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              Omdat niet iedereen de TT5 & TT1 + AC3 kan veroorloven ... CLS doet net hetzelfde, zelfs beter.
                              beter? vertel....?
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X