Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Safari Kenia - 70-200 met extender ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Safari Kenia - 70-200 met extender ?

    Ik werk al een hele tijd met een 70-200 f4 L IS USM op mijn 5D Mark II,
    naast mijn 24-105 1:4 L IS USM,
    en ben daar heel tevreden over.
    Heb er laatst zelfs portretten mee geschoten, en was verbaasd van het resultaat.
    Ongelooflijk scherpe beelden met een rijk kleurenpallet en erg mooie vervagingen,
    lees onscherpte, in de achtergrond.
    Ik merk echter wel dat ik met deze lens veel verlies bij minder licht. Alsof er een grijze waas over komt.

    Binnenkort ga ik naar Kenia en ben natuurlijk van plan daar wat mooie, laat ons hopen, beelden te schieten.
    Mijn huidige lenzen komen hiervoor te kort meen ik.
    Er zijn avond en vroege ochtend game drives voorzien, ik vermoed dat het licht dan nog niet erg fel is.
    En de dieren zullen naar mijn inziens niet echt komen poseren voor mijn lens.
    Dus heb ik meer bereik nodig dacht ik zo.

    Daarom dacht ik eventueel aan volgende lenzen :

    - de Canon EF 100-400 4,5-5,6 L IS USM
    (maar dan heb ik nog een extra lens, plus zit ik nog met het probleem van het licht)

    - de Canon EF 70-200 2,8 L IS USM II (met extender)
    (dan verkoop ik mijn andere 70-200, heb ik geen extra lens maar moet ik altijd met een dubbel zo zware lens sleuren)

    Iemand raad?
    Een ander voorstel?

    alvast bedankt
    groetjes

  • #2
    Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

    Beste,
    Ik ben eveneens in het bezit van een eos 5 mkII.
    Ik ben vorig jaar naar Kenia geweest, ik heb hiervoor de 100-400 aangeschaft.
    Het probleem met de 70-200 met extender is dat uw autofocus niet gaat werken, u moet dus manueel fotograferen.
    Het is inderdaad zo dat er safari's zijn voorzien s'morgens en s'avonds, maar daar moet ge zeker geen schrik voor hebben wat lichtinval betreft.
    Ik heb gewoon op iso 200 kunnen fotograferen zonder enig probleem. Kenia ligt min of meer op de evenaar, dit wil zeggen dat het het ganse jaar door licht is van ongeveer 7 tot 19 uur. Nu is het zo dat men soms vertrekt in het donker s'morgens maar eens aangekomen in het park zal het al licht zijn. Ook s'avonds is het geen nachtwerk.
    Dus ik persoonlijk zou zeggen aarzel niet om de 100-400 te gebruiken. Zoals gezegd gewoon op iso 200 kunnen gebruiken, in een zeer uitzonderlijk geval overschakelen naar ISO 400 of 800, maar dat maakt weinig verschil in kwaliteit met uw 5mkII.
    Groeten,

    Comment


    • #3
      Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

      Met de 2x converter heb je geen AF, met 1,4x wel. Dan heb je met de f4 70-200 ook een vrij scherpe en lichte combinatie.
      Heb je meer bereik nodig dan is een 100-400L een behoorlijk objectief en zou ik de f4 70-200 thuis laten.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

        @ Dirk Janssen
        Dank voor je reactie,
        wel vreemd wat je schrijft over de extender en autofocus, ben je daar zeker van?
        ik dacht gelezen te hebben dat de combinatie van een 70-200 2,8 L IS USM II met een extender geen probleem zou geven voor de autofocus, zelfs de 2x
        In verband met het licht zal je wel zeker gelijk hebben. Een sterk punt om over na te denken.
        Verder lees ik dat die 100-400L niet stof en spatwaterdicht is. Heb jij daar al problemen mee gehad?
        En even naast de kwestie; hoe was de safari jou meegevallen?

        @ Spanjaart
        Ook bedankt voor je reactie.
        Maar dezelfde opmerking als hierboven ivm converter en 70-200 2,8 L IS USM II en autofocus.
        Misschien heb ik het wel helemaal fout gelezen.

        Comment


        • #5
          Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

          Ext. 1.4 : AF werkt op 70-200
          Ext. 1.4 : AF werkt niet op 100-400
          Ext. 1.4 : past maar klikt zelfs niet vast op de 100 mm Macro 2.8 IS USM
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

          Comment


          • #6
            Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
            Het probleem met de 70-200 met extender is dat uw autofocus niet gaat werken, u moet dus manueel fotograferen.
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Met de 2x converter heb je geen AF, met 1,4x wel.
            Werkt wél.
            2.0 extender op 2.8 is 5.6 en nog autofocus.

            @topicstarter,
            De dilemma's heb je zelf aangegeven. Het zit hem vooral in enerzijds het gewicht (je moet altijd de 70-200 2.8 meesleuren dan zelfs al heb je voor een bepaalde opdracht maar 4.0 nodig) en het 'ongemak' dat je de extender er moet opsteken/afhalen wanneer je wil switchen tussen beide ranges

            Comment


            • #7
              Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

              Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
              @topicstarter,
              De dilemma's heb je zelf aangegeven. Het zit hem vooral in enerzijds het gewicht (je moet altijd de 70-200 2.8 meesleuren dan zelfs al heb je voor een bepaalde opdracht maar 4.0 nodig) en het 'ongemak' dat je de extender er moet opsteken/afhalen wanneer je wil switchen tussen beide ranges
              idd
              Ik had gehoopt ergens een tip te krijgen,
              of tegen een zeker gegeven op te lopen,
              zodat ik van mijn dilemma af was, maar helaas

              Als ik natuurlijk de 100-400 aankoop heb ik gewoon een extra lens, een prima lens ook, bij.
              Dat is leuk.
              Behalve als de plaats in mijn tas beperkt is en ik op een bepaald moment moet gaan kiezen.
              Aan de andere kant doe ik mijn oude 70-200 ook niet graag weg.
              Maar dan hoor/lees ik die fantastische verhalen van die nieuwe 70-200, en twijfel ik.

              Comment


              • #8
                Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                Ik heb ook dit dilemma

                Maar als ik hier kijk http://www.bhphotovideo.com/c/produc...EF_2X_III.html zijn heel veel mensen tevreden in combinatie met de nieuwe 70-200 F2.8 EF II. Ik overweeg een extender X2 + 70-200 te kopen. 70-200 gebruik ik het meest en heb je meer mm nodig dan is een extender veel draagbaarder dan een 2e lens. Heb je constant 400mm nodig, dan zou ik voor een prime of de 100-400 gaan. Maar 100-400 en 70-200 op reis lijkt me wel heel slecht voor de rug.

                Ik ga dit weekend eens testen bij iemand die zo een combinatie heeft.
                Steve Van Hoyweghen
                https://stevevanhoyweghen.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                  Waarom koop je niet de 100-400 (eventueel tweedehands) en doe je hem weg na je safari, en laat de 70-200 thuis.Ok, mogelijks ga je wat verlies hebben; maar dat heb je waarschijnlijk ook als je de 70-200 wegdoet (al heb je dan wel een 70-200 f2.8 natuurlijk )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                    Werkt wél.
                    2.0 extender op 2.8 is 5.6 en nog autofocus.

                    @topicstarter,
                    De dilemma's heb je zelf aangegeven. Het zit hem vooral in enerzijds het gewicht (je moet altijd de 70-200 2.8 meesleuren dan zelfs al heb je voor een bepaalde opdracht maar 4.0 nodig) en het 'ongemak' dat je de extender er moet opsteken/afhalen wanneer je wil switchen tussen beide ranges
                    De topicstarter heeft nu de f4 70-200L
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      De topicstarter heeft nu de f4 70-200L
                      Dat weet ik, maar nergens wordt geproken van de F4 met 2.0 extender, enkel van de 2.8 met 2.0 extender.

                      @topicstarter, mss ook eens volgende topic doornemen:
                      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                      Ik herinner mij wel dat Black B@ndit uiteindelijk zijn 100-400 toch niet verkocht heeft omdat de combinatie van de 70-200 2.8 mét extender te zwaar was om een volledige dag mee rond te lopen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                        Waarom koop je niet de 100-400 (eventueel tweedehands) en doe je hem weg na je safari, en laat de 70-200 thuis.Ok, mogelijks ga je wat verlies hebben; maar dat heb je waarschijnlijk ook als je de 70-200 wegdoet (al heb je dan wel een 70-200 f2.8 natuurlijk )
                        Dat is inderdaad geen slecht idee.
                        Zeker omdat ik het nu moeilijk vind,ook met de tijdsdruk, om zo snel een beslissing te nemen.
                        En uiteindelijk gaat het toch om heel wat geld.

                        De vraag is natuurlijk of ik hem nadien terug verkocht krijg. Zeker met die nieuwe super lens die er zit aan te komen, zullen er nog meer van deze op de tweedehandsmarkt gegooid worden.
                        En naar het schijnt hebben ook niet alle exemplaren een even goede reputatie.
                        Maar, misschien wil ik hem ook helemaal niet meer terug verkopen nadien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                          Normaal gezien moet je hem wel weer verkocht krijgen aan ongeveer dezelfde prijs (tenzij je er zelf te veel voor betaald hebt).
                          Die nieuwe superlens is niet te vergelijken met de 100-400 lens. Ze is van een volledige andere prijscategorie, veel zwaarder en een stop lichtsterker bij 400mm.
                          Dus er zal maar een klein percentage van de huidige 100-400 eigenaars zijn die de upgrade willen/kunnen maken.

                          En mensen die echt het beste van het beste willen en niet te zwaar hoeven te kijken naar de prijs, zullen mss nu al een 400 4.0 of 300 2.8 prime hebben ofzo ipv de 100-400.

                          Er doen wel nog altijd geruchten over een nieuwe 100-400 lens. Wanneer die effectief gelaunched wordt, wacht je best niet te lang met de vorige te koop te stellen als je inderdaad hetzelfde bedrag wil terugkrijgen voor uw lens.
                          Last edited by MilM; 11 november 2011, 13:09.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door svhoyw Bekijk bericht
                            Heb je constant 400mm nodig, dan zou ik voor een prime of de 100-400 gaan. Maar 100-400 en 70-200 op reis lijkt me wel heel slecht voor de rug.
                            Ik ga vaak op stap met de 100-400.Als het maar voor een uurtje of zo is, dan draag ik hem gewoon om de hals, maar dan wel (lees altijd) met een strap van Optech.Misschien off-topic, maar voor mij een wereld van verschil.
                            Ga ik voor meerdere uren , dan hang ik 'm aan het harnas(Think Thank).De 100-400 is misschien niet zo scherp als een 400 prime, maar de foto's zijn voor mij toch scherp genoeg hoor.EN die zoom heeft al dikwijls zijn nut bewezen.(al 2 jaar op rij kon ik van heel dichtbij vliegtuigen fotograferen).Voor quasi dezelfde prijs koop je een 400 prime of 100-400. In Kenia zal je wellicht de meeste foto's maken op 400mm...meteen misschien het veiligst ook .
                            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Safari Kenia - 70-200 met extender ?

                              Tweedehands zijn de 100-400 dun gezaaid,
                              een enkele, 3 jaar oud, voor 200,00 minder dan de nieuwprijs,
                              meer vind ik niet.
                              (buiten een stel oplichters natuurlijk)

                              Dus zal ik voor een nieuwe moeten gaan.
                              En dan zie ik wel hoe hij me bevalt.

                              De 70-200 blijft dan netjes thuis.

                              Dank voor het meedenken

                              Comment

                              Working...
                              X