Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenkeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenkeuze

    Hey!

    Ik heb sinds kort het virus beet en zou graag wat extra informatie hebben over de aankoop van een nieuwe lens (of lenzen). Ik heb een sony alpha390 (bijna een half jaar oud) en heb besloten hem te houden. Hij is voorzien van een kitlens 18-55mm maar dit blijkt ruim onvoldoende. Nu mijn vraag: Kan ik best overschakelen op een 18-200mm lens of een 70-300mm lens? Als ik de eerste koop vliegt men kitlens de deur uit, bij de andere optie niet. Ik ga vaak op stap en merk vaak dat men bereik te klein is (zoom), iemand die ervaring heeft en mij kan vertellen of 200 al dan niet voldoende is?
    Dan nog een vraagje over het merk: Tamron of sigma?

    Een vriendelijke groet
    Oostvogels Thomas

  • #2
    Re: Lenzenkeuze

    [Mod-LesC]Verplaatst van Shoot/discussie naar Objectieven, omdat deze vraag niets te maken heeft met het tijdschrift Shoot.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenkeuze

      Oorspronkelijk geplaatst door thomasoostvogels Bekijk bericht
      iemand die ervaring heeft en mij kan vertellen of 200 al dan niet voldoende is?
      in mijn 15 jaar ervaring is 150mm voldoende. Ik heb er geen idee van welke onderwerpen je fotografeert dus kan ik je geen advies geven.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenkeuze

        zou dan gaan voor de 70-300mm.
        zeker niet voor de 18-200mm van Sigma of Tamron.
        en hou je 18-55 er lekker bij voor wat breedte.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenkeuze

          Wat Bouk zegt
          WillemClassensDesign: Mijn website
          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
          Flitsers:HVL-F42AM;

          Comment


          • #6
            Re: Lenzenkeuze

            Hey, dankjewel voor de repost want ik ondekte ook dat ik men onderwerp verkeerd plaatse, enkel vond ik niet hoe ik het terug kon verwijderen. Als ik dan voor die 70-300 ga was ik nog van plan een vaste lens te kopen. Namelijk deze: Sony 50mm. Goeie keuze?
            Last edited by thomasoostvogels; 9 november 2011, 10:19.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzenkeuze

              Oorspronkelijk geplaatst door thomasoostvogels Bekijk bericht
              ...... ik nog van plan een vaste lens te kopen. Namelijk deze: Sony 50mm. Goeie keuze?
              om waarvoor te gebruiken..?
              tis een leuk lensje hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Lenzenkeuze

                Ik weet niet wat je van je 18-55 lens vind, maar misschien kun je beter een sigma of tamron f2.8 variant aanschaffen met deze lengtes.

                De 50mm is volgens mij een prima lens, maar zoals Bouk ook (alweer) aangeeft, waarvoor wil je deze gaan gebruiken (portret of dergelijke). Gezien je 50mm ook al in je kitlens hebt.
                WillemClassensDesign: Mijn website
                Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                Flitsers:HVL-F42AM;

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzenkeuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door thomasoostvogels Bekijk bericht
                  Hey, dankjewel voor de repost want ik ondekte ook dat ik men onderwerp verkeerd plaatse, enkel vond ik niet hoe ik het terug kon verwijderen. Als ik dan voor die 70-300 ga was ik nog van plan een vaste lens te kopen. Namelijk deze: Sony 50mm. Goeie keuze?
                  [Mod-LesC]Geen probleem, daar zijn de Mods voor! Een gewone poster kan zijn topic niet verplaatsen; je kunt wel de Mods verwittigen via het uitroepteken.

                  [/Mod]

                  Wat die 50mm betreft, gaat het om een lichtsterk objectief? Zo heb ik voor mijn Canon ook een 50mm f/1.8 (de z.g. "fantastic plastic" ). Indien dat bij Sony niet het geval is (nl. niet lichtsterk), dan ga ik akkoord met WillemC (de 50mm zit reeds in je kitlens vervat).
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzenkeuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    .......
                    Wat die 50mm betreft, gaat het om een lichtsterk objectief? Zo heb ik voor mijn Canon ook een 50mm f/1.8 (de z.g. "fantastic plastic" ). Indien dat bij Sony niet het geval is (nl. niet lichtsterk), dan ga ik akkoord met WillemC (de 50mm zit reeds in je kitlens vervat).
                    Sony - SAL-50F18 - Objectif DT 50 mm F1,8 SAM
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzenkeuze

                      Die 50mm zou ik dan gaan gebruiken om feestelijkheden aan tafel (waar niet al te veel licht aanwezig is --> f1,8) te fotograferen. Ook wil ik er mee gaan experimenteren om inderdaad portretten, stillevens en dergelijken mee te fotograferen. Het stoort me gewoonweg enorm dat ik tijdens een gezellig onderonsje met wie dan ook men flits moet gebruiken om dan weer een overbelichte foto te krijgen. De bomma is altijd wel content met een foto van ieder individu maar ik wil meer...

                      Is die tamron 70-300mm die ik eerder aanhaalde een goede optie (lees: een keurige lens)?
                      Op die site staan maar 5 reacties waarvan ik dat nogal weinig vind om me daarop te baseren. Daarbij komt ook dat het me een koopje lijkt.

                      Wat die 18-55 f2,8 betreft --> mooi voorstel

                      Groetjes Thomas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzenkeuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        Sony - SAL-50F18 - Objectif DT 50 mm F1,8 SAM
                        grt,bouk.
                        Dank je Bouk, zag pas achteraf dat er een linkje was!

                        Hoewel ik voor portretten vandaag de dag eerder naar mijn 70-200 f/2.8 IS zal grijpen, of naar mijn 85mm f/1.8, vind ik de 50mm f/1.8 een leuke en betaalbare instap in het "lichtsterke prime"-wereldje.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzenkeuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door thomasoostvogels Bekijk bericht
                          iemand die ervaring heeft en mij kan vertellen of 200 al dan niet voldoende is?
                          Dat hangt er gehal vanaf wat je wilt fotograferen: in de stad is 10mm vaak kort genoeg en 50 lang genoeg, maar ga je bos in voor vogeltjes is 400mm vaak nog te kort.
                          Oorspronkelijk geplaatst door thomasoostvogels Bekijk bericht
                          Dan nog een vraagje over het merk: Tamron of sigma?
                          Tamron 70-300 USD deze heeft voor Sony geen VC.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzenkeuze

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dat hangt er gehal vanaf wat je wilt fotograferen: in de stad is 10mm vaak kort genoeg en 50 lang genoeg, maar ga je bos in voor vogeltjes is 400mm vaak nog te kort.
                            Tamron 70-300 USD deze heeft voor Sony geen VC.
                            Ik zit in antwerpen op kot en probeer hier en daar wel eens wat foto's te gaan trekken, daar kwam ik inderdaad mee toe met men 18-55mm. Men roots liggen in Hoogstraten waar nog veel natuur te spotten valt, hier kwam ik dus al vaak tekort...
                            Wat VC betreft: zit in men toestel ingebouwd.

                            Comment

                            Working...
                            X