Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met licht

    Goede avond!

    Ik ben zeer nieuw in digitale fotografie en heb hier niet zoveel verstand van. Vorige week heb ik mijn eerste DSLR aangekocht wegens interesse in vooral filmografie maar ook fotografie. Daarom werd het een Canon 60D. Nu heb ik enkel nog de kit lens (18-55mm) maar dit wil ik uiteraard wel uitbreiden als ik de nodige financiële middelen ter beschikking heb (ben nog student).

    Het probleem waar ik nu op stuit is dat ik bij minder licht moeilijk foto's kan maken. Ik krijg een zeer donker beeld en heb geen idee hoe ik dit moet oplossen. Als ik echt veel licht toevoeg is de foto nog steeds donker en zijn de kleuren nogal oranje getint. Morgen zal ik enkele voorbeeldfoto's maken.
    Huidige instellingen
    ISO: 800
    Shutter speed: 1/60
    Diafragma: f/5.6

    Als ik enkele kennissen mag geloven moet ik hiermee toch degelijk foto's kunnen trekken, ook als er niet zeer veel licht is? Ik kan amper een foto maken wanneer ik mijn normale kamerverlichting aan heb (wat zeer veel licht geeft).

    Enig idee hoe dit kan? Of is dit normaal? Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Probleem met licht

    Waar heb je die instellingen vandaan? Worden die door de camera aangeven of heb jij ze er op goed geluk ingedraaid?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Probleem met licht

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Waar heb je die instellingen vandaan? Worden die door de camera aangeven of heb jij ze er op goed geluk ingedraaid?
      Na wat research lijken dat ietwat goede settings. Is er iets fout?

      Comment


      • #4
        Re: Probleem met licht

        Oorspronkelijk geplaatst door Tieszo Bekijk bericht
        Na wat research lijken dat ietwat goede settings. Is er iets fout?
        dat weet ik niet. Wat zegt je lichtmeter ervan?

        mij lijkt dat op een zonnige dag buiten zwaar overbelicht en op een kleinschalig optredentje zwaar onderbelicht.

        Volg eens je lichtmeter in AV, TV of P.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Probleem met licht

          Oorspronkelijk geplaatst door Tieszo Bekijk bericht
          Na wat research lijken dat ietwat goede settings. Is er iets fout?
          Dit lijkt redelijk in tegenspraak met dit:

          Oorspronkelijk geplaatst door Tieszo Bekijk bericht
          Ik ben zeer nieuw in digitale fotografie en heb hier niet zoveel verstand van.
          Zoals Putor al zegt 'belichtingsmeter' volgen en welke stand je dat wil doen is jouw keuze, maar zelfs als je dat in M wil doen, is de belichtingsmeter de leidraad.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Probleem met licht

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit lijkt redelijk in tegenspraak met dit:

            Zoals Putor al zegt 'belichtingsmeter' volgen en welke stand je dat wil doen is jouw keuze, maar zelfs als je dat in M wil doen, is de belichtingsmeter de leidraad.
            Wel, ikzelf heb er geen verstand van, maar ik kan er natuurlijk wel informatie over opzoeken. Eens ik het zelf onder de knie heb, kan ik zeggen dat ik meer ervaring heb. Op die manier bedoel ik het.

            Belichtingsmeter, meer uitleg? Waar vind ik dat precies?

            Comment


            • #7
              Re: Probleem met licht

              Oorspronkelijk geplaatst door Tieszo Bekijk bericht

              Belichtingsmeter, meer uitleg? Waar vind ik dat precies?
              Die zit in je camera.....richt de camera op datgene wat je wil fotograferen , druk je sluiterknop halfweg in en lees de waardes af die je camera in tv of av stand je verteld. Ik durf wetten dat de waardes van sluitertijd en diafragma heel anders zullen zijn dan wat het research je aan waardes opgeleverd heeft.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 8 november 2011, 17:10.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Probleem met licht

                Als ik een foto wil maken op Av-mode is de foto lichter maar dan heb ik wel een shutterspeed van 5 ofzo, waardoor de foto zeer blurry wordt. Op Tv hetzelfde probleem als eerst, erg donkere foto.

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem met licht

                  Niet om negatieve commentaren te geven, maar je kan je beter toch even verdiepen in enkele basisbegrippen in de fotografie en ervoor zorgen dat je juist weet waarvoor je de sluitertijd, diafragma, iso waarde, ... kan gebruiken en hoe deze met elkaar verbonden zijn.
                  Er is geen juiste instelling die je altijd kan gebruiken, dit zal telkens anders zijn. Begin eens met het de handleiding van de camera goed door te nemen en dan eventueel een basiscursus doorlezen, dat zal al heel wat duidelijk maken.
                  Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem met licht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Quinck Bekijk bericht
                    Niet om negatieve commentaren te geven, maar je kan je beter toch even verdiepen in enkele basisbegrippen in de fotografie en ervoor zorgen dat je juist weet waarvoor je de sluitertijd, diafragma, iso waarde, ... kan gebruiken en hoe deze met elkaar verbonden zijn.
                    Er is geen juiste instelling die je altijd kan gebruiken, dit zal telkens anders zijn. Begin eens met het de handleiding van de camera goed door te nemen en dan eventueel een basiscursus doorlezen, dat zal al heel wat duidelijk maken.
                    Inderdaad een goed idee en zodra ik weer wat meer vrije tijd heb kan ik daar inderdaad mee aan de slag. Dacht echter dat ik er misschien wel even mee kon rondspelen maar dat schiet niet echt op.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem met licht

                      Dat kan natuurlijk ook, maar dan zullen er veel foto's foutief belicht zijn.
                      De ingebouwde lichtmeter van de camera zou je al een heel eind verder moeten helpen, zoals hierboven al aangehaald. Deze zie je in de zoeker wanneer je de sluiterknop half indrukt. Je zal dan beneden in de zoeker een balkje zien met waardes van -2 tot +2. Wanneer het pijltje bij de 0 staat zou de belichting ongeveer "goed" moeten zijn.
                      Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem met licht

                        je kan je camera natuurlijk ook gewoon op auto zetten. Dan zou je belichting goed moeten zijn en kan je je maximaal concentreren op je onderwerp.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem met licht

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          je kan je camera natuurlijk ook gewoon op auto zetten. Dan zou je belichting goed moeten zijn en kan je je maximaal concentreren op je onderwerp.
                          en je ISO op auto...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem met licht

                            Aha, die belichtingsmeter ben ik nu even mee bezig en kan ik inderdaad wel mee spelen. Dit is maar een richtlijn, toch? Want soms wil ik een donkere en soms een lichtere foto. Maar goed, vanavond zal ik, bij weinig licht, eens kijken wat ik ermee kan doen. Thanks so far!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem met licht

                              Ach, ik merk dat het al veel beter gaat. Ontzettend bedankt guys. Enige nadeel vind ik dat ik de sluitertijd soms zodanig moet aanpassen waardoor de kans erin zit dat ik een wazige foto krijg. Niks aan te doen neem ik aan?

                              Comment

                              Working...
                              X