Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modelfotografie lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modelfotografie lenzen

    Hi,

    ik ben nog volop in de experimentele fase van de fotografie.
    Maar ik heb enkele fotoshoots gepland (meestal buiten ofwel in studio met lichten).

    Ik heb een basis Canon Eos 1000D met de basis lens.

    Nu wil ik graag in een betere lens investeren. Welke kunnen jullie mij aanraden (met het ook op modelfotograie/studiofotografie) ?

    Grtz
    Laurie

  • #2
    Re: Modelfotografie lenzen

    De Canon EF 85mm f/1.8 USM schijnt een vrij goede lens te zijn voor zoiets dacht ik. En de prijs valt ook behoorlijk mee (geen €400)

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Modelfotografie lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Modelfotografie lenzen

        Lennert heeft een hele hoop vriendinnetjes die graag gefotografeerd worden. Dan is een 50 mm geen probleem.

        Ik volg Voltigeur. Ik vind de werkafstand van een 85 mm prettiger voor portretfotografie.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Modelfotografie lenzen

          hoe wil je die modellen op de foto? Van kop tot teen, enkel hoofd?...
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Modelfotografie lenzen

            Ik heb de 85 mm en het is een super lens maar om foto's te nemen van kop tot teen heb je toch serieus wat afstand nodig (op een cropcamera). Daarom kan een 50 mm wel eens handig zijn.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Modelfotografie lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Lennert heeft een hele hoop vriendinnetjes die graag gefotografeerd worden. Dan is een 50 mm geen probleem.
              Ksnappemnie, Jos?

              Comment


              • #8
                Re: Modelfotografie lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                Ksnappemnie, Jos?
                Voor een close-up met een 50 mm moet je érg dicht bij je onderwerp gaan. Als je de dames goed kent, kan je dat zonder gêne doen.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Modelfotografie lenzen

                  Natuurlijk budget is hierbij belangrijk. Vanuitgaande dat je niet veel wilt uitgeven kun je beginnen met een tamron 17-50 2.8. Ik ben verre van een expert en ook in mijn "experimentele" fase maar ben hard bezig lol. Met belichting in een studioachtige omgeving is je lenskeuze niet al te belangrijk lijkt me. 85mm alhoewel een fantastische focale lengte is erg beperkt voor model fotografie tenzij je de ruimte hebt. Koop de tamron en kijk of je wat geld over hebt voor een 85mm.....

                  Heb je geld zat dan verandert het verhaal natuurlijk lol

                  Succes en laat wat foto's zien als die wat worden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modelfotografie lenzen

                    Wanneer de afstand van camera tot het gefotografeerde te klein is dan krijg je een soort van vertekening. Toegepast op portretfotografie, wil je formaatvullend een portret maken met een 50 mm op een APS-C camera dan zit je zo dicht bij het model dat vertekening ontstaat. De neus wordt als het ware te groot en de oren te klein. Bewaar je meer afstand dan is dat porbleem opgelost. Om dan toch formaatvullend te werken heb je een iets langere lens nodig, 85 mm is meestal heel bruikbaar.

                    Het hang overigens ook van de vorm van het geaciht af. Ik werk nog wel eens met een model waarbij ik het lieft een nog wat langere brandpuntsafstand neem.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modelfotografie lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      Wanneer de afstand van camera tot het gefotografeerde te klein is dan krijg je een soort van vertekening. Toegepast op portretfotografie, wil je formaatvullend een portret maken met een 50 mm op een APS-C camera dan zit je zo dicht bij het model dat vertekening ontstaat. De neus wordt als het ware te groot en de oren te klein. Bewaar je meer afstand dan is dat porbleem opgelost. Om dan toch formaatvullend te werken heb je een iets langere lens nodig, 85 mm is meestal heel bruikbaar.

                      Het hang overigens ook van de vorm van het geaciht af. Ik werk nog wel eens met een model waarbij ik het lieft een nog wat langere brandpuntsafstand neem.
                      Klopt... voor portretten een 50mm X cropfactor of een 85mm X 1 op FF. Komt ongeveer gelijk uit en zit goed qua beeldvorming, afstand, vervorming.

                      Enne...
                      Voor een close-up met een 50 mm moet je érg dicht bij je onderwerp gaan. Als je de dames goed kent, kan je dat zonder gêne doen.
                      toch genen bang van modellen zeker hé? Te close moet je inderdaad niet doen. Moet je eens met een 12-24 (op crop wel) een gezicht fotograferen...
                      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                      www.musicinframe.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modelfotografie lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        ... toch genen bang van modellen zeker hé? ...
                        Bang? Niet écht.
                        Ik voel me echter meer op m'n gemak bij Belgische trekpaarden.

                        Helaas, in Edegem zagen ze zo'n model niet zitten voor een volgende strobistenworkshop. Mij zien ze daar niet meer.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modelfotografie lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Lennert heeft een hele hoop vriendinnetjes die graag gefotografeerd worden. Dan is een 50 mm geen probleem.

                          Ik volg Voltigeur. Ik vind de werkafstand van een 85 mm prettiger voor portretfotografie.
                          ik denk dat lennert deze lens aanhaalt omdat 1 budgetvriendelijk en 2 de TS werkt met crop dan kom je ongeveer op een 80mm uit Ik zou eerlijk gezegd toch wat meer geld neerleggen en gaan voor de 85 1.8, das een no brainer, prima lens, ongelooflijk snel, mooie dof, enkel de CA stoort
                          UnicornPictures on Facebook & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modelfotografie lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                            ik denk dat lennert deze lens aanhaalt omdat 1 budgetvriendelijk en 2 de TS werkt met crop dan kom je ongeveer op een 80mm uit Ik zou eerlijk gezegd toch wat meer geld neerleggen en gaan voor de 85 1.8, das een no brainer, prima lens, ongelooflijk snel, mooie dof, enkel de CA stoort
                            Maar Oli toch, net was het juist de ca van de Sigma 85mm die je daarvan weerhield.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modelfotografie lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                              ik denk dat lennert deze lens aanhaalt omdat 1 budgetvriendelijk en 2 de TS werkt met crop dan kom je ongeveer op een 80mm uit
                              jep & jep.
                              Die 50mm is een no brainer voor een beginner die 100 euro goed wil besteden.
                              Ik gebruik hem ook op fullframe, maar is dan niet de ideale portretlens.

                              Comment

                              Working...
                              X