Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens voor voetbalfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens voor voetbalfotografie

    Sedert dit seizoen neem ik foto's tijdens de wedstrijden van mijn 2 jongens.
    Deze worden achteraf gepubliceerd op de website van de club. Ik heb nu een nikon D3100 met de Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens. Nu het weer af en toe al eens begint tegen te vallen zou ik graag een lens willen die wat lichtsterker is.
    Zo iets al dit -> Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano is heel mooi maar zit mijlenver boven mijn budget En voor een hobbyfotograaf is zoiets ook serieus overkill.

    Ik heb lang zitten twijfelen voor deze -> Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR
    Omdat ik dan een groter zoom bereik zou hebben om tot aan de overkant van het veld te geraken. Ondertussen heb ik , uit ondervinding, al vastgesteld dat de foto's er zeker niet beter op gaan worden met zo'n tele-zoom.

    De bedoeling is om de "actie" mooi vast te leggen. Welke lens zou een beter alternatief kunnen zijn voor mijn huidige Nikkor?

  • #2
    Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

    - Die 70-300 heeft meer licht nodig dan de 18-105.
    - Op de tweedehandsmarkt uitkijken naar die 70-200 F2.8, is hetzelfde als naar de naald zoeken in de spreekwoordelijke hooiberg. Een fotograaf die 'm heeft, doet 'm niet meer weg.

    Hoe de D3100 presteert in de hoge ISO's weet ik niet.

    Een goede flitser kan hulp bieden in de slechtste lichtomstandigheden. Ik durf de SB-900 aanbevelen.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

      Waarom niet eens kijken naar de Sigma 70-200 2.8?

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Waarom niet eens kijken naar de Sigma 70-200 2.8?
        Bedoel je deze dan? http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...acro-ii-n.html

        Eens even wat reviews bekijken

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door curtricias Bekijk bericht
          Zo iets al dit -> Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano is heel mooi maar zit mijlenver boven mijn budget En voor een hobbyfotograaf is zoiets ook serieus overkill.
          je kan makkelijk een 70-200mm VRI op de kop tikken, maar die kost nog altijd 1100-1200€ tweedehands...

          een andere mogelijkheid is een 80-200mm f2.8 schuifzoom vanaf 350€, is minder snel in 't focussen en heeft geen VR... maar wel goede kwaliteit...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

            [qoute]een andere mogelijkheid is een 80-200mm f2.8 schuifzoom vanaf 350€, is minder snel in 't focussen en heeft geen VR... maar wel goede kwaliteit...[/QUOTE]

            Als de focus minder snel is en er geen VR is, kan je zoiets dan wel gebruiken voor sportfotografie? Gaan de foto's dan niet allemaal minder scherp zijn?

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

              ik heb 70-300 vr toch al gebruikt voor buitenfoto's tijdens daglicht ...
              als het sporadisch en op amateurniveau is, is deze lens wel voldoende (was dat voor mij toch) ... nu twijfel ik om overstap te maken naar Nikon VRI of Sigma met OS
              Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                Ik heb gemekt dat, optisch gezien, de Sigma 70-200/2.8 OS van grote klasse is. OS heb je bij sportfotografie niet altijd nodig. Ik weet echter niet of de AF prestaties van de combinatie van jouw camra met deze Sigma voldoende zijn. Alsvorens je tot aankoop overgaat zou ik dat zeker uitproberen!
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                  ik heb 70-300 vr toch al gebruikt voor buitenfoto's tijdens daglicht ...
                  als het sporadisch en op amateurniveau is, is deze lens wel voldoende (was dat voor mij toch) ... nu twijfel ik om overstap te maken naar Nikon VRI of Sigma met OS


                  Daar gaat het mij nu net om. Met VR/OS of zonder. Ten eerste scheelt dat een pak in de prijs. Maar als m'n foto's achteraf allemaal onscherp zijn heb ik nog niks.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                    buiten kan je volgens mij zonder VR daar je sluitertijd toch hoog moeten zijn omdat je werkt met snelle bewegende beelden ...
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door curtricias Bekijk bericht
                      Sedert dit seizoen neem ik foto's tijdens de wedstrijden van mijn 2 jongens.
                      Deze worden achteraf gepubliceerd op de website van de club. Ik heb nu een nikon D3100 met de Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR lens. Nu het weer af en toe al eens begint tegen te vallen zou ik graag een lens willen die wat lichtsterker is.
                      Zo iets al dit -> Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano is heel mooi maar zit mijlenver boven mijn budget En voor een hobbyfotograaf is zoiets ook serieus overkill.

                      Ik heb lang zitten twijfelen voor deze -> Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VROmdat ik dan een groter zoom bereik zou hebben om tot aan de overkant van het veld te geraken. Ondertussen heb ik , uit ondervinding, al vastgesteld dat de foto's er zeker niet beter op gaan worden met zo'n tele-zoom.

                      De bedoeling is om de "actie" mooi vast te leggen. Welke lens zou een beter alternatief kunnen zijn voor mijn huidige Nikkor?
                      Om de actie scherp vast te leggen heb je minimaal 1/500 (beter is 1/800) als sluitertijd nodig. Dit is een gegeven als je onscherpte door eigen beweging van het onderwerp wilt voorkomen. Als in de winter het licht slechter wordt heb je 2 keuzes: A. een lichtsterk objectief (70-200 2.8 of een vaste 85mm 1.4 of 1.8) of B. je ISO opschroeven naar 1600 of hoger.

                      VR (OS) gaat je niet helpen omdat deze alleen de eigen beweging van de camera en fotograaf opvangt en dat is niet meer relevant bij sluitertijden van 1/500 of sneller.
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                        Bedankt voor deze info !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                          Ik gebruik de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano in combinatie met de D7000. De 39-punts AF 3D en de 6 fps maken de combinatie "ideaal" voor sportfotografie.

                          De goeie lichsterkte en VR heb je vooral in mindere lichtomstandigheden (zoals binnen of bij slecht weer) nodig. De VR is meestal bij hoge sluitersnelheid overbodig, dus gebruik die zelden voor voetbal.
                          Last edited by chboodts; 13 november 2011, 18:00.
                          Nikon D7000 *** Tokina 11-16 mm 2.8 AT-X PRO *** Nikkor 40mm f/2.8G ED AF-S DX Micro *** Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door chboodts Bekijk bericht
                            Ik gebruik de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano in combinatie met de D7000. De 39-punts AF 3D en de 6 fps maken de combinatie "ideaal" voor sportfotografie.

                            De goeie lichsterkte en VR heb je vooral in mindere lichtomstandigheden (zoals binnen of bij slecht weer).
                            Deze lens wil ik dolgraag hebben op mijn D7000... Ik blijf zoeken naar mooie tweedehands...
                            Nikon D600 / Nikkor 24-70 mm/ Nikkor 70-200mm 2.8 / SB-910

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe lens voor voetbalfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door liverpoolboy1308 Bekijk bericht
                              Deze lens wil ik dolgraag hebben op mijn D7000... Ik blijf zoeken naar mooie tweedehands...
                              momenteel is er wel een promotie van 190 euro korting op deze lens
                              Nikon D7000 *** Tokina 11-16 mm 2.8 AT-X PRO *** Nikkor 40mm f/2.8G ED AF-S DX Micro *** Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano

                              Comment

                              Working...
                              X