Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

    ProbleemPJE omdat ik het - voorlopig dan toch - voor mezelf opgelost heb. Alleen weet ik niet of ik het daarbij moet laten. Dus daarom graag nog enkele opinies van jullie.

    Mijn D7000 stelt correct scherp met verschillende objectieven. Alleen met de 35mm zit hij er behoorlijk naast of beter gezegd achter. Daarom dacht ik dat ik die ene maandagmorgenlens had. Via de winkel is ze naar Procirep gestuurd en teruggekomen met de melding dat er geen afwijking is vastgesteld.

    Ik heb alle lenzen nauwkeurig met testcharts en echte onderwerpen getest en alleen voor de 35mm was finetuning nodig. (AF finetuning gaat van +20 tot -20 bij de D7000)
    Op -18 is de scherpstelling correct. Ik vind dit vrij extreem, maar als de afwijking constant blijft kan ik ermee leven.

    Ik heb ook met Procirep gebeld. Zij vragen om het toestel en de lens samen binnen te geven zodat ze die op elkaar kunnen afstellen. Volgens wat ik gelezen heb zitten daar heel goede techniekers, maar toch is er een klein stemmetje in mijn achterhoofd dat zegt dat als ze iets wijzigen in het toestel, er misschien problemen zouden kunnen ontstaan met mijn andere (4) lenzen.

    De garantie loopt nog een tijd. Ik kan dus de kat uit de boom kijken. Zo zit ik geen tijd zonder camera. Ik mag hem wel zelf binnenbrengen, maar erop wachten kan niet . . .
    Heeft iemand van jullie gelijkaardige ervaringen en wat hebben jullie dan gedaan?

    Alvast bedankt om te reageren.
    Luc

  • #2
    Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

    Zijn de andere lenzen ook zo lichtsterk als de 35mm? Zo, nee dan zou het zo maar kunnen dat je daar ook een afwijking hebt, maar die in de scherptediepte verdwijnt. Heb je wel allemaal lichtsterke lenzen, dan gewoon alles opsturen(als er Nikkor opstaat tenminste).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Zijn de andere lenzen ook zo lichtsterk als de 35mm? Zo, nee dan zou het zo maar kunnen dat je daar ook een afwijking hebt, maar die in de scherptediepte verdwijnt. Heb je wel allemaal lichtsterke lenzen, dan gewoon alles opsturen(als er Nikkor opstaat tenminste).
      Bedankt om te reageren. Ik volg je redenering en de 35mm is inderdaad de meest lichtsterke. Er zijn nog twee Nikkors, de 18-200 VRII en een oude 70-300 G zonder VR. Verder twee Tokina's, de 100mm macro 2.8, die op de relatief korte afstand tot de testchart 3.2 aangeeft en de 11-16 2.8. Met die laatste zit je natuurlijk met een heel grote scherptediepte. De andere lenzen hebben dan wel een kleinere diafragmaopening dan de 35mm, maar blijven ook in het telegebied, wat op zich weer voor een mindere scherpediepte zorgt, correct scherpstellen.
      Alle testen werden uitgevoerd met de grootst mogelijke diafragmaopening.
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

        Is dat iets dat specifiek voor jouw toestel en jouw lens een probleem is, of zijn andere leden met dezelfde combinatie dit probleem ook al tegengekomen?
        Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

          je kunt toch gewoon dat ingesteld houden? dat de camera dat registreert en telkens bij die lens die "afwijking" neemt? problem solved i think
          portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
          Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

            Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
            je kunt toch gewoon dat ingesteld houden? dat de camera dat registreert en telkens bij die lens die "afwijking" neemt? problem solved i think
            +1 !!


            je camera onthoudt toch je instellingen per lens...
            heb een vergelijkbaar probleem met mijn 18-105 en netjes opgelost met t ingebouwde calliberatiesysteem...
            Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

              Oorspronkelijk geplaatst door _Gwen Bekijk bericht
              Is dat iets dat specifiek voor jouw toestel en jouw lens een probleem is, of zijn andere leden met dezelfde combinatie dit probleem ook al tegengekomen?
              Dat ik niet alleen ben weet ik. Een beetje googelen levert wel wat hits op. Daarom ook de vraag naar lotgenoten en wat zij al dan niet gedaan hebben.

              Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
              je kunt toch gewoon dat ingesteld houden? dat de camera dat registreert en telkens bij die lens die "afwijking" neemt? problem solved i think
              Oorspronkelijk geplaatst door darth rikush Bekijk bericht
              +1 !!


              je camera onthoudt toch je instellingen per lens...
              heb een vergelijkbaar probleem met mijn 18-105 en netjes opgelost met t ingebouwde calliberatiesysteem...
              Volledig mee eens. Had ik ook al vermeld. Ik wil ook wel meningen terzake van andere gebruikers kennen.
              In ieder geval bedankt voor jullie inbreng!
              Luc

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                Het is exact hierom dat de finetuning op je camera zit, met geheugen voor verschillende lenzen.
                Als het binnen de grenzen zit is het oké en anders moet de lens opgestuurd worden maar je ziet dat ze binnen de tolerantie's valt en net voor die tolerantie's op te vangen is die finetuning.
                Die kleine verschillen zijn er altijd maar zoals eerder aangehaald zie je het pas goed met zeer lichtsterke lenzen.
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                  Ik gebruik de AFS DX 35/1.8 op een D300s, en hier zijn buiten de relatief luie AF en gebrek aan focus schaal geen klachten te melden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                    Ook mijn D7000 vertoonde wat backfocus. Bij de meeste lenzen was dit opgelost met een kleine correctie, maar bij de 35mm/1.8 heb ik de max. correctie (-20) moeten instellen.

                    Verder geen zorgen over maken, daarvoor dient deze AF fijntuning toch?
                    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                      Iedereen bedankt voor jullie bijdrage. Als er niets verandert, hou ik het zo. Eén lens met in-camera-correctie op vijf moet acceptabel zijn. Nu weet ik zeker dat mijn andere lenzen goed werken met mijn toestel. Als ik de stap waag om een correctie te laten uitvoeren voor de 35mm, dan is het afwachten of dat ook iets verandert voor de andere lenzen. Tot hiertoe heeft niemand - die gereageerd heeft - daar blijkbaar ervaring mee en ik voel me niet meteen aangesproken om als proefkonijn te fungeren.
                      Iedereen nog veel fotoplezier!
                      Luc

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                        Wat ik nog vergeten zeggen (of schrijven) was, is dat ik vastgesteld heb dat de backfocus afhankelijk is van het soort licht. De focustest die ik heb uitgevoerd was onder halogeenlicht, en voor de 35/1.8 kwam ik dan op een correctie van -20.
                        Bij zonlicht focussen al mijn lenzen correct zonder enige fijntuning, en heeft de 35/1.8 een correctie van -7 nodig.
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                          Bij mij zit de 35mm er ook constant naast op m'n D7000.
                          Misschien toch eens de AF-finetuning instellen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                            Als jullie het over finetuning hebben op een D7000, welke methode gebruik je daar het beste voor?

                            thx
                            Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D7000 + 35mm 1.8 backfocusprobleem(pje)

                              Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                              Als jullie het over finetuning hebben op een D7000, welke methode gebruik je daar het beste voor?

                              thx
                              Google eens op "focus target" of "focus chart" en je vindt meteen wat je nodig hebt, met de nodige uitleg erbij.
                              Ekele batterijen in een hoek van 45 graden en scherpstellen op de middelste werkt ook.
                              Luc

                              Comment

                              Working...
                              X