Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info gevraagd i.v.m opzetting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info gevraagd i.v.m opzetting

    Ik heb een vraagje, ik moet een van dezer een reportage maken van een familielid zijn kunstwerken. Deze zouden dan moeten worden samengesteld worden in een portfolioboek
    voor aan galerijen te tonen. Nu komt het, sommige zitten achter glas en sommige zijn vernist. Mijn vraag gaat over waar ik rekening mee moet houden wat licht betreft.
    Zou ik een paraplu gebruiken voor te flitsen, geen flits gebruiken ( zou reflecties in het glas kunnen geven). De foto moeten duidelijk en zuiver zijn. Met een polafilter ben ik al verplicht vanuit een bepaalde hoek te fotograferen om de reflecties uit te filteren, dus zou ook geen optie zijn vermits ik ze kaarsrecht wil hebben. Mijn materiaal zou bestaan uit 1 canon, 50mm, 55-200mm, 1 flits met paraplu (witte), draadloze ontspanner, statief camera en flitser.
    Ik zou de werken beeldvullend willen maken om ze duidelijk in beeld te hebben want het zal A4 formaat worden. Enfin, personen die veel studio werk doen mogen me altijd tips geven waar ik rekening mee moet houden

    Groeten David
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust


  • #2
    Re: Info gevraagt i.v.m opzetting

    Aangezien het 'stilstaande' objecten zijn ... zie ik niet in waarom je een flits zou gebruiken. Daar zoek je alleen maar de problemen met op.

    Gebruik een statief.

    Om je ervan te vergewissen dat je alle licht juist hebt, kan je gebruik maken van een grijskaart.
    Je neemt dan een eerste foto (referentiefoto) van het kunstwerk, samen met de grijskaart. Nadien neem je hetzelfde kunstwerk zonder grijskaart.
    Eens je alle verschillende kunstwerken hebt getrokken kan je aan de hand van je 'referentiefoto' zorgen dat het licht op alle foto's hetzelfde is.

    Zo zou ik dat doen.

    greetz

    Comment


    • #3
      Re: Info gevraagt i.v.m opzetting

      Mocht er hier en daar een foto bij zijn die niet mooi loodrecht op het schilderij genomen werd, dan kan je dit heel gemakkelijk bijwerken met de croptool in photoshop.
      Zo ook, wil je reflecties in het glas vermijden, kan je je wat meer van opzij opstellen en dit naderhand heel gemakkelijk corrigeren.

      Een tutorial die dit goed uitlegt is te vinden op adobetv:
      http://tv.adobe.com/watch/learn-photoshop-cs5/gs03-correcting-perspective-with-the-crop-tool/

      Veel plezier ermee.

      Comment


      • #4
        Re: Info gevraagt i.v.m opzetting

        bij glasreflecties wil een polarisatie filter ook wel eens helpen
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Info gevraagt i.v.m opzetting

          Oorspronkelijk geplaatst door k.arnauts Bekijk bericht
          Mocht er hier en daar een foto bij zijn die niet mooi loodrecht op het schilderij genomen werd, dan kan je dit heel gemakkelijk bijwerken met de croptool in photoshop.
          Zo ook, wil je reflecties in het glas vermijden, kan je je wat meer van opzij opstellen en dit naderhand heel gemakkelijk corrigeren.

          Een tutorial die dit goed uitlegt is te vinden op adobetv:
          http://tv.adobe.com/watch/learn-photoshop-cs5/gs03-correcting-perspective-with-the-crop-tool/

          Veel plezier ermee.
          Thanks! deze is wel heel interessant om te zien, Nu kan ik zoals david_ve zegt wel polafilter gebruiken om de reflecties eruit te halen. Ik zal eerst hier eens thuis uittesten.
          Photography is a way to see the world in detail.
          Fotograaf op rust

          Comment


          • #6
            Re: Info gevraagt i.v.m opzetting

            Glas verwijderen lijkt mij de beste optie.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Info gevraagd i.v.m opzetting

              Als je wat gaat zoeken, vind je zeker meer topics over het fotograferen van schilderijen. Ik weet dat b.v. Black B@ndit daar ook ervaring mee heeft en zeker zijn ervaringen heeft gerapporteerd.
              Dit is zeker een geschikt draadje om te beginnen:
              Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

              En daarin vind je de link naar een andere, oudere topic van Black B@ndit.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Info gevraagd i.v.m opzetting

                De ts heeft het over kunstwerken en niet over schilderijen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Info gevraagd i.v.m opzetting

                  OK... had niet goed begrepen over wat voor kunstwerken het ging. Een schilderij is natuurlijk geen kunstwerk, hé?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X