Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Super Takumar 50mm / 1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Super Takumar 50mm / 1.4

    Goedendag. Bij toeval de hand weten te leggen op een Super Takumar 50mm / 1.4 lens.Ergens op het web von dik onderstaande (vertaalde?) zinnen terug :
    My 50/1.4 Super Takumar includes a manual-auto aperture lever which comes ion handy. You have to sue stopped down metering with these kind of lenses. But this lever lets you focus with the lens wide open which gives you that f/1.4 brightness and then you can flip the lever over to manual for metering and actual picture taking at the aperture of your choice. Not all "alternative lenses" have this feature.
    Het gaat hem blijkbaar omtrent de auto -en manuele stand, maar ik begrijp niet echt wat wordt bedoeld. Mocht iemand zo vriendelijk willen zijn om mij dit proberen uit te leggen? Dank.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: Super Takumar 50mm / 1.4

    Heb jaaaren met 1.4 super-Takumar gewerkt op Asahi Pentax Spotmatic.

    I.m.h.o. ( als ik me het goed herinner ) is het dat gewoon dat schuifmaatje aan de linkerkant van de lens. Boven is helemaal open en beneden is gekozen diafragma-dicht.
    Helemaal open is ideaal om scherp te stellen.
    DIcht geeft je een idee van de dieptescherpte.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: Super Takumar 50mm / 1.4

      [QUOTE=zoltan;3327472
      Helemaal open is ideaal om scherp te stellen.
      DIcht geeft je een idee van de dieptescherpte.[/QUOTE]

      Daarvoor moet je wel een speciaal matglas hebben.
      Bij een standaardmatglas zie je geen enkel verschil tussen F1.4 en 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Super Takumar 50mm / 1.4

        hoi,

        even proberen te plaatsen :
        auto/manual gaat over het diafragma en niet over focussen ( niet dat anders gesuggereerd werd).
        het diafragma werkt als een iris en bepaalt de hoeveelheid licht die op je film/sensor kan vallen. Als je met de lens niet op de camera eens aan de diafragmaring draait zul je dit zien : helemaal open op 1.4 en bijna dicht op 22.

        Het is eigenlijk logisch dat om het licht juist te meten in de camera met het ingestelde diafragma dat diafragma dan ook maar zoveel mag open zijn als je ingesteld hebt( vb F8). Nadeel is dan wel dat je zoeker veel donkerder wordt want er valt minder licht binnen.

        Welnu : moderne "auto" lenzen ( anno jaren 60) hadden er iets op gevonden om via een pinnetje te zorgen dat de lichtmeter wel rekening hield met uw gekozen diafragma maar de zoeker toch helder bleef ( met de grootste opening) tot bij het afdrukken waarbij het diafragma dan dicht ging op de gewenste instelling.

        Die knop waarvan sprake grendelt/ontgrendelt dat mechanisme.
        Is nuttig als scherptedieptecontrole knop ( maar met dan donkerdere zoeker vandaar wellicht de opmerking van "keeskanon" ( bij een electronische zoeker (m43 ea) stelt dat probleem zich evenwel niet (maar dat is een andere discussie)))

        hopelijk heb je iets dan deze misschien toch wel warrige uitleg.

        grten, Geert

        Comment


        • #5
          Re: Super Takumar 50mm / 1.4

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Daarvoor moet je wel een speciaal matglas hebben.
          Bij een standaardmatglas zie je geen enkel verschil tussen F1.4 en 2.8
          Ook iets dat steeds maar doorverteld wordt.
          Op de 7D zie je wel degelijk verschil tussen 1.4 en 2.8. Daar kan het matglas toch niet vervangen worden.
          Een EF-S matglas(zoals kan op 40D, 50D) is inderdaad fijner, maar een stuk donkerder.

          Comment


          • #6
            Re: Super Takumar 50mm / 1.4

            Hartelijk dank aan allen( Zoltan,Keeskanon, Geert62 & Polombian) voor jullie deskundige uitleg .
            Ondertussen ale vele uurtjes zitten experimenteren , doch resultaat niet bevredigend. Ik schijn maar geen echt scherpe foto te kunnen produceren op 1.4 .
            Nochtans oculair tamelijk goed afgesteld. Destijds had ik een 400D; de oculair van een 50D zou beter zijn, en waarschijnlijk zijn het dus mijn ogen die het laten afweten .
            Hoe ga ik daarvoor te werk? Toch maar even vermelden, mocht ik iets fout doen.
            Ik zet mijn 17-40 lens er op (AV) en stel dus automatisch scherp op een object. Met het regelwieletje vd oculair draai ik dan tot ik het zuiverste beeld krijg. Vervolgens de MF-lens er opniuew op en natuurlijk manueel scherpstellen op een object. Maar van dichtbij stel ik blijkbaar toch niet exact scherp op het object.
            Ik had tenminste verwacht dat dit met de 50D wat eenvoudiger zou zijn geweest, en monteren van zo'n matglas is ook al niet voor mij weggelegd.Er worden nochtans goede comments gegeven op die Takumar, maar misschien zal ik dan toch genoodzaakt zijn om een 50mm 1.4 van Canon aan te schaffen , zodat ik steeds automatisch kan scherpstellen
            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: Super Takumar 50mm / 1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
              Toch maar even vermelden, mocht ik iets fout doen.
              Ik zet mijn 17-40 lens er op (AV) en stel dus automatisch scherp op een object. Met het regelwieletje vd oculair draai ik dan tot ik het zuiverste beeld krijg.
              De foute methode, je moet je occulair scherp zetten op de symbolen in de zoeker, als je beeld niet scherp is ga je scherpstellen op een onscherpbeeld. Maar eigenlijk moet je er een nieuw matglas insteken met scherpstelhulpmiddelen, niet voor het occulair te scherp te krijgen, maar gewoon om makkelijk te werken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Ook iets dat steeds maar doorverteld wordt.
                Op de 7D zie je wel degelijk verschil tussen 1.4 en 2.8. Daar kan het matglas toch niet vervangen worden.
                Ik vertel nooit wat door, ik HEB een SMC Takumar 50F1.4.
                Met mijn 30D is het onmogelijk om scherp te stellen bij F1.4 wegens de microlensjes in het matglas.
                De 7D heeft die microlensjes dus niet?

                Comment


                • #9
                  Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                  Hartelijk dank aan allen( Zoltan,Keeskanon, Geert62 & Polombian) voor jullie deskundige uitleg .
                  Er worden nochtans goede comments gegeven op die Takumar, maar misschien zal ik dan toch genoodzaakt zijn om een 50mm 1.4 van Canon aan te schaffen , zodat ik steeds automatisch kan scherpstellen
                  Ik gebruik met mijn SMC Takumar 50 F1.4 een adapter met af confirm , die werkt wel onder F2.8. en dan doet de camera het focussen.
                  Het ligt echt niet aan je ogen , maar aan het matglas.
                  De zoekers in de analoge tijd waren groter en lichtsterker en hadden geen microlensjes nodig en daarom kon er gewoon bij grote diafragmaopeningen scherpgesteld worden.
                  Bij cropcamera's is de zoeker (doorgaans) kleiner en donkerder EN berekend op lichtzwakke kitlenzen, vandaar de microlensjes, maar dat geeft dus beperkingen bij lichtsterke primes en handfocussen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                    Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                    hoi,


                    Is nuttig als scherptedieptecontrole knop ( maar met dan donkerdere zoeker vandaar wellicht de opmerking van "keeskanon" ( bij een electronische zoeker (m43 ea) stelt dat probleem zich evenwel niet (maar dat is een andere discussie)))
                    Je snapt niet helemaal waar het om gaat.
                    Een electronische zoeker kan hier uitkomst bieden, maar niet bij een Canon 50D.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Ik vertel nooit wat door, ik HEB een SMC Takumar 50F1.4.
                      Met mijn 30D is het onmogelijk om scherp te stellen bij F1.4 wegens de microlensjes in het matglas.
                      De 7D heeft die microlensjes dus niet?
                      7D heeft uiteraard ook zo'n lensjes, anders was het zoekerbeeld niet zo helder.
                      Ik heb het nagekeken met m'n Sigma 30 1.4 en het is niet zo erg als jij beschrijft (dwz als je het diafragma sluit tot 2.8 zie je de DOF vergroten).

                      Juist focussen op 1.4 is altijd moeilijk.

                      Ik zou manueel eerder met liveview proberen, maar daar koop je geen 1.4 lens voor .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                        Misschien is het matglas van de 7D weer wat verfijnd t.o.v. de eerdere generaties, maar echt nauwkeurig focussen (wat moet bij F1.4) , daar heb je toch een focushulp voor nodig .
                        Ik taal niet naar liveview, maar dat zou in sommige gevallen ( statiefwerk) toch een uitkomst kunnen zijn.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Je snapt niet helemaal waar het om gaat.
                          Een electronische zoeker kan hier uitkomst bieden, maar niet bij een Canon 50D.....
                          Dus : Takumar opnieuw van de hand doen, dan toch een lens aanschaffen met autofocus ? zoals canon 1.8 II, of 1.4 , of sigma 1.4 ?
                          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                            Ik zou toch eerst een AF confirm adapter proberen of een speciaal matglas met focushulp.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Super Takumar 50mm / 1.4

                              Ach zo. Ik had verkeerdelijk begrepen dat dit voor een 50D geen oplossing was (
                              Een electronische zoeker kan hier uitkomst bieden, maar niet bij een Canon 50D..... ).
                              Heeft u misschien dan meer info ivm zo'n AF confirm adapter?
                              linkje naar kostprijs & type passend voor 50D eventueel ?

                              Het plaatsen van zo'n matglas (inwendig toch?) is al helemaal niet aan mij besteed..

                              Ik merk nochtans dat dergelijke lens vaak gebruikt wordt op 7D en 60D (als filmlens dan - diverse youtube-filmpjes te vinden hieromtrent).Daardoor heb ik mij misschien wel laten misleiden.

                              Dank voor uw respons .
                              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                              Comment

                              Working...
                              X