Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste maal batt.laden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1ste maal batt.laden

    heb net m'n D90 binnen.
    m'n verkoper raade me aan om de batt. voor de eerste maal een ganse nacht op te laden.
    het boekje spreekt van 2.5H.

    iemand ervaring?
    dankoewel

  • #2
    Re: 1ste maal batt.laden

    I.m.h.o. is de tijd aangegeven door de fabrikant een minimum-tijd.
    Vrijwel zeker zit er een Li - ion, of Li MH batterij in ( zonder geheugen ) waarbij er niet veel kan verkeerd lopen.
    Anderen mogen me gerust verbeteren.
    Als't oe blieft
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: 1ste maal batt.laden

      om een optimale levensduur te krijgen zou je ze de eerste 3 keer zeker volledig moeten laten opladen. dus niet onderbreken van het laden.
      een hele nacht aan hangen gaat gen verschil maken want de meeste lader stoppen met laden als ze aangeven dat de accu vol is

      Comment


      • #4
        Re: 1ste maal batt.laden

        had dezelfde mening. bedankt

        Comment


        • #5
          Re: 1ste maal batt.laden

          Laat de Nikon lader dan niet zien wanneer het laden voltooid is?

          Comment


          • #6
            Re: 1ste maal batt.laden

            Laden tot de lader aangeeft dat de accu geladen is, langer laten zitten haalt niets uit.
            Bij een lithium-ion accu stopt dan het laadproces, anders explodeert de accu na een tijdje.

            Als de verkoper nu nog altijd aanraadt om een lithium-ion accu een hele nacht te laden, dan kent die er echt niet veel van....


            Je mag de accu langer in de lader laten zitten, maar dat heeft totaal geen effect bij een automatische lader. Als dat wel het geval is, dan is de lader stuk, en dat kan gevaarlijk zijn, zeker bij een lithium-ion accu, daarom wordt altijd aangeraden om de accu zo snel mogelijk uit de lader te halen als ze geladen is.


            Een nikkel-metaalhydride accu in een "domme lader" zou je de eerste keer wat langer kunnen laten zitten, maar met een lader die automatisch uitschakelt als de maximumspanning bereikt is haalt het dan ook niet veel uit om de accu langer te laden, omdat dat toch niet gaat...

            Iemand van onze fotoclub heeft onlangs ook nog een accu gekocht voor een Canon S95, en kreeg ook weer dat verhaal te horen dat die eerst een hele nacht zou moeten laden.
            De meeste kopers geloven nog altijd de verkoper, en dan heb ik het heel erg moeilijk om de mensen erop te wijzen dat die verkoper onzin uitkraamt (ze willen mij niet geloven, de verkoper heeft altijd gelijk, ook al kent die er niets van).

            Geloof dus ook niet het verhaal dat je de lithium-ion accu eerst een paar keer helemaal leeg moet maken, want dat is het slechtste wat je met zo'n accu kan doen.
            Een lithium-ion accu mag je gerust elke keer terug bijladen, zodat je altijd met een volle accu naar de volgende fotoshoot vertrekt.
            Dat is veel beter dan ze elke keer diep te ontladen voor je ze weer in de lader steekt.

            De verkopers zouden dit eerst moeten lezen voor ze raad geven over het gebruik van lithium-ion accu's:
            Last edited by Black B@ndit; 5 november 2011, 21:40.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 1ste maal batt.laden

              ik volg BB

              Comment


              • #8
                Re: 1ste maal batt.laden

                De batterij de eerste maal een ganse nacht of 24u laten laden is een fabeltje dat vooral gsm verkopers rondstrooien. Als dat écht zo was dan stond het in de handleiding, en ik heb al verschillende gsm handleidingen gelezen en heb nooit enige info over de eerste oplaadbeurd gevonden. Volgens mij is er ooit een verkoper met dit fabeltje begonnen en de rest neemt het gewoon over omdat iedereen het zegt.

                Wat Black B@ndit zegt klopt, een lader stopt met laden of gaat over naar druppelladen als de batterij vol is.

                Een batterij volledig leeg laten gaan is nooit slecht want een batterij is nooit leeg. Als in jou camera bijvoorbeeld een batterij van 6 volt zit kan het goed zijn dat de camera zegt dat de batterij leeg is als er nog maar 5,5 volt opstaat. Helemaal leeg kan dus niet want een camera kan niet werken als er nog maar 1,2 of 3 volt spanning op een batterij zit.

                Ik heb de batterij van mijn D70 van de eerste keer gewoon laten laden tot de lader "vol" aangaf. Mijn D70 is na 15.000 clix gesneuveld maar de batterij werkt nog steeds aan een redelijke capaciteit en naar mijn mening maakt dit alle oplaadtips onnodig.

                Comment


                • #9
                  Re: 1ste maal batt.laden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Laden tot de lader aangeeft dat de accu geladen is, langer laten zitten haalt niets uit.
                  Bij een lithium-ion accu stopt dan het laadproces, anders explodeert de accu na een tijdje.

                  Als de verkoper nu nog altijd aanraadt om een lithium-ion accu een hele nacht te laden, dan kent die er echt niet veel van....


                  Je mag de accu langer in de lader laten zitten, maar dat heeft totaal geen effect bij een automatische lader. Als dat wel het geval is, dan is de lader stuk, en dat kan gevaarlijk zijn, zeker bij een lithium-ion accu, daarom wordt altijd aangeraden om de accu zo snel mogelijk uit de lader te halen als ze geladen is.


                  Een nikkel-metaalhydride accu in een "domme lader" zou je de eerste keer wat langer kunnen laten zitten, maar met een lader die automatisch uitschakelt als de maximumspanning bereikt is haalt het dan ook niet veel uit om de accu langer te laden, omdat dat toch niet gaat...

                  Iemand van onze fotoclub heeft onlangs ook nog een accu gekocht voor een Canon S95, en kreeg ook weer dat verhaal te horen dat die eerst een hele nacht zou moeten laden.
                  De meeste kopers geloven nog altijd de verkoper, en dan heb ik het heel erg moeilijk om de mensen erop te wijzen dat die verkoper onzin uitkraamt (ze willen mij niet geloven, de verkoper heeft altijd gelijk, ook al kent die er niets van).

                  Geloof dus ook niet het verhaal dat je de lithium-ion accu eerst een paar keer helemaal leeg moet maken, want dat is het slechtste wat je met zo'n accu kan doen.
                  Een lithium-ion accu mag je gerust elke keer terug bijladen, zodat je altijd met een volle accu naar de volgende fotoshoot vertrekt.
                  Dat is veel beter dan ze elke keer diep te ontladen voor je ze weer in de lader steekt.

                  De verkopers zouden dit eerst moeten lezen voor ze raad geven over het gebruik van lithium-ion accu's:
                  http://batteryuniversity.com/learn/a...ased_batteries
                  Inderdaad, de verkoper heeft altijd gelijk
                  Ik heb verleden week nog een discussie gehad met mijn schoonouders wiens zoon (mijn vrouw haar broer dus) fietsenmaker is. hij verkoopt dus ook elektrische fietsen met Lion's en zij beweerden bij hoog en bij laag dat die batterij eerst 3 keer helemaal leeg moest gemaakt worden.
                  Nochtans als er een stopcontact of iets dergelijks aan de elektrische huisinstallatie moet gewijzigd worden, moeten ze beroep doen op een elektricien. Zoveel kennen ze er dan van.
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1ste maal batt.laden

                    Li-ion cellen hebben net als alle andere batterijen een beperkt aantal herlaadcycli. Het mooie aan Li-ion cellen is dat een oneindig aantal herlading tussen vol pakweg 75% leeg niet telt als een herlaadcyclus. Enkel van volledig leeg naar volledig vol telt als een cyclus.
                    Dat is volledig tegengesteld aan elk eerder batterijtype en het gaat er niet goed in bij de mensen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1ste maal batt.laden

                      De verkoper hanteert die 12 uur zodat je rustig de handleiding kan lezen en hij verlost is van een aantal vragen
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1ste maal batt.laden

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                        ............
                        Ik heb verleden week nog een discussie gehad met mijn schoonouders wiens zoon (mijn vrouw haar broer dus) fietsenmaker is.......
                        heerlijk toch zoiets....
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1ste maal batt.laden

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                          Ik heb verleden week nog een discussie gehad met mijn schoonouders....
                          Waar begin je ook aan?
                          The bottom line is dus zoals ik al suggereerde: de lader is slim genoeg om het laadproces te sturen, met de
                          productkennis van de gemiddelde verkoper (of schoonouder) in het achterhoofd is dat maar goed ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1ste maal batt.laden

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                            Waar begin je ook aan?
                            The bottom line is dus zoals ik al suggereerde: de lader is slim genoeg om het laadproces te sturen, met de
                            productkennis van de gemiddelde verkoper (of schoonouder) in het achterhoofd is dat maar goed ook
                            De lader is slim genoeg om het laadproces juist te laten verlopen, maar als de verkoper aanraadt om de accu 3 keer helemaal leeg te maken dan is dat zeker niet goed voor de accu.
                            Het is dan dus de verkoper die een grote fout maakt door de verkeerde raad te geven.

                            Maar voor de verkoper zelf kan dat wel de juiste raad zijn, de accu is dan sneller versleten, en ze kunnen er dan ook sneller een nieuwe verkopen.
                            Dat is dus extra winst voor de zaak.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1ste maal batt.laden

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Laden tot de lader aangeeft dat de accu geladen is, langer laten zitten haalt niets uit.
                              't Is bij een Nikon natuurlijk niet van toepassing......Maar bij de lithium-ionbatterijen (jawel, dezelfde soort batterijen - heb het speciaal nagekeken) van Sony gebeurt dat dus wél...In de handleiding van mijn A350 staat een laadtijd aangegeven voor een normale herlading, en voor een volledige herlading.

                              Twee voorbeelden:

                              A900: normale lading: 175 minuten; volledige lading: 235 minuten.
                              A350: idem dito.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X