Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens reinigen

    Mat wat mag en kan je best een lens streep en vlekloos reinigen . Het gaat hem over het glas zelf en niet de filter! er past geen filter op 300mm 2.8
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

  • #2
    Re: Lens reinigen

    Dreft.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Lens reinigen

      Ik doe dit met een nieuw tissue voor brilglazen.
      Een nat doekje dus, en daarna effe erover met een droog brilzeemdoekje
      Canon EOS 5D MIV
      https://www.flickr.com/photos/valloray/

      Comment


      • #4
        Re: Lens reinigen

        Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
        Ik doe dit met een nieuw tissue voor brilglazen.
        Een nat doekje dus, en daarna effe erover met een droog brilzeemdoekje
        Dit product zo de coating aantasten...
        Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
        http://www.racenews.be

        Comment


        • #5
          Re: Lens reinigen

          Voor mijn lenzen gebruik ik Lens Clean van Visible Dust (komt op 15,95 voor flesje van 30ml) en een microvezeldoekje Cleaning Cloth van HQ (komt op 2,95)

          De Dreft van Spanjaart gaat misschien wel langer mee maar ja sommigen op dit forum gebruiken zelfs Scotch Tape om hun sensor te reinigen.

          In sommige grootwarenhuizen kan je ook (micro)vezeldoekjes kopen die prijs/kwantiteit goedkoper uitkomen, maar geloof me, die durven wel eens van hun vezeltjes verliezen of zijn gewoon nog niet fijn genoeg.

          Comment


          • #6
            Re: Lens reinigen

            Dreft afwasmiddel is één van de beste middelen om je lens schoon te maken. Ja en je kan ook dure middelen in de fotozaak kopen, die waarschijnlijk bij de kruidenier of drogist vele malen goedkoper zijn en net zo goed.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Lens reinigen

              Hoe spoel je dan deftig je dreft af en maak je die droog
              Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
              http://www.racenews.be

              Comment


              • #8
                Re: Lens reinigen

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dreft afwasmiddel is één van de beste middelen om je lens schoon te maken. Ja en je kan ook dure middelen in de fotozaak kopen, die waarschijnlijk bij de kruidenier of drogist vele malen goedkoper zijn en net zo goed.
                Omdat ik altijd graag bijleer (en de jongens van Visible Dust schrijven ook al niet wat er in hun potje zit) kan je ons dan ook zeggen wat we dan bij de kruidenier of drogist zouden moeten kopen? Als het goedkoper, even effectief en niet schadelijk is voor de lenscoatings, dan ben ik een en al oor.

                Persoonlijk zie ik ook niet meteen goed in hoe je Dreft (lijkt me nogal dik en kleverig) gaat bezigen op je lens, dus daar ben ik ook even nieuwsgierig naar de tips.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens reinigen

                  Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
                  Hoe spoel je dan deftig je dreft af en maak je die droog
                  In de vaatmachine lijkt me al geen optie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens reinigen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
                    kan je ons dan ook zeggen wat we dan bij de kruidenier of drogist zouden moeten kopen?.
                    HG bril reiniger

                    Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
                    Persoonlijk zie ik ook niet meteen goed in hoe je Dreft (lijkt me nogal dik en kleverig) gaat bezigen op je lens, dus daar ben ik ook even nieuwsgierig naar de tips.
                    was je ook af met pure Dreft? Nadenken mag.........
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens reinigen

                      Als je weet wat een beetje bril kost, dan zit je algauw aan de prijs van een lens.
                      En onze optieker zegt ook: reinigen met afwasmiddel (uiteraard verdund) en met een 'tetradoek', dat zijn die doeken die vroeger als luiers voor baby's gebruikt werden. Daarna afdrogen met een soortgelijke doek.
                      En dat werkt !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens reinigen

                        @hjanssen: dat ga ik zeker onthouden voor als mijn flesje van VD leeg is

                        @fddent: die tetradoeken heb ik gelukkig herontdekt dankzij ons dochtertje idd ook een mooie tip

                        Thanks!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens reinigen

                          isopropylalcohol, kan je kopen bij de fotohandel voor 15 euro voor 5 cl of bij de apotheek voor 2 euro voor 100 cl.
                          beter kuisen dan dat is er niet, word dagelijks in duizenden labos en zo gebruikt om lenzen te kuisen.

                          WEL OPLETTEN dat je eerst je lens blaast met een peertje om zand te verwijderen, zodat je geen krassen gaat maken

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens reinigen

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            isopropylalcohol, kan je kopen bij de fotohandel voor 15 euro voor 5 cl of bij de apotheek voor 2 euro voor 100 cl.
                            beter kuisen dan dat is er niet, word dagelijks in duizenden labos en zo gebruikt om lenzen te kuisen.

                            WEL OPLETTEN dat je eerst je lens blaast met een peertje om zand te verwijderen, zodat je geen krassen gaat maken
                            vandaag ook getest maar kreeg terug vetstrepen . Welk doekje gebruik je dan hierbij
                            Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                            http://www.racenews.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens reinigen

                              De Dreft eerst verdunnen (wel de echte, sommmige goedkope middelen klonteren te veel).
                              Dan de vinger goed bevochtigen en de lens naar de onderzijde gericht poetsen, afspoelen met een beetje water en afdrogen met een vaakgewassen zachte schone theedoek.
                              Met nadruk: glas naar de onderzijde, dan voorkom je dat water in de optiek druipt.
                              OIp deze manier reinig ik mijn kunststof brilglazen ook dagelijks en die zijn na 2 jaar gebruik doorgaans nog krasvrij.
                              Overigens wel mijn advies om lenzen niet te vaak te willen poetsen, zeker telelenzen niet.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X