Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

    Misschien weer de zoveelste vraag van een beginner, maar ik heb al enkele oude draadjes doorlopen en kan er niet meteen goed advies uitfilteren voor mezelf.

    Ik heb namelijk een D700 (full frame dus) en enkele van mijn interessevelden qua fotografie zijn luchtvaart- en natuurfotografie.

    Eind augustus heb ik al wat kunnen oefenen in Malle EBZR op de Fly In en ik ben uiterst tevreden van mijn AF-S Nikkor 24-70mm f2.8 voor de static display.

    Ik had mijn vader zijn oude telezoom, een AF Nikkor 70-210mm f4 in bruikleen voor het tele-werk, en daar merk je dat deze tekort schiet.
    Wat ik op voorhand al wel verwacht had, maar je moet roeien met de riemen die je hebt hé. En dan is mijn moto toch, "beter plaatjes schieten en genieten, dan geen plaatjes schieten"

    Dus, sparen voor een tele-zoom, maar welke? Enerzijds wil ik een tele-zoom, daar een vaste brandpuntsafstand me niet erg praktisch lijkt. Lichtsterkte is gezien de vaak mindere weersomstandigheden ook een belangrijk item, alsook de kwaliteit.

    En ja, dan zit ik met de voor- en nadelen van full frame. Ik hoor veel spotters hier zeggen dat vaak een 500mm nog niet ver genoeg is. En ik neem aan dat dit dan zelfs op een body met crop factor is.

    Vandaar ook volgende vragen:
    A) Welke telezoom voor mijn D700? Ik had zelf al twee voorkeuren, namelijk de Nikkor AF-D 80-400mm f4.5-5.6 ED VR en de Sigma 50-500mm f4.5-6.3 DG OS HSM Nikon, maar ik luister graag naar jullie advies en suggesties.
    B) Gezien mijn bovenstaande opmerking ivm full frame vs crop factor betreffende de brandpuntsafstand. Beter doorsparen om op termijn een tweede body te nemen met crop factor voor het tele-werk?

    Ik hoor graag jullie ervaring en onderbouwd advies!

    ps: @ Mod ik hoop dat mijn vraag hier op zijn plaats is

  • #2
    Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

    Voor de luchtvaart-interesse lijkt uw eigen voorkeur prima. Denk er aan dat geen van beide genoemde objectieven geschikt zijn om te gebruiken met een teleconverter (verlies AF en verlies lichtsterkte).
    Wat betreft natuurfotografie - ik vermoed dat je vooral dieren bedoelt - is het een ander paar mouwen. M.i. zal de combinatie D700 met de genoemde lenzen nog steeds voldoen voor de grotere dieren. Voor de kleinere dieren - vogeltjes en vogel(tje)s in de vlucht zal je snel tegen beperkingen aanlopen. Gebrek aan mm, inderdaad, maar dat kan je opvangen door dichtbij te komen via camouflage - dat houdt in dat je jouw onderwerpen vooraf bestudeert om te weten waar de beste kansen liggen dwz bereid zijn tot een serieuze tijdsinvestering.
    Tweede beperking is de AF-snelheid van de combinatie - die is aan de lage kant. Maar ook in het pre-AF tijdperk werden er prachtige MF natuurfoto's gemaakt.

    Comment


    • #3
      Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

      Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
      Voor de luchtvaart-interesse lijkt uw eigen voorkeur prima. Denk er aan dat geen van beide genoemde objectieven geschikt zijn om te gebruiken met een teleconverter (verlies AF en verlies lichtsterkte).
      Wat betreft natuurfotografie - ik vermoed dat je vooral dieren bedoelt - is het een ander paar mouwen. M.i. zal de combinatie D700 met de genoemde lenzen nog steeds voldoen voor de grotere dieren. Voor de kleinere dieren - vogeltjes en vogel(tje)s in de vlucht zal je snel tegen beperkingen aanlopen. Gebrek aan mm, inderdaad, maar dat kan je opvangen door dichtbij te komen via camouflage - dat houdt in dat je jouw onderwerpen vooraf bestudeert om te weten waar de beste kansen liggen dwz bereid zijn tot een serieuze tijdsinvestering.
      Tweede beperking is de AF-snelheid van de combinatie - die is aan de lage kant. Maar ook in het pre-AF tijdperk werden er prachtige MF natuurfoto's gemaakt.
      Alvast bedankt voor je reactie T.Trapper.

      Teleconverters schrikken met sowieso al af omwille van deze nadelen, dus dat zit wel goed.

      Wat betreft de tweede beperking, zou je dat even kunnen toelichten waarom die aan de lage kant is met zo een combinatie? Daarin is mijn kennis op dit moment nog te beperkt.

      Je hebt alvast gelijk, vroeger werden er ook mooie plaatjes gemaakt, dus moet dat nu ook kunnen hé.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

        De D700 is niet ontworpen voor sport/actie/dieren-fotografie. Cfr bijvoorbeeld ook de max. fps in burst-mode.
        Daarvoor bracht Nikon de D300(s) en D3(s) uit.
        De Nikkor 80-400 is ook gekend voor de tragere AF, al vind ik dat zelf erg meevallen op de D300/D3. Dat zal met de D700 niet anders zijn vermoed ik.
        De zoomfactor vd Sigma is nog hoger en wat dat voor kwaliteit en snelheid op FF betekent weet ik ook niet. Misschien dat anderen daar ervaring mee hebben. Ik zie regelmatig foto's van auto- en motorsport gemaakt met een cropcamera en de Bigma (zonder OS) en die zijn bijzonder goed.
        Als je de Sigma eens kan testen met goed gevolg, dan zou ik daar de voorkeur aan geven omwille van de 500mm ipv de 400mm vd NIkkor. Al komt die in werkelijkheid ook niet helemaal aan de 500.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

          Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
          De D700 is niet ontworpen voor sport/actie/dieren-fotografie. Cfr bijvoorbeeld ook de max. fps in burst-mode.
          Daarvoor bracht Nikon de D300(s) en D3(s) uit.
          da's wel erg snel door de bocht... een D700 is even snel als een D300 en is na de D3s de beste camera voor indoor sport...
          Last edited by d_oracle; 5 november 2011, 16:57.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

            Met een ongeschikte D700 en een nog ongeschiktere Nikkor 80-400 kon ik een F16 focussen en tracken, die op korte afstand langs vloog.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

              Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
              Cfr bijvoorbeeld ook de max. fps in burst-mode.
              Daarvoor bracht Nikon de D300(s) en D3(s) uit.
              Met grip gelijk aan de D300s en eentje minder als D3.........echt helemaal niks voor:
              Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
              De D700 is niet ontworpen voor sport/actie/dieren-fotografie.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                Ik ben zeer te spreken over de Sigma 100-300 f4, en die zou ook goed werken met de convertor van Sigma (maar daar heb ik geen ervaring mee). Als je dan een stop veliest heb je nog altijd 5.6, wat voor buitensport en dierenfotografie geen probleem mag zijn.
                Op de D700 kun je dan toch ook nog de iso's wat bijschroeven ....

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Ik ben zeer te spreken over de Sigma 100-300 f4, en die zou ook goed werken met de convertor van Sigma (maar daar heb ik geen ervaring mee). Als je dan een stop veliest heb je nog altijd 5.6, wat voor buitensport en dierenfotografie geen probleem mag zijn.
                  Op de D700 kun je dan toch ook nog de iso's wat bijschroeven ....
                  Lijkt me een lens waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze. Op zich te weinig mm, maar met convertor mag dat idd ook geen punt zijn. Al zal ik dan mijn mening over convertors moeten herzien. Enig idee of ik met die combinatie dan ook de AF kwijt ben?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                    Ik ga ervan uit dat als je binnen Sigma blijft, alles wordt doorgegeven. Maar dat weet ik niet. (Heb er trouwens een ander topic over geopend.)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                      De Sigma 100-300 f4 zou je op elke camera moeten kunnen gebruiken in combinatie met een 1,4x teleconverter, de AF zou moeten blijven werken (of die dan nog even snel werkt, dat valt af te wachten, ik heb geen ervaring met die lens).

                      Ik gebruik zelf een 100-400 op de 1D MKIII om foto's te maken op EBZR, en dat is een goede combinatie (de 1D MKIII heeft een 1,3x cropfactor).
                      De beeldstabilisatie van die 100-400 is een pluspunt omdat de sluitertijd niet te kort mag zijn bij het fotograferen van propellervliegtuigen (die zet ik in stand II voor panning, en dat werkt prima).
                      Daarom wordt het waarschijnlijk wel moeilijker met de Sigma 100-300 + teleconverter (het percentage bruikbare foto's zal lager zijn omdat er meer kans is op bewegingsonscherpte).
                      Last edited by Black B@ndit; 5 november 2011, 23:12.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                        Ik heb nog eens even in mijn archief gekeken en wat foto's on line gezet. Gebruikte lens: Nikon 2.8 300mm AFS (zonder VR op de monopod) ook in combinatie met de 1,7x converter.
                        Wat betreft tracking e.d. werkt deze combinatie met de D700 behoorlijk goed.
                        Met andere (lichtere combinaties) was het altijd wat minder succesvol.

                        Albums: http://robspanjaart.smugmug.com/Airplanes





                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                          @Blackbandit en Spanjaart: Bart en Rob, alvast bedankt voor jullie bijdrage.

                          Rob, bedankt om nog wat uit je archief te toveren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Liberty Bekijk bericht
                            @Blackbandit en Spanjaart: Bart en Rob, alvast bedankt voor jullie bijdrage.

                            Rob, bedankt om nog wat uit je archief te toveren.
                            In mijn "archief" (op mijn website) kan je ook nog genoeg voorbeelden vinden van de Fly-in.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Telezoom voor Nikon Full Frame? Of?

                              Als Nikon nu met een nieuwe 80-400 VR (een AF-S versie, en optisch beter) zou komen zou het ideaal zijn...

                              Persoonlijk zou ik voor luchtvaart (hetgeen ik eigenlijk zowat altijd vastleg, ik doe niet anders) altijd een crop-camera verkiezen boven een full-frame, tenzij je budget voldoende is voor een 400/2.8 VR (II).... Tenzij je alleen airliners vastlegt, die komen in veel gevallen een pak dichter dan kleinere toestellen, of jets op airshows.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X