Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoelang doen jullie met een camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoelang doen jullie met een camera?

    Ik postte daarnet in het nadelen-topic en kwam tot de conclusie dat ik mijn camera ongeveer zo'n dikke 3 jaar heb. Gecombineerd met de feiten dat ik hem 2e hands kocht en ik hem in die drie jaar toch praktisch dagelijks en soms heel intensief gebruikte vind ik dat wel een mooie levensspan voor een camera (hij werkt nog, maar niet lang meer vrees ik). Vergeleken met de analoge camera's van in den goeien ouden tijd is dat niet echt lang natuurlijk, maar zoals camera's niet oneindig lang meer meegaan en we de dag van vandaag steeds het nieuwste willen (niet iedereen natuurlijk, maar het is wel meer en meer zo) vroeg ik mij af hoe dat bij andere mensen zit.

    Hoelang gaan jullie camera's mee? Hoelang is het langste dat je al werkte met 1 camera? Wat zijn jullie criteria om een nieuwe aankoop te doen, pas als de huidige camera kapot gaat of als er iets nieuws uitkomt? Hoelang zou de gemiddelde DSLR het uithouden, en hoelang houdt iemand het gemiddeld vol met zijn DSLR?


    Met mijn eerste SLR (350D) heb ik 2 of 3 jaar gewerkt. Toen was die plots katchee en heb ik een 2e hands 5D gekocht, die ik nu al meer dan 3 jaar (ongeveer 6 in totaal dus) gebruik maar ook bijna de geest zal geven heb ik het gevoel. Ik ben dus altijd al 'braaf' geweest en niet 'onnodig' een nieuwe camera gekocht, alleen als het niet anders kon. Al heb ik wel het gevoel dat ik zelf al zou die 350D niet kapot gegaan zijn toch een professionelere body zou gekocht hebben in de toennietzoverre toekomst..

    Ik ben eens benieuwd!

  • #2
    Re: Hoelang doen jullie met een camera?

    Voor zo ver ik het kan volgen, is u 5D nog prima in orde, maar vreest u alleen maar dat
    hij de geest zal geven.
    Blijven vrezen, misschien gaat hij er dan ook echt aan.

    Zoals bij alles, gebruiken we hier ook de meest geraffineerde leugentjes om ons in dit
    materieel paradijs te overtuigen dat we iets nodig hebben, dat we er naar verlangen,
    dat we er niet zonder kunnen, dat we dan pas mee tellen. Enzovoort.

    Hoelang iemand met een camera doet zal voor een groot deel afhangen van zijn beurs,
    denk ik, en voor een ander deel naar onze onstilbare drang en hang naar alweer het
    allerlaatste technologisch wonder, naar het nieuwste van het nieuwste, naar net dat
    snufje meer.

    Met mijn eerste digitale camera deed ik tien jaar. Dat was een compact van Nikon. En
    ik was er tevreden mee. Tot ik begon te zoeken en te lezen en dusdoende leerde dat
    ik eigenlijk niet tevreden over mocht zijn. Want er was nieuwer, beter, mooier met
    meer mogelijkheden, meer dit meer dat.

    Allemaal flauwekul natuurlijk maar in het beste geval nieuwe bevrediging en plezier,
    zo menselijk als je eigen gesnurk....

    Comment


    • #3
      Re: Hoelang doen jullie met een camera?

      Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
      Voor zo ver ik het kan volgen, is u 5D nog prima in orde, maar vreest u alleen maar dat
      hij de geest zal geven.
      Blijven vrezen, misschien gaat hij er dan ook echt aan.
      Eens de sluiter boven de 1/5000ste niet meer opent is een camera niet meer prima in orde.

      Comment


      • #4
        Re: Hoelang doen jullie met een camera?

        Tja, DAT had je er niet bij vermeld.., je had het alleen over vrees en niet over symptomen.

        Comment


        • #5
          Re: Hoelang doen jullie met een camera?

          leeftijd is geen maatstaf.
          het gebruik van de camera wel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hoelang doen jullie met een camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Tja, DAT had je er niet bij vermeld.., je had het alleen over vrees en niet over symptomen.
            Dat is waar, maar ik dacht niet dat het relevant was voor mijn vraag. Dusja, ik hoop dat mijn camera nog blijft werken maar ik verdien er mijn geld mee, en het is moeilijk om met materiaal te werken waar je geen 100% meer op kan vertrouwen. Want voor hetzelfde geld stopt hij helemaal met werken middenin een reportage en ik heb geen backup body...

            Comment


            • #7
              Re: Hoelang doen jullie met een camera?

              Oorspronkelijk geplaatst door Whispers Bekijk bericht
              ........ en ik heb geen backup body...
              foei......en je verdiend je geld ermee..!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                nikon F70 momenteel 8 jaar, even een F 90 gehad, na 1 jaar helemaal om zeep... (nochtans zou de F90 "beter" zijn)
                en geen van de toestellen die ik heb zijn nieuw, dus: ze gaan al HEEL LANG mee

                ja, analoog...
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  foei......en je verdiend je geld ermee..!
                  grt,bouk.
                  Ja je hebt gelijk, daar zal wel verandering in komen, maar eerst nog wat sparen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    nikon F70 momenteel 8 jaar, even een F 90 gehad, na 1 jaar helemaal om zeep... (nochtans zou de F90 "beter" zijn)
                    en geen van de toestellen die ik heb zijn nieuw, dus: ze gaan al HEEL LANG mee

                    ja, analoog...
                    Wat was er gebeurd met de F90?

                    Ik werk analoog met een Canon A1, maar ook 2e hands gekocht dus geen idee hoe lang en hoeveel die al gebruikt werd. Verder heb ik nog een EOS 1000F van mijn vader die ondertussen zo'n 20jaar is, regelmatig gebruikt werd (tot ik mijn A1 had).. Die is denkik zelf nog helemaal ok.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                      Mijne eerste digitale spiegelreflexcamera : Pentax EI2000 (2Mp) wordt nog steeds gebruikt, niet meer door mij, wel door mijn dochter. Dat beestje is ik schat zo'n 12 jaar oud (kan ook iets ouder zijn).
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        foei......en je verdiend je geld ermee..!
                        grt,bouk.
                        ja, Foei!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          ja, Foei!
                          aangepast.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                            Ik weet niet in hoeverre dat relevant is voor een pro, maar ik hoop dat die van mij nog werkt tegen dat ik hem volledig tot zijn recht kan laten komen. Als moest blijken dat ik voor mijn toekomstige stijl al de toeters en bellen niet nodig heb, moogt ge hem hebben voor eentje waar ik een flits kan opzetten die ook indruk maakt op leken, en die wat meer iso heeft plus snellere en langere destructieve bursts, met minder lawaai.

                            Ondedrtussen ga ik niet winkelen, want daar heb ik een hekel aan,,... vraag dat maar aan mijn vrouw.
                            Zeg haar anders dat ik die nieuwe 1d nog niet heb, en dat ik die zwarte wel neem als ze mijn lievelingskleur nog steeds niet hebben.

                            Ik heb mijn nieuwe lens eens op zo'n oude 5d gezet, maar was toen zo ontgoocheld over het off-cammera resultaat, dat ik mijn leerprocces waarschijnlijk al lang had gestaakt, moest ik daarmee hebben moeten beginnen zonder perspectief op een snelle dood.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoelang doen jullie met een camera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Whispers Bekijk bericht
                              Eens de sluiter boven de 1/5000ste niet meer opent is een camera niet meer prima in orde.
                              De kostprijs om een sluiter te laten vervangen overstijgt de nieuwprijs of zelfs tweedehandse prijs van een fullframe bij mijn weten nog steeds niet. Als je huidige 5D nog steeds aan je vereisten voldoet qua sneheid beeldkwaliteit e.d waarom laat je hem niet gewoon repareren?
                              De reden waarom velen en ook ik een nieuwe body kopen is meestal niet omdat de oude defect gegaan is..maar omdat je graag eens wat nieuw speelgoed in je handen krijgt.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X