Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste HDR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn eerste HDR

    Hoi -
    Graag had ik nog wat meer tips gekregen omtrent het maken van de perfect HDR
    Moet deze trouwens nog steeds worden bijgewerkt via bijvoorbeeld Photoshop?

    Dit zijn 2 foto's die geen verdere bewerkingen hebben ondergaan





    grtz Kimmie xx

  • #2
    Re: Mijn eerste HDR

    Dit is dus HDR zoals het zeker niet moet. Totaal onrealistisch resultaat. Steek er terug wat schaduw en contrast in, en verlaag de saturatie.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Mijn eerste HDR

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Dit is dus HDR zoals het zeker niet moet. Totaal onrealistisch resultaat. Steek er terug wat schaduw en contrast in, en verlaag de saturatie.
      Vind ik ook te tekeningachtig... maar toch wil ik ergens wel de grens van het onbestaande...

      Comment


      • #4
        Re: Mijn eerste HDR

        HDR en surrealisme zullen altijd scherp tegen elkaar aan blijven hangen. Ik vind persoonlijk de tweede foto iets rustigs over zich heen hebben; het tekeningachtige maakt dat het een apart beeld is.
        Als je met HDR deze kant op wil gaan, dan hoef je de foto's niet meer door Photoshop te halen, ze zijn al goed genoeg gelukt. Wil je echter een fotorealistische resultaat, dan zul je heel wat parameters van het HDR programma moeten terugschuiven naar realistische waarden, zodat je er alleen maar voor probeert te zorgen dat het dynamisch bereik van de foto vergroot wordt, zonder dat het karakter wordt aangepast.
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Mijn eerste HDR

          Tis alvast een begin hé.....vanaf nu kan het alleen nog verbeteren. Halo's (blekere zones rondom bepaalde delen) moet je zeker verminderen. Met welke software ben je gestart??? Heb je hdr toegepast op een paar jpeg's, tiff's of raw's???
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Mijn eerste HDR

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Tis alvast een begin hé.....vanaf nu kan het alleen nog verbeteren. Halo's (blekere zones rondom bepaalde delen) moet je zeker verminderen. Met welke software ben je gestart??? Heb je hdr toegepast op een paar jpeg's, tiff's of raw's???
            Met behulp van het programma Photomatrix Pro, ik werkte met 5 verschillende foto's telkens in jpeg-formaat... Raw's moeten anders nog worden omgezet waarschijnlijk en nemen volgens mij te veel plaats op geheugenkaart. Worden Halo's dan bijgewerkt via bijvoorbeeld Photoshop?

            Dank bij voorbaat - Kimmie xx

            Comment


            • #7
              Re: Mijn eerste HDR

              Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
              HDR en surrealisme zullen altijd scherp tegen elkaar aan blijven hangen. Ik vind persoonlijk de tweede foto iets rustigs over zich heen hebben; het tekeningachtige maakt dat het een apart beeld is.
              Als je met HDR deze kant op wil gaan, dan hoef je de foto's niet meer door Photoshop te halen, ze zijn al goed genoeg gelukt. Wil je echter een fotorealistische resultaat, dan zul je heel wat parameters van het HDR programma moeten terugschuiven naar realistische waarden, zodat je er alleen maar voor probeert te zorgen dat het dynamisch bereik van de foto vergroot wordt, zonder dat het karakter wordt aangepast.
              Een foto' van bijvoorbeeld een babbelend keekje.. (=kabbelend beekje ) zouden dus eerder meer realistisch mogen overkomen? Zodat makkelijk de verschijvingen in het water zichtbaar zijn?

              Dank bij voorbaat - Kimmie xx

              Comment


              • #8
                Re: Mijn eerste HDR

                Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie xx Bekijk bericht
                Met behulp van het programma Photomatrix Pro, ik werkte met 5 verschillende foto's telkens in jpeg-formaat... Raw's moeten anders nog worden omgezet waarschijnlijk en nemen volgens mij te veel plaats op geheugenkaart. Worden Halo's dan bijgewerkt via bijvoorbeeld Photoshop?

                Dank bij voorbaat - Kimmie xx
                Met RAW ga je veel meer dynamisch bereik hebben. Zoveel kost een wat groter geheugenkaart toch niet?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn eerste HDR

                  blijft staan dat het but foto's zijn.niet meer doen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn eerste HDR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie xx Bekijk bericht
                    Met behulp van het programma Photomatrix Pro, ik werkte met 5 verschillende foto's telkens in jpeg-formaat... Raw's moeten anders nog worden omgezet waarschijnlijk en nemen volgens mij te veel plaats op geheugenkaart. Worden Halo's dan bijgewerkt via bijvoorbeeld Photoshop?

                    Dank bij voorbaat - Kimmie xx
                    Het grootste nadeel van jpeg is dat in dit bestandsformaat geen extra nuttige informatie zit welke photomatix pro in een raw bestand nog wel zou kunnen vinden. Je maakt het bereik van je afgeleide hdr foto daardoor al veel smaller. Indien één van je jpeg's net buiten het bereik van de scene zitten zal de photomatix software pixels proberen uit te vinden om gaten zonder detail te vullen. In je tweede foto kan je zien wat ik bedoel...aan de onderkant van de houten constructie is een groot vlak gevuld met blauw.
                    Halo's moet je in photomatix pro zelf proberen te verminderen door de schuivers te verplaatsen.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn eerste HDR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kimmie xx Bekijk bericht
                      Hoi -
                      Graag had ik nog wat meer tips gekregen omtrent het maken van de perfect HDR
                      Moet deze trouwens nog steeds worden bijgewerkt via bijvoorbeeld Photoshop?
                      Dit zijn 2 foto's die geen verdere bewerkingen hebben ondergaan
                      ...
                      Als je tips wil krijgen over foto's ben je beter af door te posten in de beginnershoek of beoordeling. Denk ik toch.
                      Bijwerken in een bewerkingsprogramma? Ja... bvb om ze recht te zetten want ze staan vreselijk scheef .

                      Wellicht hou jij van deze bewerking. Ik vind het er ver over. De beelden hebben niks realistisch meer... en uiteindelijk was dat het oorspronkelijke opzet van HDR. Maar dat is smaak en daar wil ik hier geen boom over opzetten.
                      Nu ja; elke vogel zingt zoals hij gebekt is en of je nu een HDR programma gebruikt of een simpel bewerkingsprogramma om tot dit of een ander resultaat te komen, dat maakt eigenlijk niks uit.
                      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                      Oók wandelen met GPS?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn eerste HDR

                        Als je een beetje engels kunt, hier is wel een goede site om eens te bekijken.

                        Hdr cookbook

                        Groeten David
                        Photography is a way to see the world in detail.
                        Fotograaf op rust

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn eerste HDR

                          hartelijk dank.. zal ik meteen eens bekijken
                          wel probleem dat ik niet goed engels kan..
                          gelukkig zijn er genoeg vertaalsites ^^

                          Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                          Als je een beetje engels kunt, hier is wel een goede site om eens te bekijken.

                          Hdr cookbook

                          Groeten David

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn eerste HDR

                            Ach... omhet nu te betitelen als but foto's... ik zie het meer als een vorm van "kunst" en daarin kan alles...
                            Van deze stijl moet je inderdaad houden, voor mij is het vaak een beetje té en mag het wat meer bij de realiteit zijn, hoewel ik het soms ook wel leuk vind.
                            Dat zelfde heb ik overigens met de vele soorten "filters" in fotosjop programma's ook...soms mooi en bruikbaar...voor andere foto's niet.

                            Het leuke van de HDR mogelijkheid vind ik dat je het nu juist "beperkt" zoals puur voor een verbetering van een foto kan toepassen, of overdreven zodat de foto een "kunst" wordt voor de liefhebbers daarvan.

                            Een leuke en goede site om een en ander te leren over HDR vond ik deze (in het Engels, voor mij geen probleem maar met google translate of dergelijke kan je al een heel eind komen naar Nederlands als het Engels te lastig is)
                            Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                            Bij de Guides staat een 3 delige uitleg voor HDR.

                            (Veel minder uitgebreid maar) in het Nederlands zijn er ook wel site's te vinden zoals deze:
                            Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.


                            Om de Halo effecten te verminderen kan je uiteraard inderdaad met de schuifjes spelen.
                            Toch is mij gebleken (na een tip elders op Inet) dat wanneer je alleen Exposure Blending (wat in Photomatix Pro ook zit) gebruikt in plaats van Generate HDR een veel beter resultaat krijgt (lees...vrijwel tot geen Halo's).
                            Recht zetten zou ik ze wel doen, maar ook dat kan een bewuste keus van de maker zijn geweest...

                            Edit,
                            Bij Fotomatrrix Pro hoef je niet eerst een Raw foto om te zetten naar JPG.
                            Zoals bij de meeste van dit soort programma's kunnen die gewoon raw foto's inlezen (nef in mijn geval omdat ik een Nikon heb) en na bewerking als JPG wegschrijven.
                            Last edited by Nick Altena; 11 november 2011, 16:45.
                            Nikon D5000 en wat lenzen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn eerste HDR

                              Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                              Als je een beetje engels kunt, hier is wel een goede site om eens te bekijken.

                              Hdr cookbook

                              Groeten David
                              Tanks voor deze link, dit is inderdaad ook een zeer uitgebreide info bron voor HDR
                              Nikon D5000 en wat lenzen.

                              Comment

                              Working...
                              X