Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Automat. iso instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Automat. iso instellingen

    Een vraagje,
    Gebruiken jullie (bij dagelijks gebruik) soms,meestal,altijd auto. iso instelling?Ik heb die instelling op m'n nikon D5000 maar ik gebruik die immers nooit of zelden.Als ik hem gebruik is ,volgens mij, die iso waarde "altijd" te hoog ingesteld op auto.
    Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

  • #2
    Re: Automat. iso instellingen

    Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
    Een vraagje,
    Gebruiken jullie (bij dagelijks gebruik) soms,meestal,altijd auto. iso instelling?Ik heb die instelling op m'n nikon D5000 maar ik gebruik die immers nooit of zelden.Als ik hem gebruik is ,volgens mij, die iso waarde "altijd" te hoog ingesteld op auto.
    Nooit. Automatische camera's maken automatische foto's .

    YMMV Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Automat. iso instellingen

      Bij snel wisselende lichtomstandigheden gebruik ik regelmatig de auto-isofunktie en stel daarbij de volgende waardes in: iso laag 200, iso hoog H12 en een maximale sluitertijd van 1/f en eventueel hoger als de lens VR heeft. De iso die dan wordt gekozen door de camera is dan altijd de laagste bij die sluitertijd en meestal lager dan gekozen zou zijn zonder auto iso.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Automat. iso instellingen

        Mijn Canon heeft dat niet : dus nooit.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Automat. iso instellingen

          Vrijwel altijd ISO auto.
          Maar telkens controlenren, bij elke opname.
          Heb twee knoppen op de camera, Nikon 7000, waaronder een groot aantal camerainstellingen zitten, die op voorhand door de gebruiken zijn bepaald,
          deze instellingen worden telkens automatisch opgeroepen.
          Hieronder zitten steevast, ISO waarde, diafragma en sluitertijd, als vooraf bepaald.
          Dit is handig om geen vergissingen te maken.
          Het zijn basisinstellingen.
          Uiteraard foto per foto, controleren, en desgewenst de waarden bijstellen.
          Varieert de automatisch ingestelde ISO waarde tussen ISO100 en ISO400, wordt er in veel gevallen niet meer aangeraakt.
          Vind ik erg handig.
          't is uiteraard een manier van werken, waar ik me zelf goed bij voel.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: Automat. iso instellingen

            Ik gebruik maar af en toe auto iso, maar dan stel ik ook de maximale isowaarde voor auto in op de camera.
            Die moet dan niet te hoog zijn.
            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Automat. iso instellingen

              Voor foto's waar weinig moeite ingestoken wordt (familiekiekjes, foto's van vrienden, ...), gebruik ik auto-iso vaak. Komt zeker van pas in donkere omgevingen of op plaatsen waar de lichtomstandigheden veranderen.
              Wanneer ik wel moeite en tijd steek in het nemen van een foto kies ik de iso waarde altijd zelf. (meestal dan zo laag mogelijk )
              Nikon D90 + Nikkor 17-55mm + Nikkor 18-105mm + Nikkor 70-300mm + Nikkor 35mm 1.8

              Comment


              • #8
                Re: Automat. iso instellingen

                Als ik met mijn Canondiafragmavoorkeuze de iso op automaat zet gaat hij bij een voor een lange lens en een voor mij te trage sluiter (van bijvoorbeeld 1/320) een m.i. onnodig lage iso kiezen, van bijvoorbeeld ook 320.
                Kies ik de sluitertijd in diens voorkeuze dan zal hij ook een lage iso kiezen alvorens het diafragma te sluiten.
                Ik kies daarom in de sluitertijdvoorkeuze voor een veilige snelle sluiter die ik hem pas laat verlagen als hij de grootste opening heeft bereikt, en neem dus een vaste iso. Mijn langste lens presteert namelijk goed bij volle opening,
                In manueel kan ik de iso ook op automaat zetten, maar dan weigert hij 2 stops onderbelichting tot hij de 400 iso heeft bereikt, om daar dan koppig te blijven staan.
                Last edited by Poza; 11 november 2011, 08:54.

                Comment


                • #9
                  Re: Automat. iso instellingen

                  Alles wat automatisch is, is "te mijden". Ken je camera en regel alles zelf. Vraagt wat tijd, maar geeft ook de beste foto's. En in het bijzonder vermijd je er mislukte foto's mee met veel ruis.
                  Dacht ook eens de slimmen uit te hangen door met mijn compact camera Panasonic LX5 de Aut. iso instellingen tot 200 iso te moeten instellen omdat de flash alle behalve toereikend is. Zelfs met limit 200 heb ik een pak foto's moeten dumpen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment

                  Working...
                  X