Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtwinst bij concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtwinst bij concertfotografie?

    Hallo

    wat levert me meer winst (hogere sluitertijd, betere/scherpere beelden) op bij donkere omstandigheden (concreet concerten/theatervoorstellingen in een cultureel centrum waar flitsen niet mag)?

    1. de aankoop van een nieuwe 5DII samen met mijn EF 100-400 4.5 - 5.6 (meer lichtgevoeligheid door FF sensor)
    of
    2. de aankoop van een nieuwe EF 70-200 2.8 IS II samen met mijn 450D (meer lichtgevoeligheid door groter diafragma)

    De kostprijs is nagenoeg gelijk en speelt dus geen rol.

    Voor de volledigheid: ik heb ook nog een EF 24-105 4.0 en EF 100 2.8 (macro, maar voldoet prima in deze omstandigheden).

    Benieuwd naar jullie inzichten!
    Johan
    -----------------
    www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

  • #2
    Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

    Uitzoeken of er meer dan 2 stops verschil zit tussen de 5D en de 450D op DxO-mark.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Uitzoeken of er meer dan 2 stops verschil zit tussen de 5D en de 450D op DxO-mark.
      450D = (Low-Light ISO) 692 ISO
      5DII = (Low-Light ISO) 1815 ISO
      Hoe weet ik nu of dit 2 stops is? Gewoon vermenigvuldigen (2,6 stops) of berekenen via de regel 25% verschil is 1/3 stop? Want dan kom ik niet aan 2 stops ...
      -----------------
      www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

      Comment


      • #4
        Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

        100-400 laat die optie maar vallen, tenzij je helemaal achteraan de zaal gaat staan en zelf een volgspot meeneemt.
        5D ja
        5D mk 2 ja
        7D ja
        1d mk3 ja

        + 70-200 mk1 of 2 met of met zonder IS
        of een vaste lens, 100mm f2, 85mm f1.8
        Ik haal mijn 70-200 enkel boven op podia waar ik minstens 2-3m vd artiest sta.
        Dus een 'simpele' 28-75 of 24-70 f2.8 volstaat ook.
        je 24-105 4 ook maar dan moet je de iso's zo hard opmhoog knallen dat je best een 5D mk2 hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
          100-400 laat die optie maar vallen, tenzij je helemaal achteraan de zaal gaat staan en zelf een volgspot meeneemt.
          Niet mee eens. Ik gebruik regelmatig een 80-400 op concerten, soms nog op DX ook, en dan kun je prachtig portretten maken.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

            De 70-200 f2,8 L IS II is een heel goede lens voor concertfotografie, daarbij maakt het niet uit op welke camera je die gebruikt.
            Maar met de 70-200 f2,8 L IS II op een 5D MKII kan je wel betere foto's maken als er echt weinig licht is, omdat de hoge iso van die camera een heel stuk beter is dan die van een 450D.

            Voor concertfotografie denk ik er zelfs niet aan om de 100-400 mee te nemen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

              Een hoge ISO body + een lens als de 70-200 2.8 is de beste oplossing. Eén van beide is slechts een stap in de richting... Afhankelijk van 't budget kan je voor 5DII, 7D, 1DIV en/of een 70-200 2.8L (al dan niet IS) gaan. Eventueel in meerdere keren, en dan zou ik eerst voor de lens gaan (die blijft, bodies veranderen sneller en de nieuwere varianten zullen wel weer beter zijn op hogere ISO dan de vorige).
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                Allereerst al bedankt voor de reacties. De reacties aangaande mijn fijne 100-400 vind ik niet zo leuk Dit weekend stond hij achteraan de zaal boven op de tribune op een statief met deze foto als resultaat. Is die dan zo slecht? Geen flits of volgspot maar de iso inderdaad op 1600 op een 450D. Daarom dat ik dacht dat de 100-400 op een FF toch wel een behoorlijk resultaat kan opleveren.

                Ik schreef ook bewust cultureel centrum omdat het hier om een zittend publiek gaat en ik niet van in de zaal trek, behalve dan helemaal achteraan en van de zijkant van het podium.
                -----------------
                www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De 70-200 f2,8 L IS II is een heel goede lens voor concertfotografie, daarbij maakt het niet uit op welke camera je die gebruikt.
                  Maar met de 70-200 f2,8 L IS II op een 5D MKII kan je wel betere foto's maken als er echt weinig licht is, omdat de hoge iso van die camera een heel stuk beter is dan die van een 450D.
                  Daar ben ik het mee eens en dat wist ik al. Maar ik wil op dit moment mijn situatie verbeteren en vraag me af hoe ik het budget van 2000 euro het best kan besteden.
                  -----------------
                  www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Een hoge ISO body + een lens als de 70-200 2.8 is de beste oplossing. Eén van beide is slechts een stap in de richting... Afhankelijk van 't budget kan je voor 5DII, 7D, 1DIV en/of een 70-200 2.8L (al dan niet IS) gaan. Eventueel in meerdere keren, en dan zou ik eerst voor de lens gaan (die blijft, bodies veranderen sneller en de nieuwere varianten zullen wel weer beter zijn op hogere ISO dan de vorige).
                    Uiteindelijke doel is inderdaad hoge ISO body en 70-200 2.8 en ik ga inderdaad in stappen moeten werken want alles ineens gaat niet.
                    Ik onthou vooral die voorkeur voor de lens bij jou. Mss best eerst een 2e hands 70-200 2.8, dan een andere body om dan binnen een jaar of 3 - indien nodig - af te ronden met een state of the art 70-200 of dan bestaand equivalent
                    -----------------
                    www.jwain.be - Facebook - 500px - G+ - Twitter

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                      Met een budget van iets meer dan 2000€ kan je zowel een nieuwe body als een lichtsterk objectief kopen.
                      Je zou eens kunnen kijken naar een 60D (899€) die doet het qua ISO al 2 stops beter dan je huidige 450D. Combineer deze met een Sigma 70-200 f2.8 DG OS HSM.(1219€) en je hebt een combo die zeer geschikt is voor theater fotografie.
                      De top is natuurlijk een 5D mk2 met daarop een canon 70-200 f 2.8 usm is. maar dan zal je wat dieper in de buidel moeten tasten. Je moet er ook rekening mee houden dat je met de 5D minder tele zal hebben dan met je cropcamera.
                      Zelf fotografeer ik bijna wekelijks in theater, ik zit dan op ongeveer een meter of 4-5 van het podium. Ik gebruik een D700 met daarop een 70-200, daarnaast een D300 met een 24-70 beide f 2.8. ISO waarden gaan niet boven 3200 op de D700 en 1600 op de D300.
                      Eric Van Aerschot BD0730BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                        135mm f2 ? kost 2dehands rond 650-700 ( ook 70-200mm non is ) of ietsje meer en heb je geld over voor een 2dehands 5d mk2.......

                        succes, altijd moeilijk dit soort keuzes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtwinst bij concertfotografie?

                          In de tijd dat ik een Canon 5D (m1) had was ik heel blij met de hoge iso prestaties en schoot podiumwerk vooral met een 2.0 135L lens. Licht, snelle AF enz.
                          Daarna ben ik wegens de betere AF kwaliteit en de formidabele hoge iso waardes terug overgestapt op Nikon D700.
                          Aangezien je huidige lenzen niet zijn toegespitst op concertfotografie, zou je kunnen overwegen om aan overstappen te denken.
                          Je kunt met Nikon namelijk ook werken met zeer betaalbare MF oudere lenzen, maar ook in het AF segment heb je een aantal zeer lichtsterke en min of meer betaalbare objectieven.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment

                          Working...
                          X