Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Zoveelste) Welke Macro Lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (Zoveelste) Welke Macro Lens?

    Dag iedereen

    Je ziet al met wat een vraag ik aankom. Ik heb al heel wat opgezocht hiervan, maar nog niets gevonden dat de doorslag geeft.
    Ik zoek dus een macro lens, ik dacht natuurlijk eerst aan een merkeigen macro: De Canon 100mm f/2.8 USM.
    Maar eens ik third-party lenzen wat bekijk, neemt mijn twijfel steeds meer toe.
    De twee waar ik zwaar over twijfel zijn de: Canon 100mm f/2.8 USM macro EN Tokina 100mm f/2.8 Macro.
    De Tokina is de goedkoopste van de 2 en krijgt daarom mijn voorkeur.
    Natuurlijk zijn er ook nog de Sigma 105mm en de Tamron 90mm.
    Ik lees dat de bouwkwaliteit van de Tokina zeer goed is, robuust. En daar hou ik wel van De optische kwaliteit is overal een beetje hetzelfde, of is dit fout?

    Wat jullie misschien opvalt is dat ik meer leun naar de 100mm's. Jullie mogen me dan ook een goed voordeel geven om voor de Sigma 150mm te gaan, aangezien deze toch niet veel meer kost als een 105mm, of ben ik nu helemaal mis?

    Waarvoor zou ik macro gebruiken? Wel, vooral Druppels, maar zeker ook voor bloemen, planten, waarschijnlijk ook insecten, maar zeker minder als de rest.

    Budget: Goh, moeilijk te zeggen... rond de 300 euro ongeveer. Ik ga 1 van deze lenzen tweedehands aankopen, en denk dat ze voor de Canon toch nog iets te veel vragen?


    - Canon 100mm f/2.8
    - Tokina 100mm f/2.8
    - Sigma 105mm
    - Tamron 90mm
    - Sigma 150mm

    Dit zijn dus de opties.

    Alvast bedankt voor de reacties, en de hulp
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

  • #2
    Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

    Ik ken de Tokina 100 mm macro. Bijzonder fijn objectief en mooi bokeh. Dit objectief is minder gevoelig voor tegenlicht dan de Canon 100 mm 2.8 L IS, maar die valt buiten je budget.

    De Tamron 90 mm ken ik niet, wel de Sigma 150 mm/2.8 versie zonder 2.8. Heel fijn objectief en vooral bij full frame een wat plezeiriger brandpuntsafstand.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

      Waarvoor zou ik macro gebruiken? Wel, vooral Druppels, maar zeker ook voor bloemen, planten, waarschijnlijk ook insecten, maar zeker minder als de rest.
      Druppels zijn klein en dichtbij en lopen niet weg.
      Bloemen en planten zijn redelijk groot.
      In jouw geval kom je toe met een korte macro.

      Comment


      • #4
        Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

        Zelf ben ik zéér tevreden over de Tamron 180 mm f3.5.
        Misschien kan je ook eens via Google zoeken naar de verscheidene test die er op het net te vinden zijn over de verschillende macro lenzen en dan, samen met de ervaringen in dit topic, uw keuze maken.
        Altijd ook een aanrader om op dit forum naar de aanboden lenzen te kijken.
        Succes met uw keuze.
        Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

        Comment


        • #5
          Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Ik ken de Tokina 100 mm macro. Bijzonder fijn objectief en mooi bokeh. Dit objectief is minder gevoelig voor tegenlicht dan de Canon 100 mm 2.8 L IS, maar die valt buiten je budget.

          De Tamron 90 mm ken ik niet, wel de Sigma 150 mm/2.8 versie zonder 2.8. Heel fijn objectief en vooral bij full frame een wat plezeiriger brandpuntsafstand.
          Dit is wel een klein pluspuntje, ik leun nu toch wel fel naar de tokina. Vooral qua prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb de prijzen daarstraks eens bekeken, en de Sigma 150mm kost 950 euro nieuw, wel met OS, dus heb eigenlijk geen idee wat deze tweedehands kost, iemand die dit weet?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Druppels zijn klein en dichtbij en lopen niet weg.
          Bloemen en planten zijn redelijk groot.
          In jouw geval kom je toe met een korte macro.
          Ik kom waarschijnlijk voor 75% toe met een 50, 60 of 70 mm macro, maar ik wil een ietwat langere, om makkelijker te werken (als dit er iets mee te maken heeft), maar ook om zeker te zijn dat, als ik een insect tegenkom ofzo, dat ik niet te kort bij het beestje moet gaan.

          Oorspronkelijk geplaatst door omerti Bekijk bericht
          Zelf ben ik zéér tevreden over de Tamron 180 mm f3.5.
          Misschien kan je ook eens via Google zoeken naar de verscheidene test die er op het net te vinden zijn over de verschillende macro lenzen en dan, samen met de ervaringen in dit topic, uw keuze maken.
          Altijd ook een aanrader om op dit forum naar de aanboden lenzen te kijken.
          Succes met uw keuze.
          Wat me tegenhoud met de Tamron 180mm, is dat deze misschien iets te lang is om stil te kunnen houden, of zit ik hiermee wat fout?
          Ik heb al verschillende tests gezocht, maar wil vooral gewoon ervaringen horen over de objectieven. Wat betreft de 'aangeboden' topics bekijken, ik bekijk ze minstens 3 a 4 keer per dag

          Bedankt iedereen voor de reacties tot nu toe, ik had graag nog ervaringen gehoord van de lenzen die ik opnoem.

          Joren
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

            Gezien je budget is de Canon 2.8 100mm het beste. De AF is veel sneller wat betreft AF zodat de lens ook voor algemeen gebruikt veel meer plezier geeft.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
              Dag iedereen

              Je ziet al met wat een vraag ik aankom. Ik heb al heel wat opgezocht hiervan, maar nog niets gevonden dat de doorslag geeft.
              Ik zoek dus een macro lens, ik dacht natuurlijk eerst aan een merkeigen macro: De Canon 100mm f/2.8 USM.
              Maar eens ik third-party lenzen wat bekijk, neemt mijn twijfel steeds meer toe.
              De twee waar ik zwaar over twijfel zijn de: Canon 100mm f/2.8 USM macro EN Tokina 100mm f/2.8 Macro.
              De Tokina is de goedkoopste van de 2 en krijgt daarom mijn voorkeur.
              Natuurlijk zijn er ook nog de Sigma 105mm en de Tamron 90mm.
              Ik lees dat de bouwkwaliteit van de Tokina zeer goed is, robuust. En daar hou ik wel van De optische kwaliteit is overal een beetje hetzelfde, of is dit fout?

              Wat jullie misschien opvalt is dat ik meer leun naar de 100mm's. Jullie mogen me dan ook een goed voordeel geven om voor de Sigma 150mm te gaan, aangezien deze toch niet veel meer kost als een 105mm, of ben ik nu helemaal mis?

              Waarvoor zou ik macro gebruiken? Wel, vooral Druppels, maar zeker ook voor bloemen, planten, waarschijnlijk ook insecten, maar zeker minder als de rest.

              Budget: Goh, moeilijk te zeggen... rond de 300 euro ongeveer. Ik ga 1 van deze lenzen tweedehands aankopen, en denk dat ze voor de Canon toch nog iets te veel vragen?


              - Canon 100mm f/2.8
              - Tokina 100mm f/2.8
              - Sigma 105mm
              - Tamron 90mm
              - Sigma 150mm

              Dit zijn dus de opties.

              Alvast bedankt voor de reacties, en de hulp
              Ik heb de Tokina 100mm/2.8 macro en ben er zeer tevreden over. Enige minpuntje is het hunten bij weinig licht. En deze lens is inderdaad zeer goed gebouwd.
              Ik heb er inmiddels van alles mee gefotografeerd, ook Vlinders en Libellen.

              Voor het langere werk heb ik de Sigma 150mm macro nog.

              Comment


              • #8
                Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Gezien je budget is de Canon 2.8 100mm het beste. De AF is veel sneller wat betreft AF zodat de lens ook voor algemeen gebruikt veel meer plezier geeft.
                Dat is eigenlijk niet zo een probleem bij mij, ik ben al blij met de AF van men kitlensje, maar ik gebruik eigenlijk nooit AF, en zal dat waarschijnlijk ook niet echt veranderen.
                Maar ben nog altijd aan het overwegen.

                Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                Ik heb de Tokina 100mm/2.8 macro en ben er zeer tevreden over. Enige minpuntje is het hunten bij weinig licht. En deze lens is inderdaad zeer goed gebouwd.
                Ik heb er inmiddels van alles mee gefotografeerd, ook Vlinders en Libellen.

                Voor het langere werk heb ik de Sigma 150mm macro nog.
                Het hunten bij weinig licht gaat me denk ik niet echt storen, aangezien ik meestal zelf scherp stel. Moeilijk te zeggen welke foto's je hebt genomen met de Tokina, kan je me er enkele aanduiden?

                Bedankt voor jullie reacties
                Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                Comment


                • #9
                  Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                  In dat geval kun je ook nog overwegen een goedkope, oude manuele lens te zoeken. Met een tussenring past bijna alles op Canon. (behalve oude Canon).
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    In dat geval kun je ook nog overwegen een goedkope, oude manuele lens te zoeken. Met een tussenring past bijna alles op Canon. (behalve oude Canon).
                    Dit zou eventueel kunnen, maar je weet maar nooit.. Het kan af en toe natuurlijk eens handig zijn, ik blijf liever bij de recentere dingen. Ik heb dit bij bijna alles


                    Ik wil dus de macro lens tweedehands kopen, alleen is het niet makkelijk om de Tokina te vinden. Als ik de kans krijg, zal ik die zeker proberen te grijpen. Heb eens search-aangeboden: Tokina 100mm gezocht. Heb resultaten gevonden, niet echt recent, maar ze vroegen er tussen de 200 en de 275 ofzo voor. En dit is zeker in mijn voordeel

                    Ervaringen en bevindingen nog steeds meer dan welkom
                    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                    Comment


                    • #11
                      Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht


                      Het hunten bij weinig licht gaat me denk ik niet echt storen, aangezien ik meestal zelf scherp stel. Moeilijk te zeggen welke foto's je hebt genomen met de Tokina, kan je me er enkele aanduiden?

                      Bedankt voor jullie reacties
                      Vrijwel alle vlinder- en Insecten-foto's op mijn site zijn geschoten met de Tokina. En die Kikker op de frontpage.

                      Comment


                      • #12
                        Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                        Dit zou eventueel kunnen, maar je weet maar nooit.. Het kan af en toe natuurlijk eens handig zijn, ik blijf liever bij de recentere dingen. Ik heb dit bij bijna alles


                        Ik wil dus de macro lens tweedehands kopen, alleen is het niet makkelijk om de Tokina te vinden. Als ik de kans krijg, zal ik die zeker proberen te grijpen. Heb eens search-aangeboden: Tokina 100mm gezocht. Heb resultaten gevonden, niet echt recent, maar ze vroegen er tussen de 200 en de 275 ofzo voor. En dit is zeker in mijn voordeel

                        Ervaringen en bevindingen nog steeds meer dan welkom
                        Goed blijven kijken op marktplaats, ik heb de mijne daar ook vandaan.
                        Nu het macro-seizoen weer voorbij is zetten veel mensen hun macrolens te koop.

                        Comment


                        • #13
                          Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                          Vrijwel alle vlinder- en Insecten-foto's op mijn site zijn geschoten met de Tokina. En die Kikker op de frontpage.
                          Die foto's zijn dus écht wel mooi! Voor mij zal het wel nog oefenen zijn.
                          Maar zulke resultaten kan je waarschijnlijk ook met de canon verkrijgen, niet? Van tamron en sigma weet ik het niet, maar ze zullen niet veel verschillen waarschijnlijk

                          Nu moet ik wel nog de Tokina tweedehands vinden, dat is andere koek. En dan nog met canon vatting, word moeilijk Ik wil ze zeker nieuw ook kopen, maar ik kan het geld wat ik op een tweedehandse bespaar, goed gebruiken
                          Ik weet wel niet, als ik een tweedehandse zou kopen, op wat ik het beste let als ik ze uittest. Moet ik op iets specifieks letten omdat het macro is? géén idee

                          Bedankt voor je reactie, ik ga je foto's eens voor de 2de keer bekijken
                          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                          Comment


                          • #14
                            Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                            Goed blijven kijken op marktplaats, ik heb de mijne daar ook vandaan.
                            Nu het macro-seizoen weer voorbij is zetten veel mensen hun macrolens te koop.
                            Was marktplaats even vergeten om te bekijken
                            Maar is dat niet vooral Nederland? want dat is namelijk ver rijden
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #15
                              Re: (Zoveelste) Welke Macro Lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                              Was marktplaats even vergeten om te bekijken
                              Maar is dat niet vooral Nederland? want dat is namelijk ver rijden
                              Ik koop regelmatig lenzen op Marktplaats. Er is nog nooit iets mis gegaan met verzending of betaling. Alles perfect.
                              Mijn Tokina heb ik hier gekocht voor 225 euro Mijn Sigma 150mm macro komt ook van Marktplaats.

                              Comment

                              Working...
                              X