Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma - macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma - macro

    Ik heb steeds geleerd dat er geen domme vragen zijn maar dat er domme zijn die geen vragen stellen ,
    dus,
    Mijn vraag.
    Als ik met mijn macro lens werk vraag ik mij vaak af wat nu het voordeel is dat deze f2.0 is?
    Als ik foto's maak op f2.0 dan is er maar steeds een heel klein streepje foto scherp.
    dus ben ik vaak geneigd om op groter f getal te trekken.
    ik heb al gehoord van de DOF.
    kunnen jullie mij vertellen wanneer ik dan voordeel heb bij een klein f getal en wanneer bij een groot f getal?

    Alvast bedankt,

    De spelende beginner.

  • #2
    Re: diafragma - macro

    Mijn eerste gedacht... Als je de afstand van je onderwerp vergroot krijg je meer scherptediepte. Dus op f2 kan je die macrolens als portretlens gebruiken.
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: diafragma - macro

      Een f 2.0 objectief laat veel meer licht binnen dan bv een f4 of f5.6. Meer licht= helderdere zoeker en dus wat makkelijker om scherp te stellen. Voor macro is dat het enige wat een snelle lens(grote lensopening) voor je zal doen. Wil je veel velddiepte = depth of field = D.O.F dan zal je dezelfde lens moeten dichtknijpen naar een veel kleinere diafragmaopening. Het diafragma blijft vol open( in uw geval f2.0) totdat je de eigelijke opname maakt. Wanneer je de opname maakt zal het diafragma kortstondig dichtknijpen tot op de door u op de camera ingestelde waarde ( bv f11 of f16 o.i.d).
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment

      Working...
      X