Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d5000 portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d5000 portretlens

    goeiedag,

    ik heb een d5000 instapmodel gekocht 1.5 jaar geleden en heb daar op autostand menig foto's mee getrokken,
    toen bij abuus mijn 18-55 kitlensje viel heb ik de val proberen op te vangen met voet, met doelpunt tot gevolg
    toen moest ik uit noodzaak mijn 55-200 kitlens gebruiken,
    daar die in sommige situaties een te ver brandpunt had heb ik de 18-105 aangeschaft.
    en een tamron 70-300 (met 'macro') voor het wat verdere 'werk'.

    graag had ik nu een wat kwalitatiever lens gehad voor portret fotografie, binnen en buiten, die mij geen maand boterhammen laat eten
    kheb al menig revieuws afgeschuimd en zie door het bos de bomen niet meer.

    de ene persoon zegt 50mm 1.8 , de ander zegt 50mm is niet genoeg op een d5000 voor portret wegens de kleinere sensor...

    ik volg nu ook avondscholing digitale fotografie, khoop dak eindelijk iets meer snap van 'the art of schooting'

    graag even jullie mening omtrent een 3e lens.

    mvg,
    jazz

  • #2
    Re: d5000 portretlens

    De afs 60mm micro kun je behalve macro ook voor portretten prima inzetten.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: d5000 portretlens

      Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
      de ene persoon zegt 50mm 1.8 , de ander zegt 50mm is niet genoeg op een d5000 voor portret wegens de kleinere sensor...
      een mooi portret wordt bekomen door de geportretteerde af te scheiden van z'n omgeving...

      dit bijvoorbeeld door een verschil in belichting maar ook door een verschil in scherpte

      typisch zorgen we dat de achtergrond minder scherper is als het onderwerp. We spelen dus met de scherpte diepte. En hier komt een portret lens van pas. Portret lenzen zijn dus lenzen met een geringe scherpte diepte: F1.4 of F1.8

      Daarnaast is het ook van belang hoe die onscherpe achtergrond er uit ziet... is die voldoende rustig, zodat de aandacht naar het onderwerp gaat? Dit is de bokech.

      Tenslotte dient met ook rekening te houden met mogelijke vertekening van het beeld.
      Hoe dichter je met de camera bij je onderwerp komt, hoe grote de vertekening. (grote neuzen, etc...)

      Er wordt algemeen aangenomen (click) dat deze vertekening verdwijnt vanaf 80mm op een D5000, als je een beeldvullend portret (hoofd) zou nemen. Vermits je voor een beeldvullend full-body portret verder moet staan, kan je daar makkelijk een 35mm of 50mm voor gebruiken.

      dus... portret (hoofd) vanaf 80mm: een nikon 85mm F1.4 AF-S of manueel een nikon 85mm F1.8 of een Samyang 85mm F1.4

      als je met de vertekening kan leven... een (nikon, sigma) 50mm AF-S F1.8 of 1.4
      Last edited by d_oracle; 1 november 2011, 12:06.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: d5000 portretlens

        bedankt d_oracle voor de feedback !

        nikkor 85mm f1.4 is echter 1000-1400 euro das een paar maandjes boterhammen eten vrees ik
        ik weet nu echter in welke richting ik moet zoeken
        en ivm die samyang vraag ik mij af waar het prijsverschil zit !

        kdenk van een 50mm f1.8D te kopen (betaalbaar) dit word de eerste lens met vast brandpunt , kan ik wat ervaring opdoen en zien of dat wel iets voor mij is.
        en dan eventueel uitkijken voor een 2ehands 80mm.
        of men vrouwke op de bil wrijven voor een betere body

        bedankt !
        jazz

        Comment


        • #5
          Re: d5000 portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
          kdenk van een 50mm f1.8D te kopen (betaalbaar)
          Aangezien je een D5000 hebt ben je beter met een AF-S 50 f1.8 in plaats van de AF-D versie. Kost 50€ meer (klik), maar je moet niet manueel scherpstellen...
          Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

          Comment


          • #6
            Re: d5000 portretlens

            thx, was idd die die ik bedoelde , mijn fout

            af 85mm 1.8D ziet er mij ook betaalbaar uit en beter voor mijn cropsensor maar die hebben ze niet af-s :'(

            valt dat hard tegen om manueel te focussen ? (kben bril drager , heeft dit geen fouten, als in voor mij scherp maar totaal naast the point?)

            pfft zal beenwrijven worden denk ik (d90/d7000?)

            hoe meer ik rondkijk hoe meer ik tot het besef kom dat ik de verkeerde body heb voor mijn intresses, offshoe flashen werkt er ook niet mee (kheb een sb900!)

            Comment


            • #7
              Re: d5000 portretlens

              De D5000 is zeker geen slechte keuze.

              Vanwege verteking, zie hierboven, zou ik nooit een 50 mm nemen.

              Overigens, het is gebruikelijk om de portretregel te volgen. Dus zoveel scherptediepte nemen zodat ogen en neus scherp zijn. Oorlellen mogen onscherp zijn.
              Bij APS-C heb je dan vaak f/4.0 of f/5.6 nodig.

              Mogelijke geschikte objectieven:
              Sigma 70 mm/2.8 macro. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat die scherp tekent. AF is wel traag.

              Nikon 85 mm/1.8. Is ook gebruikt te koop. Geen supersnelle AF.

              Sigam 85 mm/1.4. Fraai maar wat duurder.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: d5000 portretlens

                Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
                b
                en ivm die samyang vraag ik mij af waar het prijsverschil zit !
                samyang is manuele lens...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: d5000 portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
                  hoe meer ik rondkijk hoe meer ik tot het besef kom dat ik de verkeerde body heb voor mijn intresses, offshoe flashen werkt er ook niet mee (kheb een sb900!)
                  offshoe werkt zeker wel! met een radio trigger setje (20€)... zo doen de meesten onder ons het...

                  zie click
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: d5000 portretlens

                    wow bedankt iedereen voor het helpen van deze leek

                    tot zover wat ik begreep:
                    -85mm 1.8 zou een leuke portret lens zijn, weliswaar zonder AF motor

                    -offshoe flitsen is mogelijk met een d5000 dmv radiozendertje (ev. meerdere flitsers)

                    -geen batterygrip voor d5000 (enkel chinese namaak)

                    mijn bedoeling :
                    portret fotografie thuis met zijwaardse flits , en portret/sfeer fotografie op feestjes, eventueel een optreden van een band en het dagelijkse huis en tuin fotografie.

                    ik heb nu een d5000 kit 18-55vr & 55-200 vr
                    en 2 extra 'basis' objectieven: 18-105vr en tamron 70-300

                    ik had gedacht om d5000 kit 18-55vr & 55-200 vr te verkopen en een d90 body aan te schaffen.
                    reden: d90 heeft een af motor (85mm1.8, AF werkt ?) , hij kan mijn flits aansturen IR (eventueel later extra flitsers +radiozendertje aanschaffen om achter het hoekje te flashen) , en d90 heeft een batterygrip voor vertikale foto's en langere batterij duur.

                    ik denk hiermee een basis kit te hebben als amateur, zijnde d90 met grip, 18-105 en 70-300 als allround lenzen, en die 85mm 1.8 als lichtsterke prime.

                    of sla ik de bal weer mis ?

                    bedankt !
                    jazz

                    Comment


                    • #11
                      Re: d5000 portretlens

                      Persoonlijk gebruik ik de Nikkor 60mm Micro als portretlens, indoor kom ik vaak wat plaats te kort maar buiten heb ik er al mooie plaatjes mee gemaakt! (deze is ook AF-S dus kan je prima op je D5000 gebruiken, ik heb hem ook altijd gebruikt om mijn vroegere D3000)
                      Nikon D7000 - Nikkor AF-S 18-105mm VR + Nikkor 60mm f2.8 Micro + Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC + Tamron 17-50mm F2.8 SP Di II

                      Comment


                      • #12
                        Re: d5000 portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
                        ik denk hiermee een basis kit te hebben als amateur, zijnde d90 met grip, 18-105 en 70-300 als allround lenzen, en die 85mm 1.8 als lichtsterke prime.

                        of sla ik de bal weer mis ?
                        als je budget voor dit alles hebt... lijkt met dit een goede stap...
                        Ik zou wel de infrarood fase overslaan en een RF602 setje kopen om via radio te triggeren... een wereld zal opengaan...
                        Een grip vind ik ook overroepen... maar da's m'n persoonlijke perceptie...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment

                        Working...
                        X