Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

    Hallo allemaal

    Ik ben redelijk nieuw in e fotografie en wil nu eindelijk eens mijn eigen deftige camera.
    Na wat research heb ik heel wat mogelijkheden gezien maar snap er niet zo heel erg veel van.

    Mijn budget is niet echt groot momenteel maar ik heb wel nog even tijd dus dat kan groeien.

    Mijn oog viel ten eerste op een bridge van Panasonic, namelijk de LUMIX DMC-FZ48.

    http://www.digicamshop.be/product/14...Fcgc4QodbSH4mg

    Dan ging ik nog wat verderzoeken en kwam ik bij spiegelreflexcamera's zoals bijvoorbeeld deze: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 mm DC III

    http://www.pixmania.be/be/nl/9044923...8-55-mm-d.html

    Ik vraag mij dus eigenlijk af welke van deze camera's beter is en in hoeverre deze "goed" zijn.

    Het doel van de camera: foto's nemen van uitstappen met vrienden, wandelingen in het park of bos, familiefeestjes en reisfoto's. Ik zou dus graag scherpe foto's hebben maar het is niet dat er professionele doeleinden zijn.
    Is die eerste camera dan voldoende of is deze niet goed?

    Eventuele andere voorstellen zijn zeker altijd welkom.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Grtz Nick

  • #2
    Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

    Het heeft dus meer dan vier jaar geduurd, vooraleer jij tot de conclusie gekomen bent dat het één van deze twee types zal worden? (klik)

    Een bridge is bij uitstek een toestel voor twijfelaars.

    Ik zou de amateurfotografen op dit forum met een Lumix, niet te eten wil geven.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

      Eigenlijk kan je een vraag van iemand alleen beantwoorden indien je voor jezelf denkt:
      wat zou ik nu willen/kopen? Nu ken ik wel wat mensen met een bridge die daar ook tevre-
      den over zijn. Zelf vind ik het te veel mossel noch vis. Kan van alles een beetje maar
      blinkt nergens in uit.
      Ik zou gaan voor of die DSLR, ofwel een betere compact.

      Comment


      • #4
        Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

        Ik zu van vrienden / kennissen een weekendje een bridge, een dslr en een compact gaan lenen en er mee gaan 'spelevaren'. Pas dan kom je er achter hoe onhandig of juist handig een bepaalde camera is.

        En wat jij 'scherp' noemt noemt misschien iemand anders 'net niet scherp'.

        Dus, ga aan de slag en vertrouw op je eigen waarnemingen!
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

          Begin alvast met de bridge. De kwaliteit en het gebruiksgemak zullen je verbazen.
          DSLR vergt meer inspanning om het toestel te leren kennen, en vergt meer geld voor aankoop diverse lenzen.

          Comment


          • #6
            Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

            Ok, ik zal vrienden zoeken met beide soorten en eens gaan proberen.
            Ik heb een vriend met de vorige versie van die lumix en ik vind die kwaliteit wel al goed...
            Zeker omdat ik momenteel gewoon foto's neem met mijn iPhone.

            Maar als een reflex zoveel beter is en uitbreidbaar is dit op lange termijn misschien beter...

            Ik ga nu gewoon een reflexcamera zoeken bij vrienden en uittesten.
            Bedankt voor jullie hulp.
            Indien iemand een uitstekend model weet, laat het me weten :-).

            Grtz

            Comment


            • #7
              Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

              Zowel een bridge toestel als een spiegelreflexcamera leveren scherpe plaatjes af, zolang jij maar de knoppen goed bedient.
              Een spiegelreflexcamera gaat wat betreft kwaliteit wel verder daar waar de bridge camera stopt, bij slechtere lichtomstandigheden kom je bijv. met een DSLR beter uit de voeten.

              De vraag zal zijn of je simpelweg een uitgebreide compact wil, of dat je het gevoel hebt dat je er meer mee wil doen. In dat laatste geval moet je niet twijfelen en direct in de richting van de spiegelreflex gaan denken...
              Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                Is de Nikon D3000 een goeie keuze?

                Voor 399 heb ik hem zien staan in Krefel en heb getest en die lijkt me wel leuk.
                Enkele foto's genomen en kwaliteit is wel leuk en beter dan die lumix.

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                  Oorspronkelijk geplaatst door smartyboy Bekijk bericht
                  Is de Nikon D3000 een goeie keuze?

                  Voor 399 heb ik hem zien staan in Krefel en heb getest en die lijkt me wel leuk.
                  Enkele foto's genomen en kwaliteit is wel leuk en beter dan die lumix.
                  Ik weet niet wat de prijzen op dit moment doen, maar kijk ook eens naar de Nikon D3100, dit is de opvolger van de D3000. Met dat toestel en bijvoorbeeld een 18-55 mm kitlens heb je een prima startpunt voor je fotografische ontwikkeling
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                    Oorspronkelijk geplaatst door smartyboy Bekijk bericht
                    Hallo allemaal

                    Ik ben redelijk nieuw in e fotografie en wil nu eindelijk eens mijn eigen deftige camera.
                    Na wat research heb ik heel wat mogelijkheden gezien maar snap er niet zo heel erg veel van.

                    Mijn budget is niet echt groot momenteel maar ik heb wel nog even tijd dus dat kan groeien.

                    Het doel van de camera: foto's nemen van uitstappen met vrienden, wandelingen in het park of bos, familiefeestjes en reisfoto's. Ik zou dus graag scherpe foto's hebben maar het is niet dat er professionele doeleinden zijn.
                    Is die eerste camera dan voldoende of is deze niet goed?

                    Eventuele andere voorstellen zijn zeker altijd welkom.

                    Alvast bedankt voor jullie hulp!
                    Grtz Nick
                    Waarom een bridgecamera met een grote zoom? Voor de foto's die je wil nemen is een Canon Powershot G12 of een Nikon P7100 toch het overwegen waard?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                      Ik vind die Nikon d3000 of d3100 wel iets aantrekkelijker dan die compacts...
                      Uit m'n onderzoek enzo wil ik liefst toch een spiegelreflex :-).
                      Maar dus de d3000 kost me 399 euro en de d3100 kost me 560 euro...
                      Is het verschil dan zo groot? Is het zoveel beter? Is toch een redelijk verschil.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                        OWkey, de D3100 kost mij bijna 700 euro als ik er wat prulletjes zoals een zakje en een kaartje etc bij wil en budget was wel maar 500.
                        Is voor 700 euro die D3100 weldegelijk de beste keuze?
                        Last edited by smartyboy; 1 november 2011, 13:55.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                          Oorspronkelijk geplaatst door smartyboy Bekijk bericht
                          OWkey, de D3100 kost mij bijna 700 euro als ik er wat prulletjes zoals een zakje en een kaartje etc bij wil en budget was wel maar 500.
                          Is voor 700 euro die D3100 weldegelijk de beste keuze?
                          Niemand zal je tegenhouden om die Nikon D3100 te kopen. Het is een goed toestel. De vraag is of het voor jouw als nieuweling en voor wat je het wil gebruiken, echt de juiste keuze. Bij uitstappen met vrienden bijvoorbeeld lijkt me een spiegelreflex niet echt handig en heb je meer aan een kleiner toestel dat je gemakkelijker kan mee nemen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                            Niemand zal je tegenhouden om die Nikon D3100 te kopen. Het is een goed toestel. De vraag is of het voor jouw als nieuweling en voor wat je het wil gebruiken, echt de juiste keuze. Bij uitstappen met vrienden bijvoorbeeld lijkt me een spiegelreflex niet echt handig en heb je meer aan een kleiner toestel dat je gemakkelijker kan mee nemen.
                            En wat kun je dan het beste gaan gebruiken in de overige gevallen? Wil je een camera heel erg allround gaan inzetten, dan zul je altijd een compromis moeten maken. Voor de ene toepassing is een DSLR te groot, en voor de andere toepassing weer ideaal. En voor een uitstapje met vrienden kun je dit prima meenemen, alleen moet er een groter tasje omheen
                            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goedkope bridge of iets duurdere reflex?

                              Ik ben vandaag nog eens met die Lumix gaan foto's nemen en dus als ik die foto's op fullscreen zet dan zijn die onscherp (en dat ligt niet aan mij).

                              Mijn laatste vraag dus, als ik dit met die foto's van de d3100 ga doen, gaan deze dan wel scherp zijn?
                              Want ik zou mooie foto's wel als grote plaatjes willen afdrukken om op te hangen...

                              Comment

                              Working...
                              X