Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3100/D90/24-120 f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D3100/D90/24-120 f4

    reeds enkele wegen aan het wikken en wegen, hoe meer je de forums leest hoe meer je gaat twijfelen-herbezien enz...

    effe mijn situatie en idee schetsen,
    meestal fiesten/wandelen/buitensport.vroeger gewerkt met een nikkonos in de grotten en buiten 35mmm en zeer te vreden.
    nu de juiste combi aan het zoeken, tussen budget-goede resultaten-en stevig materiaal.
    gaat een body echt maar 3,max 5 jaar mee...
    met al deze zaken te analiseren, kwam ik uit op de volgende combinatie, die menig waarschijnlijk een gekke keuze gaan vinden, maar alle info en ervaring steeds welkom...

    ik dacht aan een goedkope body, D3100(compact), of een D90 in combinatie met een 24-120 F4 lens. dit geeft me een 35mm-160mm waarde vergelijkbaar met de oude configuratie.zodus nog zeer lichte groothoek naar portret mogelijkheid.
    hiermee ga ik richting 1300-1500 eurokes, maar misschien zien jullie ervaren fotograven betere alternatieven die in mijn richting lijnen.
    ik leer het graag van jullie.

  • #2
    Re: D3100/D90/24-120 f4

    Als je gaat fietsen lijkt het gewicht van een combinatie mij toch ook nogal van belang. De 24-120 f4 heeft vooral toegevoegde waarde op FX formaat. Verder is het best een vrij zwaar objectief. Op DX kun je qua bereik beter uit de voeten met een 16-85mm en ook de kitlens 18-105mm is zeker niet slecht.
    Ik zou dus zeggen: neem een D3100 of d5100 met een van de juist genoemde objectieven. Kun je de 18-105 als kitlens mee kopen met de body dan zou je daar eens mee kunnen beginnen om te kijken hoe het bevalt.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: D3100/D90/24-120 f4

      Wanneer je helemaal budgetvriendelijk en compact de winkel uit wil gaan, dan is de combinatie D3100 + Nikkor 18-105 mm/f3.5-5.6 een optie. Wil je een body met meer mogelijkheden dan is de D90 een optie; met deze body heb je meer mogelijkheden en je kan makkelijker bepaalde instellingen maken.
      De Nikkor 24-120 mm/f4 lijkt mij geen verkeerde keuze, maar groothoek zul je weinig hebben, en dat is toch iets wat soms wel eens wenselijk is.

      Wat betreft de houdbaarheid van de body's...dat is een marketings houdbaarheid. Technisch kun je daar vele jaren mee vooruit; de aanschaf van een nieuwe body komt veelal uit de drang naar iets nieuws...
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: D3100/D90/24-120 f4

        Bedenk wel dat de genoemde lenzen lichtzwak zijn en je minimaal 1 stop moet diafragmeren om wat scherpe hoeken te krijgen.

        Welke kwaliteitseisen stel je?
        Speel je, als stijlmiddel, met scherptediepte? Zijn deze lenzen dan wel lichtsterk genoeg?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: D3100/D90/24-120 f4

          kan je dan met F4, bij portrets geen mooie bokeh bekomen?

          Comment


          • #6
            Re: D3100/D90/24-120 f4

            Oorspronkelijk geplaatst door jan berckmans Bekijk bericht
            kan je dan met F4, bij portrets geen mooie bokeh bekomen?
            Als je een mooie bokey wilt kun je binnen hetzelfde budget en gewicht nog makkelijk een of 2 lichtsterkere primes erbij kopen. Misschien een 60mm macro lens, is heel geschikt voor portretten.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: D3100/D90/24-120 f4

              Let wel, bokeh is totaal iets anders dan scherptediepte.

              Ik heb inmiddels met meer dan 30 objectieven een bokeh test uitgevoerd en op dat punt zie je grote verschillen. Maar ik weet niet of TS zaken als scherptediepte en bokeh belangrijk vindt.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment

              Working...
              X