Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

    Ik weet dat ik een discussie ga losmaken maar ik ben op zoek naar een DSL die foto's in 16:9 formaat kan vastleggen, gewoon omdat ik het mooi en makkelijk vind om te verwerken infilm welke op breedbeeld tv worden bekeken. Wie weet welk merk dat kan?? Annemiek

  • #2
    Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

    Ik heb een Sony A-550, en ik kan kiezen tussen 3:2 en 16:9.
    Dus denk dat het met de andere Sony's ook moet lukken.
    Mvg, Marc
    Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
    http://fotos.mdlfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

      Wat is er mis met gewoon croppen achteraf? Kan je met elk toestel.

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

        Sony a200 kan het ook...
        Kan niet ongeveer ieder toestel dit?
        En inderdaad, je kunt ook croppen... alles dat je niet op een foto hebt vastgelegd, kun je er ook niet meer bijhalen mocht het nodig zijn. (16:9 is toch een beetje een raar formaat om standaard in te fotograferen)
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

          Ook de a580 => check ;-)
          Nikon D700, wat glas en Sony RX100
          BD2424BE
          Klik voor meer!

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

            Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
            Kan niet ongeveer ieder toestel dit?
            Zou best kunnen, de Canon 60D kan het in ieder geval wel (15MB of minder)

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Wat is er mis met gewoon croppen achteraf? Kan je met elk toestel.
              Dat kan een probleem zijn als je niet juist weet hoe je de foto moet kadreren.
              Als je de foto maakt op de standaard 3:2 beeldverhouding van een DSLR, en je moet die achteraf bijsnijden naar 16:9, dan moet er boven en onder een flink stuk af.
              Als je daarmee geen rekening hebt gehouden tijdens het maken van de foto, dan wordt het moeilijk om de juiste beelduitsnede in 16:9 te maken.

              Als je het juiste beeld al in de zoeker ziet terwijl je fotografeert, dan is dat veel gemakkelijker.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                Landschappen, foto's aan zee en dergelijke, trek ik ook graag in het 16/9 formaat. Vind
                dit gewoon mooi. Mijn Canon kan dit niet. Mijn LX5 gelukkig wel.

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                  Als ik een afbeelding nodig heb voor mijn 16:9 video’s op Youtube crop ik altijd de foto vanuit 3:2 naar 16:9. De meeste films die ik maak zijn echter op 4:3 en mijn ervaring is dat je beter vanuit 3:2 kan croppen naar 4:3 en 16:9 dan vanuit 16:9 naar 4:3 of 3:2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                    Sony a33 en a55, evenals de nexen kunnen het ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                      Het zou toch handig zijn wanneer men in de zoeker de beelduitsnede 16/9 zou kunnen weergeven , doormiddel van lijnen.
                      Kan je direkt de goede compositie maken in 16/9 formaat.
                      En uit te schakelen voor 3/2 beeldverhouding.

                      Misschien het raster dat sommige toestellen kunnen oproepen , aanpassen dat de lijnen gelijk vallen met de verhouding 16/9.

                      Mvg Otter

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                        Oorspronkelijk geplaatst door Otter Bekijk bericht
                        Het zou toch handig zijn wanneer men in de zoeker de beelduitsnede 16/9 zou kunnen weergeven
                        Is dat dan bij EVF camera's zoals die van Sony niet het geval?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                          En als je nadien wil gaan afdrukken en in een kader(tje) hangen? Wat dan?
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                            Is dat dan bij EVF camera's zoals die van Sony niet het geval?
                            Sorry, maar de kenmerken van Sony camera's ken ik niet .
                            Ik bedoelde alleen maar , als er hulplijnen zichtbaar zijn kan je er rekening mee houden.
                            De uiteindelijke opname blijft in de verhouding 3/2. En zal je moeten croppen om de verhouding 16/9 te bekomen.
                            Maar je compositie valt wel binnen je 16/9 kader.

                            Mvg Otter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spiegelreflex en 16:9 beeldformaat

                              Oorspronkelijk geplaatst door Otter Bekijk bericht
                              Sorry, maar de kenmerken van Sony camera's ken ik niet...
                              De vraag was eerder in 't algemeen gesteld, je zou denken dat er met een EVF best mogelijkheden zijn om het
                              gekozen formaat ook ineens in de zoeker weer te geven.
                              Bovendien, zoals hier de Sony camera's soms bewierrookt worden.....

                              Comment

                              Working...
                              X