Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kennis vergaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kennis vergaren

    HOi iedereen ik ben nieuw hier...moet nog even zoeken waar ik mij kan voorstellen.

    Ik wil wat info
    ik ben van plan een spiegelreflex te kopen maar heb er weinig kennis van..
    mijn oog is gevallen op Nikon D5000 of eventueel D3100

    denk dat dit te vergelijken is met een canon 450-500eos correct me If I m wrong?

    doel...gewoon zien wat een digitale allemaal kan of wat je ermee kan beter gezegd.

    ik reis nogal veel dus vooral voor fotos op reis te nemen...
    nu vraag ik mij bv af...heb wat rondgezocht en wou een body 5000 kopen
    de vraag=
    de 18-55 lens is de standaard
    maar aangezien ik vooral op reis fotos gaan nemen
    en later ook hier als hobby wss..
    wat raden jullie mij aan van lenzen te kopen?

    ik zien vanalles
    18-70
    18-200
    55-200mm
    70-300

    wat kan ik best nemen en waarom?
    of is er al een thread ergens?


    wat moet ik nog hebben buiten SD cards
    en liefst originele batterij(en) of hoeft niet? pro en contra's?

    flitser etc...
    ik heb ook aquaria en zou dan ook graag foto's nemen van de vissen
    ik veronderstel dat dit niet voor de beginner is en dat ik bijkomend 'materiaal' nodig zal hebben?

    alvast bedankt voor alle nutige informatie zodat ik op zoek kan naar een mooi beginnersetje

    Grtz
    Bubbles

  • #2
    Re: Kennis vergaren

    Jep die vergelijking zit goed!
    Weet wel dat modellen als de D5000 en 450D er bijna uitgaan. D5000 zie ik nog ergens staan voor 400. Dat is ongeveer dezelfde prijs als die van de 3100, dus zou ik dan voor de 5000 gaan. Die bied gewoon wat meer mogelijkheden en is wat groter (afhankelijk van je handen is dat wel fijn).

    18-70 van Nikon is geloof ik redelijk oud. De '2e' standaard lens is eerder de 18-105. Prima lens voor een redelijk klein prijsje.

    Voor reizen is een 2e batterij en misschien een statief misschien wel handig. Qua origineel / niet origineel heb ik geen ervaring mee. Heb wel eens gehoord dan sommige fabrieken de band gewoon laten draaien na een 'order' en dat er tussen origineel en 'fake' dus niet altijd veel verschil hoeft te zitten.

    Succes!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

    Comment


    • #3
      Re: Kennis vergaren

      Digitale fotografie, incl. bewerking, is kennis intensief.

      Er zijn heel wat mensen die met enthousiasme beginnen maar na niet al te lange tijd teleurgesteld raken. Omdat de camera geen hulpmiddel maar een struikelblok geworden is.

      Een fotocursus volgen kan er voor zorgen dat je je camera iets beter leert begrijpen en kan je op weg helpen bij de fotobewerking.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Kennis vergaren

        Oorspronkelijk geplaatst door Bubbles1980 Bekijk bericht
        HOi iedereen ik ben nieuw hier...

        Ik wil wat info
        ik ben van plan een spiegelreflex te kopen maar heb er weinig kennis van..
        oeps...en waarom een DSLR.
        kijk een rustig rond hier op BD en gebruik zoeken.
        niet omdat ik je niet wil helpen Bubbles maar gewoon als info.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Kennis vergaren

          Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
          18-70 van Nikon is geloof ik redelijk oud. De '2e' standaard lens is eerder de 18-105. Prima lens voor een redelijk klein prijsje.
          ouderdom van lenzen maakt niet uit. Mijn beste lens is een ontwerp van de jaren '80. Bubbles zal sowieso AF-S lenzen moeten gebruiken aangezien er geen AF motor in de body zit van de D5000. Die zijn in lenzenleeftijdstermen allemaal nagelnieuw.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Kennis vergaren

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            ouderdom van lenzen maakt niet uit. Mijn beste lens is een ontwerp van de jaren '80. Bubbles zal sowieso AF-S lenzen moeten gebruiken aangezien er geen AF motor in de body zit van de D5000. Die zijn in lenzenleeftijdstermen allemaal nagelnieuw.
            Met 'oud' doelde ik ook meer op DIT lijntje. Maar niet iedereen hoeft het natuurlijk met dat lijntje eens te zijn
            Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

            Comment


            • #7
              Re: Kennis vergaren

              kan iemand mij meer info geven ivm

              een nikon d5000 met 70-300 lens
              is dit aan te raden voor mijn doeleinden of heb ik sowieso een ander nodig?

              Comment


              • #8
                Re: Kennis vergaren

                Een 70 - 300 lens zou ik persoonlijk echt niet nemen om als basis lens te gebruiken daar is ze echt niet geschikt voor,persoonlijk heb ik toen ik mijn D80 kocht hierbij de 18 -200 lens gekocht en die lens kan ik je ook heel erg aanraden.
                Ik heb sindsdien nog andere lenzen aangekocht maar die 18 - 200 sgebruik ik nog altijd het meest van allemaal.
                Groeten Benny
                D7000 en en enkele lenzen.
                Kennis is het vlot dat op de oceaan van onkunde dobbert

                Comment


                • #9
                  Re: Kennis vergaren

                  ok dank je voor je reply

                  kan er iemand zeggen waarom NIET (technisch)
                  dus als ik een 70-300 koop welke heb ik dan nog nodig?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kennis vergaren

                    Een 70-300 is meer voor foto's nemen op een grotere afstand.

                    Dit bereik is erg handig, maar de meeste foto's worden toch genomen in het bereik van een standaard zoomlens (18-70, 18-105) en niet in het bereik 70-300mm.

                    Het is daarom belangrijk om een goede standaard zoomlens te hebben. Een 18-105 is een erg goede lens voor een schappelijke prijs. Met een 70-300 erbij heb je ook nog enige ''overlap'', zodat je niet steeds van lens hoeft te wisselen.

                    Als je niet wil wisselen is een 18-200 aan te raden, hiermee dek je een groot bereik, nadeel is wel dat deze lenzen iets minder van kwaliteit zijn(scherpte, meer vertekening, etc).

                    Een mooie beginset zou zijn een d5000 met een 18-105 vr en een 70-300 vr.

                    Voor de foto's van vissen in een aquarium kan je of een lichtsterke lens kopen. Bijvoorbeeld een 17-50 f2.8 van tamron of sigma. Deze zijn niet te duur en goed van kwaliteit. Het is ook mogelijk om een flitser te kopen om het aquarium te verlichten, hier weet ik echter weinig vanaf dus dat laat ik maar aan anderen over.
                    Nikon gear

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kennis vergaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door lesley2 Bekijk bericht
                      Voor de foto's van vissen in een aquarium kan je of een lichtsterke lens kopen. Bijvoorbeeld een 17-50 f2.8 van tamron of sigma. Deze zijn niet te duur en goed van kwaliteit. Het is ook mogelijk om een flitser te kopen om het aquarium te verlichten, hier weet ik echter weinig vanaf dus dat laat ik maar aan anderen over.
                      Even wat opperen hoor. Buiten het feit (!) dat de 17-50 2.8 lensjes erg scherp en goed zijn en voor verscheidene zaken gebruikt kunnen worden;
                      Voor een aqaurium is een 50mm 1.4 of 1.8 lensje (dat veel goedkoper is) toch ook prima? Omdat de foto's toch van redelijk dichtbij genomen worden (aqaurium = meestal kleine visjes) is een stap van een meter achteruit waarschijnlijk al wel 3x uitzoomen (en is de 17-50 zoom dus onnodig).
                      Of is zo'n lens daar simpelweg niet goed / scherp genoeg voor?
                      Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kennis vergaren

                        wat met de canon lens 18-135mm? 3.5-5.6



                        deze en de 18-55 op een canon 500d

                        goed beginnersetje?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kennis vergaren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bubbles1980 Bekijk bericht
                          wat met de canon lens 18-135mm? 3.5-5.6



                          deze en de 18-55 op een canon 500d

                          goed beginnersetje?
                          ik heb een tijdje terug de 600d gekocht met de 18-55 lens ,daarbij ook een Tamron AF 70-300mm Di F/4.0-5.6(zonder beeldstabilisatie) gekocht van een 120 euro om te beginnen om ervaring op te doen met die mm'ters .
                          moest opnieuw beginnen zou ik de 600d kopen met 18-135 kitlens +de 70-300 lens om lens wissels meer te vermijden


                          ps/ ik zit zelf nog in het prille beginstadium

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kennis vergaren

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            oeps...en waarom een DSLR.
                            Inderdaad.
                            Vooral als je veel reist is ruimte (of het gebrek eraan) niet te onderschatten. Evenals gewicht.
                            Kijk bijv. ook eens naar een spiegelloze systeem camera. Zelfde kwaliteit als vele DSLR's, maar dan stuk compacter in afmetingen en gewicht
                            Surfzeeuw
                            Panasonic G3

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kennis vergaren

                              Ha ik heb een 550d met ef-s 18-135 objectief. Persoonlijk vind ik dit een heel goed bereik en betaalbaar. Klik hier om een foto te zien met dit toestel en objectief op iso 6400. Ik vind het een goed objectief om mee te starten en het bereik zit voor mij ook goed. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil gaan fotograferen. In de dierentuin of zoo is dit wel wat te kort om een voorbeeld te stellen. De 5100 van nikon is naar verluid ook een goed toestel.
                              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X