Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Datum en tijd synchroniseren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Datum en tijd synchroniseren

    Na lang zoeken op het internet, ben ik tot de conclusie gekomen dat enkel Nikon camera's verkoopt die in staat zijn om bij het aansluiten met een computer de datum en de tijd van die computer over te nemen - te synchroniseren. Helaas staat er nergens duidelijk vermeld welke modellen van Nikon die functie ondersteunen. Dat lijkt misschien overbodig maar ik heb met mijn huidige camera's al jaren ondervonden dat ik bij de overschakeling naar het zomeruur/winteruur vergeet om het uur van mijn camera's vergeet aan te passen. Ik vind dat bij momenten best vervelend omdat ik nogal graag weet wanneer ik bepaalde foto's nam. Weet iemand welke van de huidige modellen van Nikon deze functie ondersteunen? Ik ben namelijk van plan om binnenkort een nieuwe camera te kopen en die functie lijkt me wel handig. Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Datum en tijd synchroniseren

    Ik dacht dat dit een functie van een programma was die dit aankon zoals bijvoorbeeld in uw link Nikon View en PictureProject maar ook bijvoorbeeld de Canon EOS Utility (gebruikers van dit programma zullen U wel kunnen vertellen of dit kan of niet). Het zou daarom waarschijnlijk nuttiger zijn voor U om te vragen of een bepaald type camera dit met het geschikte programma ondersteund dan zomaaar te vragen naar een lijst met alle camera's die deze functie ondersteunen...

    Comment


    • #3
      Re: Datum en tijd synchroniseren

      Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
      Ik dacht dat dit een functie van een programma was die dit aankon zoals bijvoorbeeld in uw link Nikon View en PictureProject maar ook bijvoorbeeld de Canon EOS Utility (gebruikers van dit programma zullen U wel kunnen vertellen of dit kan of niet). Het zou daarom waarschijnlijk nuttiger zijn voor U om te vragen of een bepaald type camera dit met het geschikte programma ondersteund dan zomaaar te vragen naar een lijst met alle camera's die deze functie ondersteunen...
      Ik heb twee Canon Powershots (G11 en SX10) en bij geen enkele heb ik die functie ontdekt noch in het bijgeleverde programma. Geen idee of dit bij de Eos anders is, al heb ik daarover toch niets gevonden op het internet.

      Comment


      • #4
        Re: Datum en tijd synchroniseren

        Wat is het verschil: moeten onthouden de camera van zomer- naar wintertijd om te zetten of te onthouden je camera op de PC aan te sluiten om het automatisch te laten doen?

        Comment


        • #5
          Re: Datum en tijd synchroniseren

          Voor wat het waard is: de laatste nieuwe Sony synchroniseert via GPS

          GPS is turned on in the A77's custom menus. From here you can also activate automatic time correction, which lets the camera maintain accurate time/date information using GPS
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Datum en tijd synchroniseren

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Wat is het verschil: moeten onthouden de camera van zomer- naar wintertijd om te zetten of te onthouden je camera op de PC aan te sluiten om het automatisch te laten doen?
            Digitale camera's sluit je toch hoe dan ook aan op een computer? Hoe kan je anders de foto's bekijken en bewerken? Wat ik vooral vreemd vind is dat een iPod bijvoorbeeld automatisch de tijd en datum synchroniseert met een computer maar dat er maar heel weinig digitale camera's zijn die dit doen. Het lijkt me relatief simpel dat wanneer je een digitale camera aansluit aan een computer om de foto's over te zetten, die camera dan ook even de tijd en datum vergelijkt en desnoods overneemt.

            Comment


            • #7
              Re: Datum en tijd synchroniseren

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
              Digitale camera's sluit je toch hoe dan ook aan op een computer? Hoe kan je anders de foto's bekijken en bewerken? Wat ik vooral vreemd vind is dat een iPod bijvoorbeeld automatisch de tijd en datum synchroniseert met een computer maar dat er maar heel weinig digitale camera's zijn die dit doen. Het lijkt me relatief simpel dat wanneer je een digitale camera aansluit aan een computer om de foto's over te zetten, die camera dan ook even de tijd en datum vergelijkt en desnoods overneemt.
              Mijn eerste DSLR is van 2004 en ik heb nog nooit mijn camera op de PC aangesloten...

              Comment


              • #8
                Re: Datum en tijd synchroniseren

                Stef, ik heb mijn camera nog nooit op mijn computer aangesloten. Ik haal er gewoon mijn SD-kaartje uit en ik denk dat de meesten het zo doen. Maar je hebt gelijk dat het handig zou zijn als je kon synchroniseren. Bijvoorbeeld als je met 2 camera's een reportage maakt, dan is het best dat ze exact dezelfde tijd hebben, anders wordt het moeilijk om de 2 reeksen foto's correct samen te voegen (bv. om 14:35h kust de bruid de bruidegom en om 14:37h geven ze elkaar het ja-woord :-)).

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                Digitale camera's sluit je toch hoe dan ook aan op een computer? Hoe kan je anders de foto's bekijken en bewerken? Wat ik vooral vreemd vind is dat een iPod bijvoorbeeld automatisch de tijd en datum synchroniseert met een computer maar dat er maar heel weinig digitale camera's zijn die dit doen. Het lijkt me relatief simpel dat wanneer je een digitale camera aansluit aan een computer om de foto's over te zetten, die camera dan ook even de tijd en datum vergelijkt en desnoods overneemt.

                Comment


                • #9
                  Re: Datum en tijd synchroniseren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                  Stef, ik heb mijn camera nog nooit op mijn computer aangesloten. Ik haal er gewoon mijn SD-kaartje uit en ik denk dat de meesten het zo doen. Maar je hebt gelijk dat het handig zou zijn als je kon synchroniseren. Bijvoorbeeld als je met 2 camera's een reportage maakt, dan is het best dat ze exact dezelfde tijd hebben, anders wordt het moeilijk om de 2 reeksen foto's correct samen te voegen (bv. om 14:35h kust de bruid de bruidegom en om 14:37h geven ze elkaar het ja-woord :-)).
                  Ahzo. Nu snap ik het. Ik heb blijkbaar al jaren de vreemde gewoonte om mijn camera via usb-kabel aan mijn iMac te koppelen. Nog nooit het SD-kaartje uitgehaald want nooit de moeite gedaan om zo'n kaartlezer aan te schaffen.
                  Dat is nog een reden waarom het handig kan zijn. Gelukkig kan het blijkbaar met Nikon camera's. Nu alleen nog iemand vinden die daar ervaring mee heeft.
                  Last edited by Stefflater; 27 oktober 2011, 20:48.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Datum en tijd synchroniseren



                    EDIT: in het Vlaams
                    Last edited by Sultana; 27 oktober 2011, 20:57. Reden: Zie EDIT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Datum en tijd synchroniseren

                      Blijft het probleem dat als je niet onthoudt je camera op tijd op je computer aan te sluiten je in elk geval één shoot hebt met een verkeerde tijdsinstelling.

                      Ik los het zo op: mijn camera's staan altijd op gmt+0, in welke tijdzone ik me ook bevind, zomer-en wintertijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Datum en tijd synchroniseren

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                        Blijft het probleem dat als je niet onthoudt je camera op tijd op je computer aan te sluiten je in elk geval één shoot hebt met een verkeerde tijdsinstelling.

                        Ik los het zo op: mijn camera's staan altijd op gmt+0, in welke tijdzone ik me ook bevind, zomer-en wintertijd.
                        Ik volg je volledig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Datum en tijd synchroniseren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                          Ik heb twee Canon Powershots (G11 en SX10) en bij geen enkele heb ik die functie ontdekt noch in het bijgeleverde programma. Geen idee of dit bij de Eos anders is, al heb ik daarover toch niets gevonden op het internet.
                          Hier (op Canon's site no less!) kan je de handleiding van EOS Utility lezen/downloaden (Mac versie).

                          Op pag. 13 wordt uitgelegd hoe en met welke EOS camera's de datum van de PC naar de camera kan overgedragen worden.
                          In 't kort: het kan voor (vrijwel?) alle Canon spiegelreflex camera's.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Datum en tijd synchroniseren

                            Daarnet even geprobeerd met mijn 7D. Camera aangesloten aan Mac en EOS Utility opgestart.
                            Onder het Set-up menu (derde icoontje, hier aangeduid met groene cirkel)

                            vind je Date/Time, en als je daarop klikt krijg je het volgende menuutje:

                            Daarmee is het dus mogelijk om je camera met de computer te synchroniseren, zo je dat zou willen. Heb ik zelf nog nooit gedaan, maar wellicht iets voor nu zondag?

                            Daarna even de G9 verbonden met de Mac, maar daar beschik ik niet over de boven vermelde opties.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Datum en tijd synchroniseren

                              Ook onder Camera Control Pro 2 van Nikon werkt de automatische tijdsinstelling (Nikon D7000)
                              www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

                              Comment

                              Working...
                              X