Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf Macroobjectief !!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf Macroobjectief !!

    Helloww,

    Ik wil me een Macroobjectief aanschaffen , maar ik weet niet zo goed dewelke .
    Ben in het bezit van een Sony @350.
    Zou ik een origineel van Sony of een ander ( beterkoop alternatief , Sigma , Tamron of een ???) aanschaffen !

    Graag jullie advies, alvast Bedankt .
    Greetss François

  • #2
    Re: Aanschaf Macroobjectief !!

    Op mijn a350 werkt de tamron 90 2.8 super ook als portretlens.
    Ik heb die verkocht wegens omschakeling naar nikon d7000 maar zal zeker de nikon versie aanschaffen.
    Uiteraard zijn er meerdere prima macrolenzen...
    Groeten Hervé.

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf Macroobjectief !!

      Moeilijke vraag. Want wat voor type macro wil je doen ?
      Studio, buiten en wat zijn je onderwerpen.
      Dit alles samen zijn kleine maar soms wel heel nuttige tips.
      Bij insecten en vooral de veel vliegende zoals bijen, vliegen, zweefvliegen, vlinders is het best een iets grotere macro-afstand te hebben al was het maar om het beest toch te kunnen naderen voor de 1:1-relatie. Dus daar zal een 90 mm iets te kort zijn, een 180-200 mm is dan beter.
      Wat men ook wil zeggen, een prime overheerst een zoom in klasse, kwaliteit maar helaas ook in prijs.
      Normaal, en ik druk op normaal, wordt bij macro niet echt veel gebruik gemaakt van een Autofocus. Je doet dit best allemaal manueel en dus speelt de focuseringstijd niet echt een rol.
      Omwille bovenstaande redenen heb ik indertijd geopteerd voor een Tamron 180mm en ik kan je garanderen dat die doet waarvoor hij gekocht is. MAAR dit is een slak als je autofocus wil gebruiken.
      Waar je best ook op let is om juist die Macro's aan te schaffen die zowel op een DX als een FF gaan. Gezien het dure lenzen zijn heb je dan bij overstap van DX naar FF geen onvoorziene aderlatingen te doen.
      Macrolenzen zijn nu éénmaal heel duur omdat ze technisch optimaal moeten zijn en dat het gebruikte glaswerk ook heel wat hogere eisen stelt dan voor een gewone zoom.

      Ik kan alleen maar aanraden om via, via aan een paar lenzen te geraken om te testen. Er is immers veel verschil tussen ik doe aan macro (occasioneel) en ik doe nagenoeg fulltime aan macro.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf Macroobjectief !!

        1- Macro lenzen zijn allemaal goed, of het merk eigen lenzen zijn van de camera producent of macrolenzen van andere producenten gebouwd voor gebruik op Uw camera.
        Het komt erop aan de voor U best geschikte macro lens aan te schaffen.
        Er zijn nogal wat verschillen in brandpuntafstand, gaande voor sommige merken van 40mm. tot 200mm.
        Het is een wereld van verschil.
        Heb zelf 2 macrolenzen met verschillend brandpuntafstand, een met 60mm. brandpuntafstand, en een met 180mm.
        Dit is een wereld van verschil, hebben allebei hun voor-, en nadelen.
        De ene is een merk eigen lens, de andere een Sigma, merk geen verschil in kwaliteit, voor zover dit is te beoordelen, gezien de niet identieke brandpuntafstanden.

        2- Koop vooral een echte macrolens vergrotingsmaatstaf 1:1.
        Er zijn lenzen op de markt met vergrotingsmaatstaf 1:2, waar de fabrikant 'macro' op plakt, laat je hier niet aan vangen, dit is geen macro, enkel close-up.

        3- speelt geld geen rol, kan je gewoon een nieuwe lens kopen,
        wil je liefst niet teveel geld uitgeven, denk eens na over tweedehands aanschaf, macrolenzen worden regelmatig aangeboden tweedehands, vaak in nieuwstaat, door het weinig gebruik.
        Heb mijn beide macrolenzen tweedehands gekocht, voor minder dan de helft van de nieuwwaarde, ben er zeer tevreden over, heb nu 2 lenzen voor de prijs van 1.
        Kijk uit, bij wie je tweedehands koopt, en haal de lens persoonlijk af, zodat je kan uittesten.

        4- Test macro lenzen met verschillend brandpuntafstand, vooraleer er een te kopen, probeer via een kennis, één of meerdere macro lenzen uit te testen.

        Succes bij je keuze.
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf Macroobjectief !!

          Allemaal bedankt voor jullie reactie , ik zal het een en het ander een uitproberen , en zal daar posten wat het is geworden .

          groetjes François

          Comment

          Working...
          X